Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läge att byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju ingen brist på bra kameror numera, du har fått bra tips redan.

Vill du fota mycket i svagt ljus finns helt klart en fördel med att byta sensorformat från aps-c till småbild. Men dagens aps-c-kameror är faktiskt bra i svagt ljus, kameror som Pentax K-3 eller Nikon D7100 ger dig bra AF och bättre lågljusprestanda än 7D.

Men i gengäld finsn det också ganska gott om prisvärda småbildskameror numera, så det hoppet är inte så stort som det var förr. I synnerhet om du kan tänka dig att köpa begagnat kan du få oerhört mycket prestanda för pengarna. Kameror som Eos 5D Mark II, Eos 6D (ganska ont om begagnade ännu, men det lär bli fler vartefter), Nikon D600, D700, D800 och - fast då lär du få köpa nya - Sony A7 eller A7R. Men de senare har inte autofokus som lämpar speciellt väl för sportfoto.

Mitt huvudråd är ändå att kika på begagnat, en bonus med det som man ofta glömmer är att den stora första dramatiska värdeminskningen är avklarad och du kan köpa en kamera, köra den i ett halvår, och om du inte är nöjd kan du sälja den med en minimal förlust. Då har du i praktiken hyrt en kamera i ett halvår för en tusenlapp eller två. Just om man är lite osäker på vad man egentligen är ute efter är det nog det jag skulle rekommendera. Får du ut 30000 så kan du ju t.ex. köpa både en begagnad 5D Mark II med ett enkelt objektiv och en Nikon D700 med ett objektiv, jämföra dem sida vid sida i några månader och se vilken du trivs bäst med. Sedan säljer du den du inte trivs med - kostar dig inga stora pengar alls och för pengarna du då får i handen kan du börja bygga upp objektivsamlingen igen.

Bra tips! Tror det dock är svårt att motivera ekonomichefen här i hushållet att jag direkt ska köpa två kameror ;)

EOS 7D är mycket prisvärd nu.
EF 4/70-200 f/4 IS är mycket smidig.
EF 2/100mm snabb och mycket skarp.
EF 2/35 (med el. utan IS), EF 1,4/50mm.

Alternativ till fasta gluggar är ju en f:2,8 standardzoom i klassen 17-50mm.
(Mitt förstaval i en grundutrustning oavsett kameramärke)

Varför byta format el. system??

En mycket intressant nyhet är Sigmas 18-35mm med extrem ljusstyrka f:1,8.
Samyang ska släppa en 10mm f:2,8 för APS-C.
Visst lever APS-formatet.

Jag har inte bestämt mig för att byta system men nu när ALLA mina Canon-saker är borta så vore det dumt att bortse från den möjligheten. Tror att jag fått nog av 7D. Det är en grym kamera men jag skulle gärna få lite bättre iso-egenskaper då jag ofta fotar med 6400.

Kör man med förlustfri komprimering och 14-bitars krymper filerna till ungefär 45 MB och går man ner till 12-bitars blir de drygt 32 MB. I teorin är förstås 14-bitars bättre, men jag har aldrig lyckats se skillnad på bilder med 12 eller 14 bitars färg.

Förlustfri komprimering? Går det åt mycket extra kraft för att öppna dom då?

Ja, kan bara hålla med, bildkvaliteten är fantastisk. Men är man van att kunna göra spray and pray med en 7D kommer den nog kännas aningen långsam, även om autofokusen nog kan leva upp till TS krav. Jag har i och för sig använt den en del för fågel, och det går ganska bra. Det gäller bara att ha koll på skeendet. Det blev ju trots allt både sport och fågelbilder på filmens tid då kamerorna inte var mycket snabbare än så när det gäller serietagning.

Vad det gäller dator så skadar det heller inte att använda en SSD. Själv använder jag en 2.7GHz Intel i7, 16GB Ram och SSD och det fungerar väl någorlunda, men snabbare hade inte heller varit fel. Så mycket mindre än så ska man nog inte ha.
Kan inte mer än instämma. Mycket dator behövs för att få lite fart i behandlingen av D800 Raw-filer.

Jag har inte bestämt mig för att byta system men nu när ALLA mina Canon-saker är borta så vore det dumt att bortse från den möjligheten. Tror att jag fått nog av 7D. Det är en grym kamera men jag skulle gärna få lite bättre iso-egenskaper då jag ofta fotar med 6400.

när du kör på så höga iso som 6400 så tycker jag att ff är att föredra. Nikon eller canon är mer en smaksak. Själv kör jag Nikon D800 o fuji x serien. Jag hade inte valt D700 den har för gammal teknik nu har haft ett gäng D700 men det finns bättre idag. Börja med D800 eller 5 D mark 3 o ang optik köp det som du behöver mest i början o (fyll) på vartefter med optik.

Även EOS 6D har mycket goda egenskaper på höga ISO (snäppet bättre än 5D3).
Samt säker AF i svagt ljus. Det blir också pengar över till högklassig optik som absolut inte måste var L-märkt.
Sigma 1,4/35mm, EF 2/35, EF 1,4/50mm, EF 2/85, EF 2/100mm etc.

Även EOS 6D har mycket goda egenskaper på höga ISO (snäppet bättre än 5D3).
Samt säker AF i svagt ljus. Det blir också pengar över till högklassig optik som absolut inte måste var L-märkt.
Sigma 1,4/35mm, EF 2/35, EF 1,4/50mm, EF 2/85, EF 2/100mm etc.

Jo den ser spännande ut! Kollat på sigman också som fått grymma betyg. 200 2.8L skulle jag nog klara mig med som tele sålänge trot jag.

Förlustfri komprimering? Går det åt mycket extra kraft för att öppna dom då?

Nej, det går snarare märkbart snabbare pga den mindre storleken. De flesta tillverkare kör idag med någon form av förlustfri komprimering, skall man komma ned i filstorlekar nära eller rent av under en megabyte/megapixel i råfilerna måste man komprimera, annars hamnar man runt det dubbla eller mer.

Bra tips! Tror det dock är svårt att motivera ekonomichefen här i hushållet att jag direkt ska köpa två kameror ;)

Du kan trösta med att det är det finansiellt minst äventyrliga sättet att köpa kameror. Åtminstonde så länge kameran har hunnit finnas på begagnatmarknaden ett tag och en prisnivå har etablerats :)

Då sport är med på listan, om ett bildstab 300/4 eller en 400/5,6 inte behövs, skulle nog jag föreslå D610 över 6D. Autofokussystemet på D610 är mer utformad för sport med fler korsformade AF punkter och fler AF punkter överlag. Skall man ha ljusstarka fasta eller 24-70/2,8 och/eller 70-200/2,8 zoomar spelar valet mellan dessa system ingen större roll, men just autofokusen utanför just mittpunkten är D610:s styrka jämfört.

Jo den ser spännande ut! Kollat på sigman också som fått grymma betyg. 200 2.8L skulle jag nog klara mig med som tele sålänge trot jag.

Jag har ett EF 2,8/200mm L som är lyriskt bra.
Tänk på att cropfaktorn för APS-C gör att tele-effekten avtar när man går upp till fullformat från 7D.
70-200mm zoomarna känns lite korta i rocken.

Jag har ett EF 2,8/200mm L som är lyriskt bra.
Tänk på att cropfaktorn för APS-C gör att tele-effekten avtar när man går upp till fullformat från 7D.
70-200mm zoomarna känns lite korta i rocken.

Det är kanske därför ingen vill sälja den. Hittade ingen på Köp/Sälj... ;)
Fotar en del bordtennis och där klarar jag mig med 200 mm tror jag. Har ofta fotat runt 135 på 7Dn.
Får helt enkelt klara mig med det så länge.

Då sport är med på listan, om ett bildstab 300/4 eller en 400/5,6 inte behövs, skulle nog jag föreslå D610 över 6D. Autofokussystemet på D610 är mer utformad för sport med fler korsformade AF punkter och fler AF punkter överlag. Skall man ha ljusstarka fasta eller 24-70/2,8 och/eller 70-200/2,8 zoomar spelar valet mellan dessa system ingen större roll, men just autofokusen utanför just mittpunkten är D610:s styrka jämfört.

Såg ut att vara en mycket kompetent kamera. Har ju pga 7D vant mig med att jobba med många fokuspunkter så det skulle nog kännas som ett nerbyte med 6D där. D610 verkar ju mycket bättre!
Har Nikon någon 200mm 2.8? Sökte lite snabbt men hittade ingen.

Såg ut att vara en mycket kompetent kamera. Har ju pga 7D vant mig med att jobba med många fokuspunkter så det skulle nog kännas som ett nerbyte med 6D där. D610 verkar ju mycket bättre!

De har en 180/2,8 men vad jag minns är den utan AF-S så den fokuserar lite långsammare. Å andra sidan är 70-200/2,8 zoomarna idag så kompententa att det är frågan om det är lönt att ha en fast 180 eller 200 tele.

De har en 180/2,8 men vad jag minns är den utan AF-S så den fokuserar lite långsammare. Å andra sidan är 70-200/2,8 zoomarna idag så kompententa att det är frågan om det är lönt att ha en fast 180 eller 200 tele.

Jag har haft båda och det finns absolut ingen anledning att köpa ett 180 om man har en 70-200/2.8 VR II.

Oavsett om du väljer Nikon el. Canon så lär du inte ångra dig.
Sony vet jag inte mycket om men jag antar att det går lättare att hitta passande objektiv till Ca och Ni.

Jag har ett EF 300mm f4 L som fungerar perfekt och tänker se om jag kan hitta en med IS som är lika bra. Begagnade utan IS i fint skick brukar kosta ca. 5500kr. IS-varianten några tusenlappar till beroende på ålder.
EOS 5D Mark III liknar 7D i många funktioner men är bättre på allt. Fokussystemet är suveränt bra. Med ett ljusstarkt tele eller 2,8 zoom så får man jättefina förutsättningar för pingis el. annan aktion.

EF 200mm f2,8 L brukar gå för ca 4500 kr och dyker upp ganska ofta på annons.

Jag har också haft både 70-200 2,8 och 1802,8 samtidigt. Bägge är ungefär lika skarpa i mitten. På full glugg är 180 2,8 klart bättre utåt kanterna. Bokeh är krämigare på 180 och den minskar inte i brännvidd vid närmre avstånd så man kan få bättre förstoringsgrad med krämigare bakgrund. däremot är 1802,8 behäftad med kraftig ca vilket zoomen hanterar mycket bra.

Nikon valde att göra 200/2.0 vilket är en riktig valross till objektiv.
Dyr, tung men säkert helt underbar i mörka hallar.

ANNONS