Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled, fråga om underhåll

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag har kommit över ett äldre stativ med en ruskigt kraftig kulled.
Den är av lite enklare mekanisk design och känns minst sagt torr..

Vad anser ni är det rätta att göra om man vill underhålla en gammal led som känns torr.

Är det kanske som jag tror att dessa äldre kulleder skall vara lite torra och inte smörjas in med massa fett bara för att glida finare ?.. tänker i termer som att de nyare med finare tolleranser är mer noga att smörja än dessa äldre med större tolleranser..

Tänker jag rätt eller fel enligt er som har större portion mekaniskt kunnande ?
MVH Niclas,

Rengör först-smörj sen är ett allmänt råd.
Känns det väldigt torrt och kärvt kan det vara idé att göra rent innan du smörjer. Har det tex kommit in sand i leden blir det slippasta när smörjmedlet tillsätts.

Går det att ta isär kulleden så är det att föredra. Annars torka rent på kulan det som går att torka. Man kan behöva vicka och vrida och torka åtskilliga gånger.

Vaselin i små, jag upprepar små, mängder kan vara lämplig smörja. Mitt råd är också att undvika silikonsmörja hur lockande det än kan vara att använda det, det sprider sej lätt dit det inte ska sprida sej och är efterhängset och svårt att få bort.

tänker i termer som att de nyare med finare tolleranser är mer noga att smörja än dessa äldre med större tolleranser..
Vad jag vet ska moderna kulleder inte smörjas alls. De är gjorda för att vara helt underhållsfria. De är ju gjorda för att ha en viss friktion och smörjer blir det mindre friktion. De flesta medel man smörjer med (t ex fett) kommer också att samla smuts, vilket lär påverka både funktion och livslängd negativt.

tack för fina inlägg.
min kulled är av äldre modell och inte med så hög precision som dagens "urverksliknande instrument".

Jag har ingen chans att plocka isär kulleden men jag kommer åt rättså fint att rengöra kulan så nu är kulan torr och ren utan skräp. Vet ju dock inte hur det ser ut inne i kulhuset eftersom jag inte får isär det..

Vasselin lät inte som ngn dum idé,

thank again

Plocka isär leden i molikyler, gör rent och smörj med ett TORRT smörjmedel typ GRFITPULVER.
Grafit pullver används mycket till lås bland annat så det borde gå att få tag i hos en välsorterad låssmed.

Hittar du inte grafit så tycker jag att du ska prova lite försiktigt med siliconfett av det slaget man använder i vattenkranar. Det är beständigt och tål väta, kyla och värme utan att förändras nämnvärt.

Skulle det visa sig att du inte blir nöjd så är det ju bara att göra rent igen och prova sig fram tills man känner nirvana närma sig :)

Ett torrt smörjmedel som grafit och även molubdensulfid skulle fungera utmärkt i sammanhanget, men svärtar ner allting det kommer i kontakt med. Grafit är dessutom elektriskt ledande vilket kan ställa till det i en del sammanhang, dock inte här. Hur molyn är vet jag inte men troligen är även det elektriskt ledande.

Silikonfett har jag god erfarenhet av, men risken för silikonsmitta gör att man ska vara försiktig med det.

Ett annat alternativ när jag tittar i min samling smörjmedel är teflonspray eller CRC Vitt litiumfett med teflon. Det är relativt temperaturbeständigt. Samma sak här som med vaselin, det ska vara sparsamt med det.
Vaselin föreslog jag bl.a av den orsaken att det är ofärgat. Är det fråga om en aluminiumkonstruktion så kommer visserligen även det och andra smörjmedel att bli grått med tiden så då och då får man göra rent och smörja igen. Sparsamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar