Annons

Kyrkogård

Produkter
(logga in för att koppla)

OliviaMik

Ny medlem
Jag skulle gärna villja fota någon som poserar på en kyrkogård. Frågan är bara om det är okej? Det känns lite respektlöst..
De flesta säger att de e okej, vad tkr ni?

Beror väl på vad du har för syfte och hur det görs, men man ska vara väldigt, väldigt och otroligt respektfull om man beger sig in på en kyrkogård.

OliviaMik skrev:
Jag skulle gärna villja fota någon som poserar på en kyrkogård. Frågan är bara om det är okej? Det känns lite respektlöst..

Jag tycker det är ok. Avdramatisera det lite. Inte hela världen ju. Kanske bör undvika att stövla in mitt i en begravningscermoni. Att fotografera någon som poserar i samband med en begravningscermoni vore en verklig utmaning. Ett ohejdbart leende mitt bland besökarna. En sådan session bör dock föregås av en förfrågan till besökarna.

Kanske skall viss klädsel undvikas. Ingen klädsel alls är om möjligt än känsligare.

Skulle något som sådant hända i samband med en begravning som jag delog i och jag skulle störas skulle jag antagligen bli mycket förnärmad och arg så din känsla för att det vore respektlöst är befogad och riktig. Men för konsten ...
Jag skrev förut om en kille som fotade i kyrkan mitt under en konsert under rubriken "respektera tystnaden" här i samma forum. Kanske kan du hitta lite om hur folk känner inför känsliga fotosituationer i den tråden. Också en del praktiska tips om hur man går till väga för att vara tyst och smidig.

Om man är ensam på kyrkogården med den som skall posera bör det inte var några problem. Fast det är väl från person till person hur man upplever ensamhet på kyrkogårdar.

Ojkooj

OliviaMik skrev:
Om det är ett särskilt syfte med bilden att den tagits på en kyrkogård - sorg, saknad, ensamhet, whatever - måste det ju absolut vara OK. Men om det bara är för att "sticka ut" - NÄ!
._/h.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar