ANNONS
Annons

kritik på min portfolio sida

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker nog att det är lite hårt att säga att det är dumt att basera sidan på flash.
Väldigt många företagssidor är baserat på flash, just för att tekniken är väldigt bra lämpad till att just visa bilder på ett proffsigt sätt.

Kanske är det dumt att inte ha flash installerat, vad vet jag....?

Jag håller med Daniel.

Alla som jag känner som har lite mer koll på datorer vägrar att installera skit som flash.
Jag har det inte heller installerat, kollade på sidan på farsans dator.

Eszter skrev:
Tycker nog att det är lite hårt att säga att det är dumt att basera sidan på flash.
Väldigt många företagssidor är baserat på flash, just för att tekniken är väldigt bra lämpad till att just visa bilder på ett proffsigt sätt.

Kanske är det dumt att inte ha flash installerat, vad vet jag....?
Väldigt många företag vill ha flash för att de hört att det är något häftigt. De vet varken vad det är och till vilken nytta man kan ha det till. I 90% av fallen fanns det heller ingen som helst anledning för dessa företag att ha en flashkomponent (eller en hel sida i flash). Ofta tycker jag det är ett irritationsmoment (fluff-fluff osv, se tidigare post).
Däremot ska man inte göra en sida enbart i flash, det måste alltid finnas ett komplement till det - för de som sitter på långsammare uppkopplingar eller datorer. Allt annat är faktiskt inte särskilt professionellt. Det är som att göra en hemsida som bara fungerar i Internet Explorer, eller enbart för upplösningar större än 1024x768.

stranden skrev:
Nej, tänk att det inte ÄR det, faktiskt. De som har det automatiskt är de svenssonnissar som inte har koll på vad dom har i sin dator i övrigt.

De flesta med koll gör tvärtom, de tar bort flash från sina browsers så att de undivker så mycket skit som möjligt på internet, speciellt i form av reklam som det dräller av..

http://www.macromedia.com/software/player_census/flashplayer/images/stats.gif
Nu är det där från macromedia, så det är ju säkert lite vinklat, men jag är övertygad om att långt över hälften av vanliga surfare har flash installerat. Bland de som pysslar med grafik lär ju andelen vara ännu högre.
Sen finns det ju såna som du med.

stranden skrev:
Det bästa hade varit att avstå från 'multimedialt' skräp som flash öht, och fundera på de tips som andra gav som t.ex PHP/ASP, XHTML, CSS som gör att precis alla kan ta del, inte bara "multimedianissar" som har all internetskräp installerat i sina tunga sega browsers(läs IE) som är nersulade med allt möjligt installerat skit.

PHP/ASP kräver en server som har stöd för det, vilket alla inte har. CSS är en jäkla massa fippel med för att det ska se likadant ut i alla olika browsers.

PHP har INTE samma användningsområde som Flash.

Jag kör bland annat IE, har en massa "installerad skit", i form av Flash, Shockwave och JRE t.ex, jag använder alltihop, och det är varken tungt eller segt. Du kanske borde investera i en nyare dator, den du har måste vara rätt gammal...

Walle skrev:
Alla som jag känner som har lite mer koll på datorer vägrar att installera skit som flash.
Gissning: Antingen så bor du i nån liten by i Lappland där "koll på datorer" betyder att man kan starta patiens i Windows 3.1 på mindre än 23 minuter, eller så har du inga bekanta som har "koll på datorer". No offence mot norrlänningar.. :)

Jag antar att ni inte läser dagstidningar osv heller, tänk så mycket reklam det finns i sådana. TopCat kanske borde fråga sig om han vill ha såna som vägrar installera flash osv för att det går att göra reklam i det i sin målgrupp... ;)

Håller däremot med om sidan, har redan gett honom en del kritik på GF, men den andra versionen var mycket bättre.

TopCat, det är du som är Catten på Grafiskt Forum va?

//Hälsn. GF-Maffian

Senast ändrad:
Oj, vad hemskt att inte ha bredband. Får mitt nya bredband i januari. För att köra flash genom ett 56k modem är helt ohållbart. Tar typ 10 minuter att ladda din sidan, topcat.

Biber skrev:

PHP/ASP kräver en server som har stöd för det, vilket alla inte har. CSS är en jäkla massa fippel med för att det ska se likadant ut i alla olika browsers.

PHP har INTE samma användningsområde som Flash.

Visst behöver man en server för det. Varför inte slänga upp en egen? Eller köpa plats på ett webbhotell, som kan kosta dryga femtilappen per månad.

CSS är inget fippel. Kör med rätt doctype, så SKA alla läsare klara det korrekt.

Ingen har väl påstått att PHP och Flash har samma användningsområde? Däremot kan man uppnå bättre resultat med XHTML/CSS i fallet med en portfolio. Flash slukar dessutom bandbredd mer än rena script/xhtml, så då lär ju problemet uppstå med förbrukad bandbredd rätt snart om man inte har en lösning likt den jag föreslår överst.

Senast ändrad:
prs skrev:
Visst behöver man en server för det. Varför inte slänga upp en egen? Eller köpa plats på ett webbhotell, som kan kosta dryga femtilappen per månad.

Alla har nog inte linan som krävs för att kunna köra en vettig server. Att köra egna saker på telias 0.5mbit adsl är ingen speciellt bra idé om man räknar med att få flera besökare i taget, speciellt inte om man planerar att ha mycket grafik där, vilket jag antar att de flesta som fotar skulle kunna tänkas ha.. :)
Billiga webhotell har ofta konstig support har jag märkt, men det kanske finns några bra alternativ där ändå. Jag tänker på b-one och liknande, men det kanske finns bra också som sagt. :)

prs skrev:
CSS är inget fippel. Kör med rätt doctype, så SKA alla läsare klara det korrekt.

Det borde vara så om alla följde standarden, men IE och NS/FB/Mozilla brukar ge rätt olika resultat i slutet ändå. Det är väl mest IEs fel, men många använder ju det iaf, så man måste försöka ta hänsyn till det.

prs skrev:
Ingen har väl påstått att PHP och Flash har samma användningsområde? Däremot kan man uppnå bättre resultat med XHTML/CSS i fallet med en portfolio. Flash slukar dessutom bandbredd mer än rena script/xhtml, så då lär ju problemet uppstå med förbrukad bandbredd rätt snart om man inte har en lösning likt den jag föreslår överst.

Nej, det är ingen som har påstsått det rakt ut, men det föreslås som en ersättare för Flash, i det här fallet iaf. Så länge man bara ska ha det för att t.ex. lista bilder och andra småsaker så kan det ju kännas onödigt med Flash, och då räcker det kanske bra med ett php-script och några giffar.

Att flash slukar mer bandbredd än script (som ger samma resultat) beror väl på, om scripten ska skicka med t.ex. gif-animationer eller andra bilder osv så kommer de ta mer plats än en vektoriserad flashanimation, dvs ta mer bandbred från servern / klienten. Man kan ju ha flash till rätt mycket annat också.

Kan inte så mycket om x/dhtml så jag vill inte ge mig in i en diskussion om det. Håller helt med om att TopCat inte behöver Flash på sin sida så som den såg ut först, menar bara att Flash har fördelar när man använder det rätt. Det var mest tonen i Strands inlägg att Flash är något ondskefullt och meningslöst typ som jag störde mig på.

http://xplane.com/explains/flashvsgif/ <- inte så seriös

Jag har jobbat med flash i 3-4år nu. Det jag kan säga om flash är ju att det absolut inte behöver vara tyngre än att ladda en vanlig HTML sida med bilder. Det beror ju helt och hållet på hur man bygger sidan..
Min portfolio är helt gjord i FLASH där laddas bara bilderna in om man väljer att klicka fram en bild. www.fotografik.se

Så jag tycker att FLASH är ett väldigt bra sätt att presentera en portfolio.

När det gäller din sida TopCat så tycker jag om dom nya skisserna bättre. Kändes lättare att få en överblick på dom.

Kör på med flash tycker jag :)

/micke

MickeS skrev:
Jag har jobbat med flash i 3-4år nu. Det jag kan säga om flash är ju att det absolut inte behöver vara tyngre än att ladda en vanlig HTML sida med bilder. Det beror ju helt och hållet på hur man bygger sidan..
Du har missat att deklarera en doctype. exempelvis:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

MickeS skrev:
Min portfolio är helt gjord i FLASH där laddas bara bilderna in om man väljer att klicka fram en bild.

Vilket återigen gör att.. *boom* många kommer dit och presenteras med absolut inget, för de kör inte flash. Således kan man inte ta del av din sida.

Så jag tycker att FLASH är ett väldigt bra sätt att presentera en portfolio.

Om man tycker att idéen att exkludera många från att ta del av det man gärna valt att publicera/visa upp, är det ett väldigt konstigt sätt.

Kör på med flash tycker jag :)

Jo, vill man inte att så många som möjligt ska kunna ta del av ens verk och få så mycket visning/feedback av det man vill visa upp, då ska man för all del fortsätta att vara dum och köra med 100% flash..

..Vill man åas presentera något som på alla fonter påvisar lite mera 'slipat' intryck, då väljer man att ha alternativa tekniker, så att 99.99% kan ta del av det, utan att märka av att man behöver det ena eller det andra installerat eller måste kompletera.

Men men..

Biber skrev:

Gissning: Antingen så bor du i nån liten by i Lappland där "koll på datorer" betyder att man kan starta patiens i Windows 3.1 på mindre än 23 minuter, eller så har du inga bekanta som har "koll på datorer". No offence mot norrlänningar.. :)

Det var en jävligt dålig gissning...är det meningen att jag ska ta illa upp eller?

Om du vet vad ett "LAN" är, så vet du säkerligen vad en "lanare" är. Då vet du ungefär vad det är för folk jag pratar om...Folk som roar sig med att programera demos i 3D med ljud som inte får överskrida 64KB i _total_ storlek, allt inkluderat...folk som hackar hemsidor för utmaningens skull...folk som skriver avancerade artiklar på sweclockers.com (Har känt Herman på sweclockers sen början på 90-talet)...Folk som modifierar sina chassies tills dom ser ut som rena jävla UFO'n...folk som inte är nöjda om dom inte kan överklocka sin dator till minst det dubbla av vad specifikationerna är...folk som antagligen kan jävligt mycket mer om datorer än du...

Walle skrev:
Det var en jävligt dålig gissning...är det meningen att jag ska ta illa upp eller?
Jag kommer till det.

Walle skrev:
Om du vet vad ett "LAN" är, så vet du säkerligen vad en "lanare" är. Då vet du ungefär vad det är för folk jag pratar om...Folk som roar sig med att programera demos i 3D med ljud som inte får överskrida 64KB i _total_ storlek, allt inkluderat...folk som hackar hemsidor för utmaningens skull...folk som skriver avancerade artiklar på sweclockers.com (Har känt Herman på sweclockers sen början på 90-talet)...Folk som modifierar sina chassies tills dom ser ut som rena jävla UFO'n...folk som inte är nöjda om dom inte kan överklocka sin dator till minst det dubbla av vad specifikationerna är...folk som antagligen kan jävligt mycket mer om datorer än du...

Om du vet vad ett "LAN" är, så vet du säkerligen vad en "lanare" är:
Ja, jag vet vad ett LAN är, men det var ett tag sen sist nu. Var i tidningen en gång för mina innovativa sovplatser på ett lan btw. ;)

Programera demos i 3D med ljud som inte får överskrida 64KB i _total_ storlek:
Har bra kompisar som gör det där på löpande band. Det är inte så imponerande, men eftersom att du har bekanta med skillz så kör jag också med det. Man kan inte vara bra på allt tyvärr. ;)

Folk som hackar hemsidor för utmaningens skull:
Kan vara kul, men det finns roligare (och bättre) tidsfördiv än att sitta och leta exploits på nån stackares hemsida.

Folk som skriver avancerade artiklar på sweclockers.com:
Vem är Herman? Och jag har nästan lämnat swec pga standarden i de delforumen jag brukade vara i.

Folk som modifierar sina chassies tills dom ser ut som rena jävla UFO'n:
Det är jag och min bror det.

Folk som inte är nöjda om dom inte kan överklocka sin dator till minst det dubbla av vad specifikationerna är:
Brukar stanna vid typ ~1.5x specifikationen för det mesta, gillar inte när prylarna går sönder, och tänker inte lägga en massa pengar på kylning. Bygger egen kylning av saker jag har hemma istället.

Folk som antagligen kan jävligt mycket mer om datorer än du:
Ja det är mycket möjligt, men det gör inget, för även om det finns folk som vet mer än mig så gör det inte att jag inte kan yttra mig. Och ja, det verkar som att du tog illa upp, oavsett vad min
mening med det var... :)

Kan ju meddela dig att ditt citat om flash är topic i ett par större grafik-kanaler på irc, och det är inte för att de håller med dig... ;)
Är dessutom osäker på vad som ger folk som är bra på att använda lite verktyg (modda chassin),att överklocka hårdvara, att skriva "avancerade" artiklar (om vad?), eller att koda demon, rätt att uttala sig om huruvuda Flash är skit eller inte.

Jag kunde ha lagt lite tid på att formulera mig lite mer diplomatiskt i det första inlägget jag skrev, men så blev det inte helt enkelt. Orkar inte finslipa det här inlägget så mycket heller eftersom att jag börjar bli rätt trött och måste plugga en del innan jag ska sova. Sorry.
Det känns som att hela diskussionen är offtopic dessutom, så vi borde nog avsluta den.

edit: Angående både ditt första och ditt andra inlägg så kan jag rekommendera stycket om "Appeals to Authority", s.158 i Critical Thinking av William Hughes.

He he

detta börjar urarta fullständigt...

Flash är ett komplement till webpublikationer det är väl inget att diskutera, liksom annat media som anses behövas för att lyfta fram, eller understryka, det budskap som önskas kommuniceras.

Det är en välkomponerad sammansättning av tillgänglia mediatekniker som ger en attraktiv site som en besökare gärna återvänder till.

Mvh
Johan

TopCat skrev:
Jag skulle gärna vilja ha lite kritik på sidan, vad som är dåligt, vad som är bra osv..
Även om det är en etablerad fotograf så är det många som inte har tålamodet att vänta på 2 MB för att få se bilderna. Sedan kan jag tycka att sidan är aningen övertydlig, lite barnbok om du inte tar illa upp över den liknelsen.

julgus skrev:
Flash är ett komplement till webpublikationer det är väl inget att diskutera
Givetvis men det ska användas på rätt sätt. Filerna blir fort stora och sidorna kan kännas tröga.

Sedan var det det där med komplement. Det finns folk utan Flashspelare. Hade jag inte haft någon så hade jag inte heller installerat en bara för att få se ännu en okänd fotograf.

Senast ändrad:
Hej

märk att jag initialt i denna tråd vände mig mot bruket av Flash såsom han använt det men att kategoriskt avvisa bruket är lika felaktigt anser jag.

En sida med Flash skall stå på egna ben även om besökaren inte har Flash i burken tycker jag.

Håller fullständigt med om att jag inte installerar en plug-in för enskild site.

Med vänlig hälsning
Johan

jpersson skrev:
Givetvis men det ska användas på rätt sätt. Filerna blir fort stora och sidorna kan kännas tröga.

Sedan var det det där med komplement. Det finns folk utan Flashspelare. Hade jag inte haft någon så hade jag inte heller installerat en bara för att få se ännu en okänd fotograf.

alltså jag måste säga visa inläggs förfatare tycks komma från dagis... eller missat på vilket forum de är ...

har ni ingen respekt för trådens förfatare? fråga var väl inte om flash php xhtml eller dylikt... och har ni inget att säga i fråga så tjavsa inte om era priciper... vem känner vem, vem är guru och vad som är bäst... det tror jag knapast någon av er vet...

...var komponent har sin plats...och var förfatare har sin still...

Och Tack för den sista kommentaren!!
rabiata åsikter är det som för oss i krig och
osämja.....

Marcus <----- trött på osämja och folk som inte kan diskutera lugnt och fint

mvh Marcus
(som har flash installerat)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar