Annons

Lägga på skärpa i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Har testat att lägga på skärpa i photoshop på mina bilder, har märkt att det kan ge väldigt bra resultat, men det känns nästan lite som att fuska?
Ska man lägga upp bilderna original eller är det ok att lägga upp bilderna lite smått manipulerade i photoshop? Det ja kan tänka mig att ändra lite då och då är skärpa , ljus och kontrast.

Undrar också hur långt det räcker med en upplösning på 2mp i 300dpi när man ska "framkalla" bilderna? Och får jag bättre resultat om jag lägger på skärpa på bilderna innan jag skickar in dom?
Vilket företag är "bäst" när man ska framkalla digitala bilder?

// Vitali

Angående skärpa...

Det är väl helt ok att använda sig av Photoshop för att göra bilden bättre. Ser ingen anledning att inte göra det.

När man jobbar i mörkrummet så använder man ju sig av olika verktyg för att göra bilden bättre, och med Photoshop gör man likadant.

Man ska kanske akta sig för att göra för mycket bara, så det inte ser för onaturligt ut. Om det inte är meningen förståss!

300 dpi är för tryck, då blir bilderna kanon. Tidningar med glättade sidor använder sig av det, medan dagstidningar oftast ligger kring 170 dpi.

Enligt vad jag hört så är www.proprint.se det överlägset bästa fotolabbet när det gäller digitala bilder. Har inte testat det själv, men olika tester har kommit fram till samma lösning. Att Profoto är bäst...

min kamera sparar bilderna i 300dpi från början

Men lixom man kan inte fylla ut ett a4 om bilden togs i 1600x1200 utan att klippa altså?
Hur gör dom när man skickar in bilden då? Skriver dom ut och lämnar ett tomt område på pappret?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar