Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lägga bild på bild i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

De_1

Medlem
Hur ska man göra i Photoshop om man vill sätta flera bilder ovanpå varandra så att det skulle se ut som om man t.ex. lagt flera "OH-filmer"/"transparenter" ovanpå varandra..

Jag frågar därför att jag har fotat min flickvän när hon springer några "drag", eftersom hon tränar löpning, och jag skulle vilja göra en bild där hon syns på flera ställen men bakgrunden är densamma så hon kan se sina steg och sin teknik..

Början med att lägg alla bilderna i olika lager ovanpå varandra. sen kan du dölja alla utom de två understa.

1. Se till att det översta synluga lagret är aktivt.
2. Välj Lager > lägg till lagermask > visa allt

3. Nu kommer det en vit ruta till höger om ditt lager, klicka på det så det blir aktivt.

3 Välj en svart pensel och måla på det som du vill ha bort, råkar du göra fel är det bara byta till en vit färg och måla så kommer det fram igen.

4. Gör nästa lager synligt och fortsätt på punkt 1 tills du gjort alla bilder.

Om du vill ha nogranare friläggning av bakgrunden så testa att köra Filter -> extrhera istället för lagermask.

Var det så du menade?

Tack för svaret! ungefär just så menade jag.. första gången ja läste ditt inlägg tyckte jag det lät krångligt, men efter nån minut i PS förstod jag tanken bakom ditt svar.. jag trodde dock det skulle finnas ett enklare sätt.. filter optionen hittade jag ej..

Nu är då bara nästa problem att jag tog bilderna på frihand vilket resulterade i att de inte "synkade" i den färdiga bilden..

Nåjaa, nästa gång tar jag stativet med :)

Det är nog det enklaste sättet jag kommer på i alla fall.

Extrahera finner du här.

Bilagor

• extrahera.jpg
    extrahera.jpg
    6.2 KB · Visningar: 253
resultatet

Tack igen för snabb respons.. har mixtrat med några bilder nu och här är en av dom..

skit upplösning är kravet i forumet, men postar den iallafall...

Bilagor

• drag2.jpg
    drag2.jpg
    33.2 KB · Visningar: 203
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto