monsterb
Avslutat medlemskap
Det är ju ingen brist på bra kameror numera, du har fått bra tips redan.
Vill du fota mycket i svagt ljus finns helt klart en fördel med att byta sensorformat från aps-c till småbild. Men dagens aps-c-kameror är faktiskt bra i svagt ljus, kameror som Pentax K-3 eller Nikon D7100 ger dig bra AF och bättre lågljusprestanda än 7D.
Men i gengäld finsn det också ganska gott om prisvärda småbildskameror numera, så det hoppet är inte så stort som det var förr. I synnerhet om du kan tänka dig att köpa begagnat kan du få oerhört mycket prestanda för pengarna. Kameror som Eos 5D Mark II, Eos 6D (ganska ont om begagnade ännu, men det lär bli fler vartefter), Nikon D600, D700, D800 och - fast då lär du få köpa nya - Sony A7 eller A7R. Men de senare har inte autofokus som lämpar speciellt väl för sportfoto.
Mitt huvudråd är ändå att kika på begagnat, en bonus med det som man ofta glömmer är att den stora första dramatiska värdeminskningen är avklarad och du kan köpa en kamera, köra den i ett halvår, och om du inte är nöjd kan du sälja den med en minimal förlust. Då har du i praktiken hyrt en kamera i ett halvår för en tusenlapp eller två. Just om man är lite osäker på vad man egentligen är ute efter är det nog det jag skulle rekommendera. Får du ut 30000 så kan du ju t.ex. köpa både en begagnad 5D Mark II med ett enkelt objektiv och en Nikon D700 med ett objektiv, jämföra dem sida vid sida i några månader och se vilken du trivs bäst med. Sedan säljer du den du inte trivs med - kostar dig inga stora pengar alls och för pengarna du då får i handen kan du börja bygga upp objektivsamlingen igen.
Bra tips! Tror det dock är svårt att motivera ekonomichefen här i hushållet att jag direkt ska köpa två kameror