** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Interpolera från 2000x3000 px till en 50x70 cm bild med 254 dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket labb är det du skall skicka till?

PS! Fina bilder du har tagit, var ju tvungen att tjuvkika på din sida.

M.Saaw skrev:
Vilket labb är det du skall skicka till?

PS! Fina bilder du har tagit, var ju tvungen att tjuvkika på din sida.

Lindkvistarna i Västerås . De gjorde ett så bra jobb med mina förra utställningsbilder. De var 30x20 cm och jag valde varianten Fixa Allt.
Med större bildstorlekar blir den varianten så dyr att jag vill göra mycket jobb själv.

Nu har fotoklubben bestämt att bilderna helst ska vara 70x100 men jag har protesterat så jag har 50x70. Vill ju inte skämmas för kvaliteten. ;-)
Tekniknörderiet har nått fotoklubbarna verkar det som.

Tack! :)
Det är lingonbilden jag funderar att ha med på utställningen.

mohei skrev:
Jag plåtar med Bästa Jpeg. Hur vet jag om bilden är i 8 eller 16 bitar?

Jag har provat med 254 dpi, Bikubisk skarpare och 50 resp 75.2 cm. Bilden ser ok ut.

Nu försöker jag lista ut vad jag ska göra sedan. :)
Jag är så snurrig att jag inte vet vad jag håller på med. :)

Vilken röra! Det här som ska vara så enkelt :)

Använd beskäringsverktyget (ser ut som en passepartout, tredje uppifrån på vänster sida i den "flytande" verktygsmenyn).

Fyll i bredd=50cm, höjd=70cm (eller tvärtom om det är en liggande bild) och 254 pixlar/tum (100 pixlar/cm).

Dra ut en ruta som beskär bilden som du vill ha den. Tryck på Enter.

Färgjustera och skärp efter tycke och smak. Spara som TIF i lämplig färgrymd. Klart.

l-malmqvist skrev:
Vilken röra! Det här som ska vara så enkelt :)

Använd beskäringsverktyget (ser ut som en passepartout, tredje uppifrån på vänster sida i den "flytande" verktygsmenyn).

Fyll i bredd=50cm, höjd=70cm (eller tvärtom om det är en liggande bild) och 254 pixlar/tum (100 pixlar/cm).

Dra ut en ruta som beskär bilden som du vill ha den. Tryck på Enter.

Färgjustera och skärp efter tycke och smak. Spara som TIF i lämplig färgrymd. Klart.

Ska jag ha med 254 dpi vid beskärningen även om jag har haft med det värdet vid interpoleringen?

l-malmqvist skrev:
Använd mina steg på en helt obehandlad/ointerpolerad bild.

Ska jag inte interpolera alls menar du?
Funkar det? Ursprungsbilden är ju bara 2000x3000 pixlar.

En fråga om oskarp mask. Det är vansinnigt svårt att se skärpan i förhandsvisningen när det gäller så stora bilder. Det är ju bara en massa pixlar.
Vilka värden kan man använda här?

Ett bra tips här är att zooma bilden till Utskriftsstorlek och välj under "Window/Arrange/New window for Bild.jpg" (vet inte vad det är på svenska)

Så får du ett nytt fönster för bilden, i detta zommar du in till 100% (faktiska pixlar)

Sedan när du kör oskarp mask så kommer du bättre se vad som händer.

Ett tips är att börja på 110% effekt och 0,8px på radie.

Ok. Hur ser jag om jag har lagt på för mycket oskarp mask?
Små bilder ser ju överskärpta ut men hur gör man då man bara ser pixlar? Vad kollar man efter?

mohei skrev:
Fyller man i både storlek (bredd och höjd) och upplösning (pixlar per någonting) i beskärningsverktyget kommer beskärning och interpolering att ske automatiskt i ett steg. Själv föredrar jag att först bekära utan att andra upplösningen och sedan interpolera separat, men det är en smaksak...
En fråga om oskarp mask. Det är vansinnigt svårt att se skärpan i förhandsvisningen när det gäller så stora bilder. Det är ju bara en massa pixlar.
Vilka värden kan man använda här?.
Tryck CTRL och + eller CTRL och - tills bilden visas i 100% (eller 50% om du vill se en större del av den) så ser du effekten av skärpningen bättre.

Du får gloriaeffekter, dvs. vitakanter mellan olika toner i bilden. Du ser tydligt om det börjar bli denna typ av problem.

Annars kan man råka ut för att brus och liknande problem blir tydligare.

mohei skrev:

Vilka värden kan man använda här?

Interpoleringen sköts automagiskt när du trycker på enter.

Zooma ut till 50% och skärp tills det ser bra ut men inte överskärpt. Prova 2-3 pixlar, 100-200% och tröskelvärde 1-3 och se hur det ser ut. "Tricket" är att få bort suddigheten utan att skapa vita kanter runt allt.

Ett lite sent inlägg kanske men jag tycker bilden ofta blir överskärpt om man använder bicubic sharper vid interpoleringen. Brukar jag iof inte göra så stora som 50 x 70. Behöver du den inte före torsdag kan jag ta upp den med Genuine Fractals om du vill.

Vad jag förstått så skall man använda Bicubic Soofter när man ökar storleken på bilden och Sharper när man minskar den.

kent.

Det är så många varianter i denna tråd att jag faktiskt borde prova alla bara för att se om det blir någon skillnad. :)

Hur stor fil kan det bli i den interpolerade varianten? Går det att maila överhuvudtaget?

mohei skrev:
Det är så många varianter i denna tråd att jag faktiskt borde prova alla bara för att se om det blir någon skillnad. :)

Hur stor fil kan det bli i den interpolerade varianten? Går det att maila överhuvudtaget?

Skrev du inte längre upp i tråden att det skulle vara en tiff? Då blir det en fil på exakt 100 MB, lite segt men möjligt att skicka via FTP. Vet inte om det går att skicka en så stor fil via mail.

Ja, det verkar som om labbet vill ha en tiff med 254 dpi. Jag kan inte maila så stora filer.

Funderade också på Patricks erbjudande. Hur stor fil det kan bli i slutänden.

Hur gör fotografer som beställer stora pappersbilder från t ex Crimson?

Ett förslag, maila originalet till mig i lågkomprimerad jpg så bränner jag ner den förstorad i tiff. Kan vara också vara intressant att höra hur de olika metoderna står sig mot varandra. Jag har inte gjort någon egen jämförelsen med GF sägs vara lite bättre på framför allt större originalfiler som du ju har.

Originalfilen sparad med kvalitet 12 blir bara 2 MB. Lustigt.
Beror det på att bilden är en makrobild plåtad med kort skärpedjup?

Ja det kan variera väldigt, det är säkert som det ska. Pentax lägsta komprimeringsgrad ger också rätt stora filer jämfört med PS-jpg om jag minns rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar