Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet på forstoringar från de som brukar finnas med i reklamblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Skickade för ett antal år sedan efter en förstoring (50x70) för jag tror det var 10 kr.
Kvaliten var usel. Dessutom var det fel kort.
Lämnade sedan in på ett ställe som jag vet var bra och skillnaden var enorm så det var inte negativet i sig..

Det var hos dom som brukar finnas med i de små reklam"böckerna" man brukar få hem.
Någon som testat och vet om de bättrat sig eller så kanske det var en engångsföreteelse?

//Jocke

Jag skickade också efter två förstoringar från Önskefoto långt innan jag började fota själv. Den i 50x70 var bland det sämsta jag sett så den kom aldrig upp på väggen. En mindre i s/v (13x18 tror jag) från ett jättegammalt foto var däremot nästan godkänt.

Jag hörde här på fotosidan att deras digitalkopior skulle vara jättebra, men det var de inte när jag testade med ca 20 bilder både i färg och s/v. Kanske använder de någon underlig färgprofil? Jag vet inte men fixade filerna med Adobe RGB och fick iaf heluselt resultat.

Önskefoto

Jag provade på att skicka in en 10 kronorsbild från Önskefoto (50x70) och måste säga att den blev helt ok. Kanske inte utställningskvalité men den funkar hos svärmor ;)

Beställde en 50x70 från Önskefoto för ett tag sen, från ett beskuret svartvitt 10x15 och det vart klockrent tyckte jag.

Tycker personligen inte önskefoto är bra, de har repat negativ, gjort asdåliga förstoringar och kundtjänsten har varit mer än negativ. Så lyd ett gott råd, ändå hur billiga de är, så gör era kopior hos någon annan.

kvalitet är mer än värdelös faktiskt, om man ser till helheten.

ProLabbet, Crimson, där har ni grejor.

//Joppe

Bojkotta Önskefoto

Önskefoto ber kunderna medvetet begå brott mot upphovsrätten genom att uppmana dom att kopiera upphovsskyddade bilder. Dom som blir lidande är alla porträttfotografer som lever på att leverera kvalitetsbilder.

Håller med att önskefoto är riktigt dåligt.

Jag skickade in ett dia 6x6 färg ...taget med
en mamiya 645...ville ha det som 50x70...det kom tillbaka något som jag genast slängde i papperskorgen.

Vill man ha bra stora fotografier...strunta i önskefoto!

Hallååååå

Inte för att vara elaka men 10kr för et 50x70 då borde ni förstå att det inte kommer bli något vidare resultat. riktiga proffslab ligger ju runt 100kr för en sådan.

Re: Hallååååå

121an skrev:
Inte för att vara elaka men 10kr för et 50x70 då borde ni förstå att det inte kommer bli något vidare resultat. riktiga proffslab ligger ju runt 100kr för en sådan.

Vad är det för lab? Låter intressant om dom kan göra stora och bra bilder för 100 kr. Själv har jag betalat alldeles för mycket tidigare.

121an skrev:
Lofoto i sundsvall men jag har spec priser på allt så det kan ju vara lite missvisande det.

Kollade in på deras hemsida. Det är från andra bilden och fler det kostar 100 kr. Första förstoringen kostar 200 kr vilket inte är så stor skillnad mot vad övriga tar. Jag tror att jag betalar 225 kr totalt för en 50x75 på fujicolor via fotoaffären. I alla fall är båda labben mycket bättre än önskefoto.

Det är bättre att betala 200 kr för en förstoring istället för att först betala 10 kr och sedan 200 kr. Det går ju fortare också när man bara behöver förstora bilden en gång.

PerFogelberg skrev:
Kollade in på deras hemsida. Det är från andra bilden och fler det kostar 100 kr. Första förstoringen kostar 200 kr vilket inte är så stor skillnad mot vad övriga tar. Jag tror att jag betalar 225 kr totalt för en 50x75 på fujicolor via fotoaffären. I alla fall är båda labben mycket bättre än önskefoto.

Det är bättre att betala 200 kr för en förstoring istället för att först betala 10 kr och sedan 200 kr. Det går ju fortare också när man bara behöver förstora bilden en gång.

Har lite spec avtal tillsaman med en annan fotograf. Så jag har det från första. =)

Har testa Lofoto på en 50x70 och den blev riktigt bra så det lutar väl åt dom. Tyvärr har de lite knepiga mått på först. strax under 50x70. Vad sjutton är 30x45 för mått. Mycket svårt att hitta ramar till den har jag märkt.
Man vill ju inte blåsa upp alla kort till 50x70. Därav min fråga om Önskefoto som har 40x50 och en rad andra mer vanliga mått.

Fast det blir nog till att gå till någon lokal fotobutik som skickar.

Eller om någon har tips på andra man kan skicka till (även om jag ogillar att skicka negativ)

//Jocke

Om man kör digitalt an man lägga ut flera bilder på en 50x70 och sedan skära ut dem. Priset per kvm fotopapper sjunker. När jag kör hos Colormailer och vill ha 30x40 så blir det två bilder på en 60x40. De behöver inte ens vara lika, bara att preparera filen jag skickar upp som jag vill ha den.

RolandM skrev:
När jag kör hos Colormailer och vill ha 30x40 så blir det två bilder på en 60x40.

Veckans spartips!

Fråga: Har jag rätt att göra en förstoring för eget bruk av t ex ett dopfoto som jag en gång i tiden köpt av en riktig fotograf? Får jag isåfall ge bort den till någon i tjocka släkten? Får jag göra flera? Önskefoto o andra verkar inte ha några dubier och de skriver inget om att jag måste ha upphovsrätten till de bilder jag beställer...

KGS skrev:
Veckans spartips!

Fråga: Har jag rätt att göra en förstoring för eget bruk av t ex ett dopfoto som jag en gång i tiden köpt av en riktig fotograf? Får jag isåfall ge bort den till någon i tjocka släkten? Får jag göra flera? Önskefoto o andra verkar inte ha några dubier och de skriver inget om att jag måste ha upphovsrätten till de bilder jag beställer...

Nej!

Bara om fotografen har godkänt det.

Mardrömmen vore att hitta en bild man gjort med logotyp på kopierat till urusel kvalitet av Önskefoto. Själv har jag blivit uppringd av en fd kund som frågat varför det blev så dålig kvalitet när hon kopierade mina bilder på önskefoto. Anledning kan ha varit att jag använde rastrerade bilder med ett rastermönster som bara kunde ses med förstoringsglas (eller vid förstoring utan neg).

I Norge är upphovsrättslagen starkare. Där är det straffbart att göra det Önskefoto gör.

PerFogelberg skrev:
Nej!

Bara om fotografen har godkänt det.

Men om jag själv scannar en bild o skriver ut den i större format... för eget bruk...
Inte för att jag skulle tveka att göra det, men nog får man göra kopior för eget bruk. Ligger det olagliga i att önskefoto gör jobbet? Vem gör fel, jag eller de? De borde ha torrt på fötterna, de smyger inte med sina erbjudanden precis...

KGS skrev:
Men om jag själv scannar en bild o skriver ut den i större format... för eget bruk...
Inte för att jag skulle tveka att göra det, men nog får man göra kopior för eget bruk. Ligger det olagliga i att önskefoto gör jobbet? Vem gör fel, jag eller de? De borde ha torrt på fötterna, de smyger inte med sina erbjudanden precis...

NEJ!

Det står uttryckligen i upphovsrättslagen att man inte får ändra eller kopiera bilderna. Det är inte heller lagligt att överföra bilder från ett media till ett annat. Det är definitivt inte tillåtet att ändra format på bilderna.

Vad det gäller Önskefoto fattar jag inte att myndigheterna låter det vara möjligt. Går du in på tex en Kodakbutik och vill förstora bilder i deras maskin blir du troligtvis nekad.

Den artikeln är jättebra när det gäller var och hur man får fotografera, men där finns inga uppgifter om hur man får nyttja andras bilder för privat bruk...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar