Advertisement

Annons

Interpolera från 2000x3000 px till en 50x70 cm bild med 254 dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har svårt att förstå _varför_ labbet absolut måste ha 254dpi (ppi) på en 50x70-bild. Som Roland skrev brukar labben vara bra på att smeta ut pixlarna. Om man tänker titta på kopian med 20 cm betraktningsavstånd kan det möjligen vara befogat med mer än 200 dpi, men det tänker man väl inte?
 
P_S skrev:
Felet du gjorde var att avmarkera rutan "ändra bildupplösning". I det här fallet ska du ju öka antalet pixlar från 2000*3000 till 5000*7000.
Börja med att ändra proportionerna från 2:3 till 5:7 genom att skriva in 5 resp 7 i crop-verktyget rutor för längd och bredd (lämna rutan för upplösning tom, den har ändå ingen väsentlig funktion), beskär sedan bilden så som du vill ha den.
Sedan ändrar du bildstorleken med rutan ikryssad, sätter höjd och/eller bredd till 5000px (och även rutan för att behålla proportionerna ifylld). Alterantivt om du vill göra ökningen i 10%-steg skriver du 110% i någon av höjd/bredd, och upprepar tills du kommer i närheten av rätt storlek, sedan får du nog sista gången skriva i exakt 5000*7000.

Jag försöker ändra proportionerna som du beskriver men PS envisas att skriva dit cm efter siffrorna.
 
mohei skrev:
Jag försöker ändra proportionerna som du beskriver men PS envisas att skriva dit cm efter siffrorna.

Det gör inget i första skedet, bara inställningen är sådan att bildens totala antal pixlar inte ändras. Du kommer alltså få en 5 x 7 cm bild i typ 5000 ppi eller så.

I nästa steg gör du interpoleringen!
 
papi skrev:
Det gör inget i första skedet, bara inställningen är sådan att bildens totala antal pixlar inte ändras. Du kommer alltså få en 5 x 7 cm bild i typ 5000 ppi eller så.

I nästa steg gör du interpoleringen!

Fel. Fel. Fel. I nästa steg testar du ditt program. :-D

Edit: Äsch, jag skulle ju också testa de olika varianterna.
 
Monica, jag gjorde två olika interpoleringar och samma oskarp mask för att se hur mycket skillnad det blev egentligen. Normalt så har jag tidigare gjort 10% stegningen i mjuk bikubiskt läge och tycker att skillnaden inte är så stor mot att använda beskäringsverktyget. Så här gjorde jag i allafall
I beskäringsverktyget bredd/höjdrutor skrev jag 70 cm x 50cm med upplösningen 254 på båda bilderna.
Förinställningen för interpoleringen till första bilden är satt till Bikubisk (bättre) och den andra till Bikubisk mjukare. (Redigera - Inställningar -Allmänna) Oskarp mask är satt till Mängd: 250%, Radie: 1,5 pixlar och Tröskel: 2 nivåer. Om den här intällningen fungerar för dig vet jag inte men ändå.

Det här är 100% crop, 200x200px från en 3000x2000px bild. Relativt lite skärpt (60 - 0,8 - 1)
Bilden är alltså inte interpolerad.
 

Bilagor

  • pict5821_100.jpg
    pict5821_100.jpg
    9.8 KB · Visningar: 155
Är det någon skillnad så är det mycket liten. Tycker jag alltså. :)

Väljer du de olika bikubisk-varianterna i bildstorlek innan du beskär?
Jag kan välja på mjukare, skarpare eller bara bikubisk. Även bilinjär och närmaste granne.
 
Ja, jag väljer innan jag beskär bilden.
Men om du vill interpolera upp bilden enligt Scott Kelbys 10% stegning med bikubisk mjukare så har jag ett förslag. Beskär bilden till 2800 x 2000. Sedan kör du 110% i mjuk bikubisk i 254ppi x antal ggr tills du når 6603x4716. Då är sista steget 106% istället för 110%. Du landar då på 6999x4999 i 254ppi. Vill du sedan hamna exakt på 7000x5000 så skriver du in det i bildstorlek.Det finns många vägar att gå vid en interpolering som du märkt.

mvh/Ove
 

Bilagor

  • bildstorlek.jpg
    bildstorlek.jpg
    35 KB · Visningar: 132
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.