Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läge att byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett om du väljer Nikon el. Canon så lär du inte ångra dig.

Exakt.

Nikon D800 är marknadens bästa kompromiss mellan kvalitet och användbarhet. Och ligger i absolut topp vad gäller teoretiskt möjlig bildkvalitet.

Canon 5D MkIII är marknadens bästa kompromiss mellan prestanda och kvalitet. Och kanske marknadens mest mångsidiga FF-kamera.

ISO-prestanda har båda. AF-prestanda också.

Det är i ärlighetens namn mest själva hanteringen och tillgängliga objektiv som bör avgöra.

Plus att du kanske ska ta hem lite RAW-filer från Dpreview och kolla färgprofiler i din råframkallare om du är känslig. Det skiljer en smula i färgteckning, och är du van vid den ena färgsignaturen kan det vara störande att behöva pilla med råframkallaren för att få "rätt" färger.

Låg inte totalbudget på 30.000:-? Då faller i synnerhet 5DIII bort och nog även D800. Man kan klara sig runt detta om man gör följande:
D610 ny: 15.500:-
Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR beg 9000:-
Nikkor 28-70/2,8 AF-S beg 6000:-

Kan man kompromissa lite till så kan man ju titta på Tamron 28-75/2,8 istället, nästan lika bra som Nikkor optiskt, men sämre bokeh, byggkvalitet och AF. Det finns enstaka Nikkor 70-200/4 VR beg också för runt 7000:-.

Bra fasta objektiv till Nikon som jag skulle rekommendera är:
Nikkor 28/1.8
Sigma 35/1,4
Nikkor 50/1.8 eller Sigma 50/1,4
Nikkor 85/1,4 eller Sigmas 85/1,4 (eller Nikkor 85/1.4)
Sigma makro 150/2.8 ( i väntan på kommande Sigma 135/1.8).
Nikkor 200/2.0 (svindyr och tung).

Men kanske Sonys nya system är något man bör kolla på som någon skrev.

Exakt.

Nikon D800 är marknadens bästa kompromiss mellan kvalitet och användbarhet. Och ligger i absolut topp vad gäller teoretiskt möjlig bildkvalitet.

Canon 5D MkIII är marknadens bästa kompromiss mellan prestanda och kvalitet. Och kanske marknadens mest mångsidiga FF-kamera.

ISO-prestanda har båda. AF-prestanda också.

Det är i ärlighetens namn mest själva hanteringen och tillgängliga objektiv som bör avgöra.

Plus att du kanske ska ta hem lite RAW-filer från Dpreview och kolla färgprofiler i din råframkallare om du är känslig. Det skiljer en smula i färgteckning, och är du van vid den ena färgsignaturen kan det vara störande att behöva pilla med råframkallaren för att få "rätt" färger.

Ska ta hem lite råfiler för att kolla färger men det tror jag inte är något problem. Ska även ta hem för att se hur långsam min dator är med de stora filerna.

Låg inte totalbudget på 30.000:-? Då faller i synnerhet 5DIII bort och nog även D800. Man kan klara sig runt detta om man gör följande:
D610 ny: 15.500:-
Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR beg 9000:-
Nikkor 28-70/2,8 AF-S beg 6000:-

Kan man kompromissa lite till så kan man ju titta på Tamron 28-75/2,8 istället, nästan lika bra som Nikkor optiskt, men sämre bokeh, byggkvalitet och AF. Det finns enstaka Nikkor 70-200/4 VR beg också för runt 7000:-.

Ska försöka få ihop en väska som kostar runt 30 000. Kollat lite på begagnat 5D III med sigma 35mm, 85 1.8, samt 200mm 2.8 men det går lite över budget.

D800 begagnad med liknande blir ju också över budget men där saknade jag något som motsvarade canons 200. Edit: efter vad jag läste så verkar inte fokuseringen vara så snabb..

Går jag ner i kameramodell känns D600/610 vassare än 6D och även D700 verkar passa mig bättre än 5D II då jag inte filmar något.

Bra fasta objektiv till Nikon som jag skulle rekommendera är:
Nikkor 28/1.8
Sigma 35/1,4
Nikkor 50/1.8 eller Sigma 50/1,4
Nikkor 85/1,4 eller Sigmas 85/1,4 (eller Nikkor 85/1.4)
Sigma makro 150/2.8 ( i väntan på kommande Sigma 135/1.8).
Nikkor 200/2.0 (svindyr och tung).

Men kanske Sonys nya system är något man bör kolla på som någon skrev.

Instämmer att objektiven är bra val om man skall ha fasta. Däremot framkommer det visst behov av sportfoto och där, som tidigare nämts i tråden, fallerar spegellösa då även sensorbaserad PDAF inte ännu håller måttet i många ljusförhållanden. Därför förefaller Sony A7/A7r inte vara optimala i det här fallet.

Ska försöka få ihop en väska som kostar runt 30 000. Kollat lite på begagnat 5D III med sigma 35mm, 85 1.8, samt 200mm 2.8 men det går lite över budget.

+1
("Klassisk" uppsättning av objektiv ur den gamla skolan 35mm, 90mm +tele.
Alternativen var 28,50, 135mm. Innan zoomarna gjorde allvarlig entré. Lite onödigt vetande bara)

Rent pris/prestandamässigt är fasta 180 eller 200mm objektiv lite passé och för tele skulle jag nog föreslå en zoom. Klassiska telen f u 200/2,0 har inte utvecklats så mycket på senare tid (180/2,8 och 200/2,8 är rätt gamla konstruktioner) men det har zoomarna. Samma gäller på vidvinkelsidan 24mm och nedåt där zoomarna har utvecklats mycket mer. Vad gäller kortare brännvidd till Nikon finns det ju flera prisvärda av bra kvalitet. Vill man ha vidare än 35/1,4 finns ju Nikkor 28/1,8 som är både bra och prisvärd och till detta kan man överväga Nikkor 50/1,8 G eller 50/1,4G eller Sigma 50/1,4 HSM. Idag med högisokameror handlar fasta mer om karaktär och önskan om kort skärpedjup än skärpa i sig. Annat var det på 80-talet och tidigare.

180/2,8 (och liknande) har fortfarande en poäng vad gäller storlek och vikt tycker jag. Nikons 70-200 2.8 VR II väger nästan det dubbla jämfört med 180:an.

Har klurat ännu mer nu och funderar på att offra lite fokussnabbhet (tillfälligt) och köra 5d m2 med 50 1.2 100L macro samt 200 2.8. Förut använde jag nästan aldrig mer vidvinkel än 50 på crop så detta borde gå bra. Sambon vill köra macro annars hade jag nog gått på 135 f/2. Skulle tro att detta paketet går på lite mer än 25 begagnat. Sen får jag vänta in nästa generation 5d så jag kan köpa en gammal 3a. :)

Nu har jag ändrat mig igen. :)
En d700 med grepp och sigma 120-300 plus ett eller två kortare objektiv känns som en bra kompromiss. Någon som har erfarenhet av den kombon?

Nu kom äntligen beskedet från försäkringsbolaget så det blev bättre än väntat. Efter att ha köpt en dator nu så har jag 46000 kvar så nu blir det till att räkna ut det kamerapaket som ger mig mest för pengarna.

Grattis.
Du kan du sjösätta din plan och använda överskottet till något annat.

Blev inget överskott men jag är väldigt nöjd med mina nya leksaker. :)

Köpte tillslut en D800 samt tre objektiv.
50 1.8, 105 2.8 samt ett 200 f2 vr. Den sista är lite klumpig men nu har jag fått lite nytta av alla timmar jag gjort på gymmet ;)

ANNONS