Fredrik183
Aktiv medlem
Allting är relativt.. förstår att viltfoto ligger varmt om hjärtat i detta läget och så som du beskriver det är det självklart svårt att förutse hur fågeln kommer att bete sig.
Jag utnyttjar också seriebildstagning men inom dom flesta grenar (med vissa undantag såklart) går det att förutse ungefär vart och när något kommer att hända.
Jag behöver seriebildstagning lika mycket som någon annan.. men jag fotar inte vilt eller något annat som skulle kräva sprayning. I dom flesta fall är det en exponering som gäller för att jag vill utmana mig själv. är det ett jäkligt viktigt tillfälle, eller sjukt oväntat, kan det hända att Jag smäller av tre rutor max och då är jag helt säker på att jag inte missat något vitalt, och slipper fylla minneskortet med skräpbilder som jag lika bra kunde struntat i att ta.
Kan säga att det är ganska svårt att förutse om en åkare kommer att göra ett vanligt tråkigt hopp eller ett snyggt trick.
och angående autoläge så bestämmer jag mig för vilken kurva, vilket hopp osv jag tänker fokusera på.. jag går nära banan, står inte direkt i ett torn och följer föraren hela varvet.. därav funkar manuellt bäst för mig och inom andra grenar som porträtt som också ligger varmt om hjärtat är manuellt en fördel för mig och hur jag fotar.. speciellt nu när blixten kommer med allt oftare.
Ja, har man förutsägbara motiv och ljus blir läget ett annat. Då kan man använda M om man vill. Inte sällan med fördel. Kanske förfokusera på ett bestämt ställe där man vet att motivet dyker upp i si och så ljus och trycka av just där, även om man inte vet exakt vad motivet kommer att utföra för något på den platsen. Men just det där att inte veta vad motivet har för sig gör ju att man måste lägga all sin uppmärksamhet på motivet. Att då dessutom titta efter en exponeringsmätare och ändra inställningar tycker jag verkar kontraproduktivt, speciellt som kameraautomatiken kan göra just detta under av en själv kontrollerade former. Men är ljuset konstant och förutsägbart blir som sagt läget ett annat. Det är inte bara under viltfoto ljuset kan förändra sig hastigt, det var bara ett exempel.