Annons

Kvalité 50x70cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Jag skulle vilja förstora en diabild jag har tagit till 50x70 cm. Är det någon som vet hur bra Experts förstoringar är? De tar 320 kr för en sådan förstoring. Finns det något annat bolag, där man kan få sådana förstoringar till rimligt pris?

Hej

Fick just två från önsekefot (www.onskefoto.se)

99:-, man mailar in den scannde filen.

Du kan ju se om de kan ta dia.

Har tidigare köpt en från colormailer, den blev också bra, men på ett blankare papper.

Roine

roinek skrev:
Hej

Fick just två från önsekefot (www.onskefoto.se)

99:-, man mailar in den scannde filen.

Du kan ju se om de kan ta dia.

Labbet har med all säkerhet inga synpunkter på om den insända filen härstammar från en diabild, negativ eller papperskopia som är inscannade, de skriver bara ut den så som den skickas in ;-)

Fast om man inte har möjlighet att själv skanna och berabeta bilden innan den skickas in som fil, så kan man ju givetvis kontrolera om labbet kan hjälpa till med förstoringen från diat.
De bildfiler jag skickat till Colormailer är jag nöjd med i storlek upp till 50x40 som jag tycker jag klarar med Minolta Dimage 7i som ursprung till bilderna. Colormailer skriver med 300 lpi om jag förstod dem rätt. De har Agfas digitala system, så det är bara att spana in www.agfa.se och kolla på labbmaskinerna de säljer

Problemet sitter i att jag har modem och vill ha en äkta kopia från diat. Det borde bli tusen (överdrivet) gånger bättre kvalité från en äkta kopierad bild.

Ingen som har erfarenheter av Expert?

Marcus Lindh skrev:
Problemet sitter i att jag har modem och vill ha en äkta kopia från diat. Det borde bli tusen (överdrivet) gånger bättre kvalité från en äkta kopierad bild.

Ingen som har erfarenheter av Expert?

Expert gör väl inte heller några "äkta" kopior?
Dom kör väl med digitallabb som alla andra, dvs scannar in bilden först.

Verkar ju helt idiotiskt att scanna in för att skriva ut, vänd dig till ett ställe som kan göra från dia, allt annat är att kompromissa med kvaliteten..

"Det är så alla digitallabb fungerar."

Å alla moderna 1 timmas labb och förmodligen alla postorderlabb. Alla labb med indexkopia skannar med all säkerhet bilden och skriver ut med laser på fotopapper som sedan framkallas.

Filen skulle lika gärna kunna levereras via CD, minneskort eller nätverksanslutning. Går att få julkort, tackkort. Bilder som dia eller neg i olika storlekar skannas och blir utskrivna.

Entimmaslabben har ju funnits ett tag så de har säkert en mojäng som skannar in bilden snabbt som ögat (fotograferar så att säga hela rutan på en gång) i tillräcklig upplösning för att fixa en förstoring motsvarande 10x15 och 22,5x15 med papper på löpande bana.

Antag att de skriver med 300 lpi, 118 linjer per centimeter, bör ge ett behov av bildfiler med 1180x1770 pix, 2 Mpix och 2655x1770 pix 4,7 Mpix som mest för optimal bildkvalité?

Minilabben behöver väl knappast rippa bilden, då de kan blanda färgen i varje punkt genom att belysa den olika länge med tre laserstrålar?

Har tyvärr aldrig studerat ett labb, men hoppas på att analysen av hur minilabben funkar stämmer hyfsat, fast jag har säkert resonerat uppåtväggarna fel någonstans?

Senast ändrad:
RolandM skrev: "Det är så alla digitallabb fungerar."

Å alla moderna 1 timmas labb och förmodligen alla postorderlabb. Alla labb med indexkopia skannar med all säkerhet bilden och skriver ut med laser på fotopapper som sedan framkallas.

Bara för att du får en indexkopia behöver inte hela labbet vara digitalt. Vår Noritsumaskin på jobbet skannar först av filmen för indexkopian och kopierar därefter den analogt.

RolandM skrev:Filen skulle lika gärna kunna levereras via CD, minneskort eller nätverksanslutning. Går att få julkort, tackkort. Bilder som dia eller neg i olika storlekar skannas och blir utskrivna.

Japp, det är det som är fördelarna med ett digitallabb.

RolandM skrev:Entimmaslabben har ju funnits ett tag så de har säkert en mojäng som skannar in bilden snabbt som ögat (fotograferar så att säga hela rutan på en gång) i tillräcklig upplösning för att fixa en förstoring motsvarande 10x15 och 22,5x15 med papper på löpande bana.

Det är endast på senare år som entimmeslabben fått en "mojäng", dvs en scanner som scannar in bilden. Det senaste labbet från Noritsu har en sensor med 7000x5000 pixlar (35Mp) vilket är ca 4900 dpi på et 35mm negativ. Räcker gott och väl för stora förstoringar. Dock så kan dom flesta mini/entimmeslabben inte göra större bilder än 30x45cm.

RolandM skrev:Antag att de skriver med 300 lpi, 118 linjer per centimeter, bör ge ett behov av bildfiler med 1180x1770 pix, 2 Mpix och 2655x1770 pix 4,7 Mpix som mest för optimal bildkvalité?

Dom flesta labben ligger mellan 240-400 lpi.
Inscanningsupplösningen beror på hur stor papperskopia man vill ha. Ju större kopia desto höre upplösning scannas neget/diat i.

RolandM skrev:Minilabben behöver väl knappast rippa bilden, då de kan blanda färgen i varje punkt genom att belysa den olika länge med tre laserstrålar?

Beror på vad du menar med att rippa?

RolandM skrev:Har tyvärr aldrig studerat ett labb, men hoppas på att analysen av hur minilabben funkar stämmer hyfsat, fast jag har säkert resonerat uppåtväggarna fel någonstans?

Se ovan ;)

Ettentimmaslabb som jag vet är helt "mekaniskt". Den fungerar på gammalt hederligt vis. Det borde ju vara mycket bättre. Om man skannar en 10x15 cm bild så finns det inte korn om man skannar i högsta upplösningen (iaf i 1200x2400dpi).

Finns det verkligen inget labb som kan förstora en diabild på vanligt sätt, utan att skanna den. Jag har kollat på en 50x70 cm, och det ser inte ut som om den vore digital. Eller kan den vara det utan att man ser det med dagens teknik?

Tänkte att det lär vara lite mer kvalitetsscanners än den vanliga hemanvändaren har tillgång till... att dessutom spara den i ett förstörande format som jpg.. låter bättre i mina öron att lämna in diat..

Lpi? Linjer per inch?

Hur mycket kan man egentligen dra upp ett dia?
Det tappar ju inte kvalité när man drar upp det på duk, och då är det ju minst 1,5m.

dsmannen skrev:
öhm.. bör givetvis inte vara lpi utan ppi :)

254 ppi eller något sådant brukar det väl vara?

Och med 254 är det väldigt lätt att räkna ut hur stort man kan dra en ev. inscannad bild för det är ju exakt samma som 100 pix per cm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar