lottae skrev:
Javisst. Vi kan ju låta bli att påtala allt vi tycker är orättvist eller fel..
Snor någon din bil så ignorerar du det eller?
Jag har nog skrivit något som blev lite oklart om du tror det om mig eller får ut det från min text, självklart ska vi ha rätt att påtala vad vi tycker är rätt eller fel, men vi måste acceptera att vi tycker olika.
Jag tycker att kvinnor är vackrare än män både på bild och i verkligheten. MEN jag tycker att det ser bättre ut med en muskulös man där reklamen handlar om hantlar, skivstänger etc - och jag tycker inte alls om bilder av muskulösa kvinnor - men det är min åsikt, klart det finns andra med andra åsikter och de får de stå för, jag tycker inte alls att de har fel för att vi tycker annorlunda, jag tycker inte heller att det är fel att det förekommer bilder med muskulösa kvinnor även om jag på långa vägar tycker att de vackra utan jag tycker nästan att de är obehagliga att titta på - så jag undviker sådana bilder i den mån jag kan.
Men jag köper inte en dator bara för att det är en "Laptop" eller vad de nu hette, för ganska många år sedan var det en storsäljare i Sverige, där ägaren, en blond, vacker och sexig kvinna själv stod modell i sin egen reklam och varför hon inte valde en man som modell och om de sålt lika bra i så fall, ja där kan jag bara spekulera?
Alltså jag tror man väljer det mest säljande i sin marknadsföring och om det ger kvinnor möjlighet att tjäna pengar på, så är det väl bara bra?
"Det mest säljande" - med det menar jag det som drar till sig flest blickar, att det blir mer reklam med kvinnor i underkläder och kläder i allmänhet från de stora klädkedjorna, antar jag beror på att man vill tala till kvinnor och visa just de kläderna, då så vitt jag vet helt enkelt är så att kvinnor tycker nog att det är trevligare än vad män gör, då det gäller att shoppa kläder. (Detta är bara antaganden)
Att man sedan ibland lyckas med osmaklig reklam, det är en helt annan sak. Nej, jag har missat Pentax reklamen helt och hållet
likaså disktrasereklamen.
Jag tror att vi är rörande överrens i mångt och mycket, men inte då det gäller kvinnor och män på bild - jag tycker inte alls det är för mycket exploatering av kvinnor, vare sig påklädda eller avklädda, inte så länge modellen är nykter och inte känner sig obekväm i sin roll som modell, det finns naturligtvis undantag här också och mycket tvivelaktiga bilder.
Jag själv söker modeller till ett projekt som jag just nu har i full gång, kvinnliga och manliga - där jag till slut kommer att ha flest bilder med kvinnliga modeller - resultatet handlar om kärlek och romantik, där jag själv tycker att kvinnan på bästa sätt kan förmedla de känslor som jag försöker få fram med mina bilder.