Annons

Kurvor till Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Hej har letat förbrilt hela dagen i trådar ang. kurvor.

Finns det någon sida där man kan ladda ner färdiga sådana som gör vissa saker m.m. Har för mig att jag läste om någon sida förut där en kille som var känd för sin skärpa hade beskrivit hur han lagt upp den och körde den på alla sina bilder?

Någon som har en idé eller förstår vad jag är ute efter?
 
Är jag helt ute och cyklar att det finns sådan eller?

Och ingen som kommer på namnet/länken på sidan som jag försöker få fram?
 
"Hemligheten" med kurvor är att det är helt olika kurvor som gör olika bilder bra, det beror helt på hur bilden ser ut från början och hur man vill att den ska bli. Jag har aldrig sett någon samling kurvor som skulle vara "rätt", jag gör nya kurvor för varje ny bild som jag ställer.

Här är en länk med en introduktion till hur kurvor fungerar.
http://www.thegoldenmean.com/technique/curves1.html

Någon annan kanske har en bra länk på svenska?

Det är inte helt lätt i början men när man förstår hur det fungerar så kan man ha full kontroll :)

Mvh
Eva-Teréz
 
Ja så hade jag även fattat det, dock slog den där "sidan" som en bra fotograf (ej svensk) hade och han körde en sorts kurva på varje bild och givetvis även annan redigering men just den skärpte upp bilderna m.m.

Därav jag var lite konfundersam, att det skulle vara så lätt då jag tycker kurvorna är hebreiska annars ;-)

Tack för svaret
 
Om det var så att det känndes som om bilden skärptes upp så var de nog en kurva som ökade kontrasten ganska kraftigt mellan två närliggande toner. Men beroende på om bilden innehåller mest mörka, ljusa eller mellantoner så blir tyvärr kurvan ganska olika för att ha önskad effekt.
Du kan prova med att göra två punkter väldigt nära varandra på kurvan och ta upp den övre något och ta ner den undre något. Vill man vara mer exakt behöver man titta i bilden och med ögat avgöra vilka toner som behöver bli mörkare respektive ljusare sedan kan man comando (mac) eller ctrl (pc) kilcka på dessa två valörer i bilden när man har sitt kurvjusteringslager uppe. Då fastnar två punkter på kurvan och det är dem som man vill öka kontrasten mellan genom att göra den "ljusaste" ljusare och den "mörka" mörkare.
Men det är inte lätt i början, man måste både förstå hur kurvan fungerar och se i sin bild vad man vill göra och det är i början minst lika svårt.

Mvh
Eva-Teréz
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.