Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kromatisk aberration - eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag var ganska nöjd med den här koltrasten ända tills jag såg det jag tolkar som kromatisk aberration. Det sägs att det ska vara enkelt att åtgärda, antingen i ACR eller PS via "lens correction", men hur jag än drar reglagen där händer ingenting. I alla fall inget positivt. Gör jag fel? Eller är problemet något annat?

Bilagor

• _MG_1556.jpg
    _MG_1556.jpg
    6.3 KB · Visningar: 256
Hej! Tycker inte det ser ut som CA? Men jag kan ha fel... Den brukar ha en rödare ton och ligga utanför kanten i kontrastrika områden. Men jag är ingen expert.
Hälsn. Magnus

Kan det vara teckningen av oskärpa på grund av kort skärpedjup? Se bakdelen på den här hunden:
http://multimedia.campus.luth.se/gpq/fotoklubb/plis.jpg Det är rimligtvis mycket närmare skärpeplanet, men oskärpecirklarna beter sig ju lite olika beroende på objektivkonstruktion.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att det blir precis rätt vinkel för att fjäderdräkten ska reflektera bakgrunden.

Senast ändrad:
Håller med, och såna "effekter" förstärks dessutom då man skärper, ökar kontrast och inte minst då den lokala kontrasten ökas (tex via clarity i ACR).

Tack för snabba svar. Då är det kanske inte så konstigt att mina korrigeringar inte ger någon effekt. Ska se vad som händer om jag drar ner på "clarityn" lite.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto