Advertisement
ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska gå tillbaka till ursprungsdiskussionen om det finns kulturella skillnader mellan Nikon och Canonfotografer. När japanerna började kopiera de tyska kvalitétskamerorna från Zeiss (Contax) och Leitz (Leica) vid mitten av förra seklet så satsade Canon på att ge sin optik egenskaper som liknade Zeiss-optiken medan Nikon satsade på att ge sin optik egenskaper som liknade Letz optik. Leitz ypperliga färgåtergivning med hög upplösning men kanske inte lika hög kontrast utan lite "mjukare" karaktär blev Nikons kännemärke och Zeiss förnämliga skärpe- och kontrastegenskaper med lite mera "brillians" blev Canons signum. Vilket man valde berodde naturligtvis på vad man mest föredrog rent smakmässigt. Dessa båda särdrag kanske inte finns idag mellan Nikon och Canons optik men vad gäller Leitz och Zeiss så tror jag att man fortfarande kan se dessa karaktärsdrag för optiken. Båda är ypperliga och de små, men för ett tränat öga ändå fullt synliga, skillnader som finns finns kanske visar vilken fotokultur som olika produktmärken har, vad man prioriterar i en bild etc?

DN onsdag 6 oktober:
"Säg mig vad du äter så vet jag hur du röstar
Ekonomi. Socialdemokrater gillar fiskpinnar och sås i påse, medan moderater väljer färskpasta och mögelost. Det visar en analys av mediebyrån OMD som gjorts för DN:s räkning."

A/D = analog/digital

Oavsett kameramärke: varenda svensk är för Kerry.
Fotografer har en nördgen och tilltalas av nördarnas nörd Michael Moore.
Gott så.
Möjligen kan Chinonägarna vara pro-Bush?

ismarker skrev:
A/D = analog/digital

Brrr, blanda inte in mig i det här. Svensken gör jämförelsen Bush=ultramoderat, Kerry=såsse, vilket inte är sant. För övrigt är inte alla svenskar såssar ;)

Blanda inte in mig här heller *rysa*

:)

/Johan

hansen2 skrev:
Brrr, blanda inte in mig i det här. Svensken gör jämförelsen Bush=ultramoderat, Kerry=såsse, vilket inte är sant.
Sant. Bush är väl mera rå-rå-rå-rå-rå-mega-super-total-extra-ultra-konservativ-kristen-fundamentalist.
Kerry mera typ lightmoderat, lite folkpartist, sådär;-)

Calle S skrev:
Sant. Bush är väl mera rå-rå-rå-rå-rå-mega-super-total-extra-ultra-konservativ-kristen-fundamentalist.
Kerry mera typ lightmoderat, lite folkpartist, sådär;-)

Njaaaa, det vette fåglarna. Bägge är ju dödsstraffshyllande sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-typer varav Kerry kör en lightvariant av det? Jag skulle inte vilja ha någon av dem.
Säga vad man vill om vårt såssefierade samhälle, men måste jag välja så tar jag den svenska modellen.

/Johan

ismarker skrev:
DN onsdag 6 oktober:
"Säg mig vad du äter så vet jag hur du röstar
Ekonomi. Socialdemokrater gillar fiskpinnar och sås i påse, medan moderater väljer färskpasta och mögelost. Det visar en analys av mediebyrån OMD som gjorts för DN:s räkning."
Vad är då jag som gärna rör ner pastasås på påse i min färskpasta, men som inte gillar vare sig fiskpinnar eller grönmögelost?

Olle

Vet alla vad Sonys Beta-format är för något?

Kan meddela att det är vida överlägset vhs-formatet. Vet inte vad fotograferna har nu på tex SVT? Men på 90-talet var det en beta-kamera du såg på den ambulerande fotografens axel.

Att det sedan var vhs-spelare vi hade/har hemma är en annan historia ...

/Johan

hansen2 skrev:
Njaaaa, det vette fåglarna. Bägge är ju dödsstraffshyllande sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-typer varav Kerry kör en lightvariant av det? Jag skulle inte vilja ha någon av dem.
Säga vad man vill om vårt såssefierade samhälle, men måste jag välja så tar jag den svenska modellen.

/Johan

Johan... finns det egentliga 'sossefierade' samhället/folket kvar i någon samfälld mening..? Politiken finns där ju då inte... Har det inte skett en väsentlig glidning åt höger dom senaste 10-15 åren..? När man klagar på Sverige, så kommer det alltid dragandes med 'Sosse-Sverige, Gråsosse-land eller Sossefierat skitland... Tar du dessutom bort dom få kvarvarande S-parollerna & som nu dessutom bara förekommer lite skamset på 1:a Maj... ja vad har du då kvar av Sosse-Sverige..? Jag är själv inte Sosse & har aldrig så varit... men jag ställer mig undrande för kommentarer av typen 'Sossefierat' samhälle osv... Fan vi är ju bara ett Sosse-Sverige på papparet... Den röda fanan, eller om man så vill Slöjan, har ju för länge sedan ersatts mot en kritstrecksrandig kostym mot en djupblå fond... Mvh ;)

Ps! Å handen på det berömda hjärtat: Allt var/är väl inte skit med ett sk, 'Sossefierat' samhälle... eller?

ismarker skrev:
A/D = analog/digital

Gott så.
Möjligen kan Chinonägarna vara pro-Bush?

Vilken tur att jag har en utländsk förälder så att jag slipper räknas till svenskarna.
*;-) eller inte?*

Gunnlaug skrev:
Johan... finns det egentliga 'sossefierade' samhället/folket kvar i någon samfälld mening..? Politiken finns där ju då inte... Har det inte skett en väsentlig glidning åt höger dom senaste 10-15 åren..? När man klagar på Sverige, så kommer det alltid dragandes med 'Sosse-Sverige, Gråsosse-land eller Sossefierat skitland... Tar du dessutom bort dom få kvarvarande S-parollerna & som nu dessutom bara förekommer lite skamset på 1:a Maj... ja vad har du då kvar av Sosse-Sverige..? Jag är själv inte Sosse & har aldrig så varit... men jag ställer mig undrande för kommentarer av typen 'Sossefierat' samhälle osv... Fan vi är ju bara ett Sosse-Sverige på papparet... Den röda fanan, eller om man så vill Slöjan, har ju för länge sedan ersatts mot en kritstrecksrandig kostym mot en djupblå fond... Mvh ;)

Ps! Å handen på det berömda hjärtat: Allt var/är väl inte skit med ett sk, 'Sossefierat' samhälle... eller?

Fortfarande kan man komma ganska långt med "rätt" partibok.

Men allt är definitivt inte skit. Fördelarna med Såsse-sverige är bla utbildning och sjukvård för alla.
Däremot finns det kvar en anda av skam att tjäna pengar såvida du inte vunit dem. Den som tjänar mer ska beskattas hårdare, förmögenhetsskatten osv. Fastighetsskatten är förmodligen ett arv från tiden då de som hade hus var de som tjänade mest och skulle därmed klämmas på mer pengar.

Lustigt det där med 1:a maj (olustigt med de röda fanorna dock) ... jag undrar vilka kval de kämpar emot, som sångtexten lyder? Jag tycker de borde återinföra textstrofen "Folket förtryckas och under skatter digna ner" :))

/Johan

Senast ändrad:
hansen2 skrev:

Lustigt det där med 1:a maj (olustigt med de röda fanorna dock) ... jag undrar vilka kval de kämpar emot, som sångtexten lyder? Jag tycker de borde återinföra textstrofen "Folket förtryckas och under skatter digna ner" :))

Den korrekta textstrofen ska vara: "Båd´ stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner."

/Johan

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.