Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krisen i branschen sänker Nordens Fotoskola m.fl.

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, och det är synd tycker åtminstone jag. Min lokaltidning (unt.se) har fler stockbilder än bilder som har med artiklarna att göra på startsidan, och jag tycker det är bedrövligt.
 
Precis, och det är synd tycker åtminstone jag. Min lokaltidning (unt.se) har fler stockbilder än bilder som har med artiklarna att göra på startsidan, och jag tycker det är bedrövligt.

De har ändå bra kvalitet, de fulaste är alla suddiga mobilbilder som privatpersoner lurats skicka in gratis i hopp om att kanske vinna ett pris i slutet på året.
 
Mycket logiskt att dessa skolor inte kan vara YH-utbildningar eftersom fotografer är det yrke i landet med minst brist. Bara att kolla AMS prognoser.

Sedan är det såklart olyckligt om resultatet är att skolorna inte kan drivas vidare på något annat vis eftersom kontinuitet alltid är värdefull (behålla erfarna lärare inför framtiden etc.)
 
Mycket logiskt att dessa skolor inte kan vara YH-utbildningar eftersom fotografer är det yrke i landet med minst brist. Bara att kolla AMS prognoser.

Vad ska man satsa på över huvud taget efter att ha tagit del av prognoserna från Ams....?

Vore intressant att få veta hur Ams gör sina prognoser. Precis som Afe redan varit inne på så är det ju många som har en kamera och kan ta en bild, men att göra det på ett kvalificerat bildjournalistiskt sätt snyter man inte ur sig hur lätt som helst.
Jag misstänker att Ams har missat det där med kvalitet och integritet.
 
Det har väl aldrig varit så lätt att använda och producera bilder som nu. Konsekvensen är att de inte längre behöver så många heltidsfotografer.

Fotojournalistiken är knappast hotad, det är bara andra som tar bilderna.

Nej, det är den vanliga uppfattningen. Att digitalkamerorna ersätter utbildade fotografer.

Fotograferande handlar inte om bara om teknik utan främst om bildspråk. En duktig fotograf kan berätta en hel historia med en bild. En amatör tar en sned bild i fel vinkel, vid fel ögonblick av slumpmässiga personer som inte uttrycker någonting.

Digitalkamerorna gör också att många inte lär sig kamerateknik eller fotografiskt tänkande, eftersom de vänjer sig vid att kameran tänker åt dem.

Visst tas det mer bilder nu när det finns digitalkameror och mobilkameror. Men 99,999 procent är rent skräp som aldring borde ha fångats av en sensor,
 
Senast ändrad:
Fotograferande handlar inte om teknik utan om bildspråk. En duktig fotograf kan berätta en hel historia med en bild. En amatör tar en sned bild i fel vinkel, vid fel ögonblick av slumpmässiga personer som inte uttrycker någonting.

Visst tas det mer bilder nu när det finns digitalkameror och mobilkameror. Men 99,999 procent är rent skräp som aldring borde ha fångats av en sensor,

Det är ungefär så jag tycker också (och skrev). Tidningarna köper inte kvalitet utan nöjer sig till stor del med läsarbilder som är typ gratis. Sneda, felexponerade, felkomponerade och brusiga. Men med rätt motiv.
 
Men är det inte med detta som med det mesta i samhället numera - kvantitet går före kvalitét? Jag inbillar mig att det mesta som är nischat går i graven. Apparater ska kunna mycket mer. Personal likaså.
 
Moderna tider

Fotograferna går samma öde till mötes som en gång typograferna. Om 10 år finns inte många av dagens yrken. Vad skall vi göra med människorna? Vi kanske får leva med ett internet fyllt av selfies?
 
Förtydligande om vilka skolor det gäller

Uppdaterat:
De indragna YH-licenserna gäller alltså utbildningen "Kommersiell fotograf" på Fotoskolan Stockholm samt Bildjournalistikutbildningen (600p) på Nordens Fotoskola.
Fotoskolan STHLM:s utbildning i bildbehandling behåller sin YH-status.

Universitetet i Umeå ställer däremot in sina kurser i digital fotografi, trots högt söktryck, enligt Svenska Fotografers Förbund.
http://sfoto.se/f/nyheter/fotoskolor-laggs-ner

OBSERVERA: Gamleby samt Fotoskolan Göteborg berörs INTE av indragen YH-status och fortsätter verksamheten som vanligt.

OBSERVERA #2: Att Biskop och Fotoskolan STHLM inte får fortsatt YH-förtroende i år innebär inte att de inte kan få det senare. Det betyder heller inte att de automatiskt lägger ner, vilket man kan tro när man läser bitar av den här tråden samt rubriken till SFF:s artikel. http://sfoto.se/f/nyheter/fotoskolor-laggs-ner

Vill också tillägga att det sannolikt ligger olika skäl till grund för att Nordens Fotoskola och Stockholms Fotoskola har fått avslag.
Nordens Fotoskola är en dokumentär/redaktionell utbildning och STHLM är en kommersiell utbildning.
 
Tycker inte man skall skälla på tidningarna, det handlar om en marknad och konsumenterna är inte att beredda att betala mer, det är grundproblemet. När tex Hansen visar bilder i DN så får han ett eget utrymme bara för sina bilder.

Om man ser på dom hemskheter som har hänt den senaste tiden så är det många gånger övervakningskameror som visar bilder, och det har ingenting med kvalitet att göra förutom att det visar när det händer. Samtidigt så används det mer proffesionella bilder än någonsin, men dom visas inte i kvällstidningarna.

/Ulf
 
Att Nordens Fotoskola och Fotoskolan STHLM nu förlorar sin YH-status tycks grundas i en allt lägre efterfrågan på utbildade fotografer. Branschen är mättad, anser man. Och så är det nog. Väldigt många fotografer går idag utan jobb. Tidningsbranschen för fotografer är idag nästan uteslutande en frilansvärld och tiden när man kunde få en anställning som fotograf på en tidning tycks vara förbi. Expressen, till exempel, sparkade nyligen hela sin bildredaktion och passade i samma veva på att sänka arvodena för sina frilansar.

Men beror det här verkligen på att det finns för många fotografer? Eller att våra mobiltelefoner idag har bättre kameror än pressfotograferna hade för 10-15 år sedan? Hela tidningsbranschen går på knäna och mediahusen gör allt som står i deras makt för att täppa till alla hål. I samma stund som våra dumma telefoner blev till smarta kommunikationscentraler och alla blev fotografer och publicister över en natt slutade tidningarna att ta betalt för sitt innehåll. Pappersprenumerationerna har rasat i samma takt som läsandet på webben har gått upp. Jag tror det var Aftonbladet som var först ut på nätet (1994!) och snabbt insåg de andra att finns vi inte på nätet så finns vi snart inte alls. Sen har det på något märkligt vis bara rullat på. I stället för att hitta en vettig betalningsmodell vinklar man materialet för att generera klick, och resultatet blir en ytligt, uddlös journalistik som ska kunna konsumeras i morgonträngseln mellan Slussen och Odenplan.

Det som får stryka på foten i en sådan mediavärld är det fördjupade berättandet. Det berättandet som undersöker, förklarar och problematiserar. Nu riskerar ett av landets ända lärosäten för den här typen av journalistik att gå i graven, och framtidsutsikterna ser i dagsläget mörka ut, eftersom tidningarna inte vet hur dom ska ha råd. Att läsarna inte skulle vara intresserade tror jag inte ett dugg på, men vi kommer fortsätta klicka så länge vi blir matade.
 
Som en del varit inne på kokar det hela ned till konsumenternas betalningsvilja i slutändan. Hela tidningsbranschen befinner sig i kris. Väldigt många ser det som en rättighet att ta del, men väldigt få vill betala. Papperstidningen ersätts mer och mer av nättidningen, allt färre prenumererar på en papperstidning idag. Tidningen foto, som man ju kan tycka att de flesta av fotosidans medlemmar borde ha prenumererat på gick i putten senast osv. Det finns som bekant inga fria luncher och om ingen vill betala för den kvalitet som de säger sig efterfråga hamnar vi där vi gör. Även nättidningarna lever i hög utsträckning under samma svårigheter, bra bilder kostar, bra journalistik kostar och reklamintäkterna räcker inte för att hålla en hög kvalitet på materialet alla gånger. Dessutom, finns det inte en demokratisk risk med att alla nyheter blir beroende av kommersiella sponsorer? Det är som bekant inte speciellt lockande att bita den hand som föder en. Men som sagt, vi får de bilder och den journalistik som vi är beredda att betala för. Om vi inte vill betala något skall vi nog inte förvånas över om det blir skit i slutändan. Kort sagt; nedläggningen av utbildningarna återspeglar nog ganska väl att luften gått ur marknaden. Bara att ställa sig frågan hur många av fotosidans medlemmar som prenumererade på tidningen Foto till exempel, eller hur många som betalar för att konsumera nyheter? Och där har vi svaret till varför det ser ut som det gör som i en liten ask.
 
Jag är faktiskt inte så skeptisk, vi står inför ett teknikskifte och det gäller för dom nya teknikerna att kunna ta betalt, det är nöten. Suget efter information, artiklar, facktidskrifter, nyheter etc har aldrig varit större än nu. Grejen är att man kan fördjupa sig i det som känns intressant och där är vi olika.

Om jag kollar på min familj, så har vi mängder med olika abonnemang för digitala tjänster, ska se om jag kan komma ihåg det digitala,,,SVT (kollar bara streamat), Spotify, SVD digital, Readly, Viaplay, TV4 Premium, Netflix, Aftonbladet Plus och förstås Adobes PS/LR. Det som är slående är att nästan alla tjänster kostar runt 100 spänn i månaden.

Så mycket av det här funkar redan, kvällstidningarnas problem förutom konkurrensen är att dom måste bli mer attraktiva för att kunna ta mer betalt, enkelt men svårt :)
 
Bildbyråbilder är oftast inte dokumenterande (dessutom ofta manipulerade) så det är knappast dessa bilder som bildjournalisten blir utkonkurrerad av utan de bilder som vanliga journalisten tar och folk som råkar vara på plats som får dåliga bilder men med rätt motiv.

Samtidigt kommer det alltid finnas marknad för typ Paul Hansen som tar sig till rätt plats.

(Editorial är mindre än 10% av microstockmarknaden, kanske bara 3%)

Det har ju skett en väldig utveckling av mobilkameorna och de är numera mycket bra i de flesta avancerade smarta mobiler. Så tekniskt behöver de inte alls vara så usla rent generellt. Jag är rätt imponerad av det man får ut ur avancerade telefoner typ de senaste versionerna av I-fån och Samsunf S4 och S5 vare sig det gäller video eller stillbild.

Jag förstår inte heller varför inte det skulle finnas en marknad för fotojournalistik av hög kvalitet. Var det inte så att man här på FS för ett tag sedan skrev om att man skrev om just att svenska bilder stod sig bra i konkurrensen internationellt men att våra fotoreportage var så dåliga att man i en årlig tävling beslutat att inte dela ut något pris i just i denna gren. Det är ju lite anmärkningsvärt men visar väl bara på att det inte räcker med att vara en bra fotograf utan man måste kunna spegla något som betyder något för en publik i både bild och text. Helt enkelt kunna sitt ämne.

En bild utan kontext är inte sällan bara en bild. En bild i sin kontext är en del av sitt sammanhang och mycket mer intressant. En bild säger enligt floskeltoppen mer än tusen ord men problemet är ju att man aldrig riktigt vet vilka de där 1000 eller fler orden är.
 
ANNONS