Annons

Kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Risberg

Aktiv medlem
Hej

Hur är kvalitén på äldre Konica objektiv ? Vet av en analog Konica med bajonett fattning med 5 objektiv som jag kan få typ gratis. Alltid kan man väl använda dom till nåt kul :)

ThomasR

Lämplig kamera

Dessa obj har jag nu:
Konica AR 40mm/1,8
Konica AR 28mm/3,5
Konica AR 50mm/1,7
Konica AR 135mm/3,5
Konica AR 55mm/3,5 + Macro lens adapter
Konica AR80-200mm/3,5
Sigma 80-200mm/3,5-4

Funderat på en NEX med adapter. Nån som har nåt annat förslag ?

ThomasR

Välj en Nex med optisk sökare, mycket enklare att sätta fokus.
Menar du kanske elektronisk sökare? Det finns ju inga NEX (eller Alpha som de nu heter) med optisk sökare.

Men jag håller med, Sonys spegellösa kameror är ju väldigt populära att använda till gamla manuella objektiv. Jag har tidigare använt en NEX-7 med nästan uteslutande gamla Contax-objektiv, just för att de är en sådan fröjd att använda. Nu har jag uppgraderat till en A7:a, som fungerar minst lika bra. Så jag tror inte du blir missnöjd med valfri spegellös från Sony.

Annars är väl m43-kameror också relativt populära för manuella objektiv, men brännviddsförlängningen kan ju bli lite tråkig (eller rolig om man gillar långa brännvidder :) ). Nu har jag ingen koll alls på m43, men jag har för mig att även vissa m43-kameror har samma fokushjälpmedel som Sonys kameror har (bildförstoring och peaking).

Optisk sökare finns inte, du menar förstås den elektroniska sökaren. Jag håller med om att det underlättar. Använder själv NEX-6 till mina manuella objektiv och tycker den fungerar bra. Den kontrastbaserade fokushjälpen fungerar för det mesta strålande. Vill du ha fullformat är A7 och A7R bra alternativ, men förstås mycket dyrare.

Edit
Haha, såg först efter jag postat av perost hann före med typ exakt samma svar. Så kan det gå :)

Givetvis menade jag elektronisk sökare, uppenbarligen dags att ta helg när man tänker en sak & skriver en annan :)

Tackar.

De har ju ytterligare en fördel att jag kan använda mina FD objektiv på den :)
Mitt 50mm/1.2L kan ju bli spännande att prova.

ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar