Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lägga en logo på massor av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Tjena!

Skulle behöva komma på något sätt så att jag kan få in min logga på en massa bilder samtidigt.

Jag vill att loggan ska hamna på samma ställe på alla bilder oavsett bildupplösning eller format (längst ner i högra hörnet)

Jag använder mig både av lightroom och Photoshop CS3.


Någon som har en lösning på mitt problem?

blev lite snopen att jag inte hittat det i vare sig lightroom boken eller CS3 boken från Scott Kelby!?!


Må väl alla!

//Carl-Henrik
 
funktionsmakron är nog rätt väg. Googla lite på droplets, en bra funktion som bygger på makron. Sen får du ta och lära dig lite hur makron funkar...sen är det nog inga problem alls. Har för mig att det finns program som gör det du säger. Kan inte för mitt liv komma på vad det heter tyvärr. Ska leta lite...återkommer
 
det finns möjligen ingen väg genom Lightroom att göra det på?

Fördelen är att jag slipper ha bilderna samlade på olika ställen med olika förutsättningar, bara lägga till o ta bort logotypen.

kanon när jag ska publicera ett galleri på min hemsida och sedan sälja bilderna!
 
Jag håller med Carl-Henrik, denna funktion borde finnas i LR. En stor fördel med LR är ju just att man kan göra alla redigeringar lika och sedan exportera en bunt bilder med olika upplösning, filformat, namn etc. - allt efter det tänkta målet.

Att behöva använda ytterligare ett program för att fixa en så pass "enkel" sak känns onödigt.

Det enda jag har hittat är att man kan lägga till copyright informationen vid export. Den blir dock väldigt diskret nere i vänstrahörnet av bilden och vad jag ser går det inte att bestämma font, placering etc.

Mvh
Anders
 
ok, trist. Pratade lite snabbt med två riktiga adobe rävar i fotoklubben jag är medlem i, dom hävdade bestämt att det skulle gå att göra i LR, ska ta en närmare snack och be dom visa mig hur man gör! skickar över förklaring på det isåfall!

Om någon annan har någon annan idé så länge så jättevälkommen att skicka ett svar!
 
jag betalar dom gärna ett flak pilser var om dom kommer på något sätt det går att göras på! suck va mycket lättare och bekvämare dagarna gått om det funkat!
 
Stedtlund skrev:
Om man inte har allt för mycket emot kommandoraden så är ImageMagick väldigt smidigt för det mesta.

För att lägga en bild i nedre högra hörnet på alla bilder med filändelsen jpg:
mogrify -draw "image Over 0,0 0,0
Tänk på att mogrify skriver över alla målbilder så gör inte detta på originalen.

Det går att ange path som argument också:
mogrify -draw "image Over 0,0 0,0
Visa bilden" target="_blank">Visa bilden" target="_blank">Visa bilden
Visa bilden" target="_blank">Visa bilden" target="_blank">Visa bilden
http://www.faststone.org gör jobbet - enkelt och gratis." target="_blank">Visa bilden" target="_blank">Visa bilden" target="_blank">Visa bilden
 
Trevlig med alla förslag och säkert finns det flera trevliga tredjepartslösningar.

Allra enklast vore ju dock om det skedde direkt innifrån LR.

När det gäller utskrifter så kan man i alla fall få sin "Identiy plate" printad över bilden och jag kan inte förstå varför det inte finns något liknande vid export av bilderna.

Mvh
Anders
 
henrikgbg skrev:
översta som ska laddas ner? loggan min är i PSD funkar det fint?

Jepp, den översta.

Logga i psd eller annat format går bra. Bifogar ett exempel med både "Watermark" och text. Oerhört smidigt att konvertera, minska i storlek och lägga till text och bild i ett svep.
 
logga

Jag gör ett macro som sköter det där.

Skriver loggan på ett dokument lägger på alla effekter osv, sen markerar jag loggan och KOPIERAR den.
Därefter gör jag ett macro varvid jag klistrar in texten på fotot och sparar ner.

funkar stadigt...

mvh D
 
Re: logga

dudek53 skrev:
Jag gör ett macro som sköter det där.

Skriver loggan på ett dokument lägger på alla effekter osv, sen markerar jag loggan och KOPIERAR den.
Därefter gör jag ett macro varvid jag klistrar in texten på fotot och sparar ner.

funkar stadigt...

mvh D

Makro fungerar mycket bra om man kör PS och sparar enstaka eller fåtal bilder. Trådskaparen ville lägga en logga på massor av bilder. Då är makro inte speciellt smidigt. FastStone är ett bra verktyg, kanske finns det fler.
 
fasttone

Vilken av applikationerna från fasttone menar du bränner in loggor på bilden?
Jag kunde inte hitta nån?

Håller med om att det skulle va skönt med ett verktyg som brände in alla bilder i ett nafs ungefär som när man döper alla bilder i Bridge.

Men om man orkar låta ett makro puttra i photoshop så kan man ju fylla en hel mapp med oändligt antal bilder...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.