Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Läsarna är säkert intresserade. Problemet är väl att ingen vill betala.
Ett problem är att exv. dagens nyhetsmedia är så bemängd med reklam vare sig det är digitalt eller i pappersformat och vare sig tidningarna är gratis eller kostar pengar. DN idag är ju så full med reklam och inbladade reklambilagor att det nästan är svårt att se något av värde i tidningen ibland. Massor med papper men allt mindre av värde att läsa. Det är ofta inte tätare där med journalistiskt text än i gratistidningar som Metro. Ofta en halvsida på ett helt uppslag. Då blir det svårt med imagen.
Om en sak är reklamfinansierad helt eller delvis så tycker nog många att de inte borde behöva betala då ju innehållet redan är sponsrat av reklamen man tvingas utstå. Så mediaföretagen har väl länge sågat i den gren de sitter på. Varför kan man få en Metro gratis men inte ett Aftonblad eller en DN när det är lika mycket reklam i alla tidningar idag i princip.
Jag tror många som läser seriöst fortfarande läser böcker och där finns ingen reklam. I tidningsvärlden finns idag väldigt få sådana alternativ. Jag skulle vara beredd att betala för den typen av press men de flesta sådana alternativ har gått i graven för länge sedan.
Digitalt skulle det vara rätt lätt att ordna faktiskt men där är det väl fantasin som inte finns att skapa sådana alternativ. Vore det inte dags för ett litet sådant experiment. Har man inte lust att betala så kan man heller inte kräva frihet från reklam men är man beredd att betala så borda man faktiskt kunna få slippa.
Jag är inte emot reklam i sig för den behövs men jag vill inte läsa den eller störas av den när jag inte är intresserad av den. Jag vill själv välja när jag är beredd att ta lite skit för att få den info jag vill ha i de fall den inte går att få på effektivare sätt om jag är beredd att betala. Min huvudinvändning mot störande reklam är just att den stör, tar tid och gör min värld onödigt ineffektiv och taskigt transparent. Den skymmer helt enkelt sikten i alltför stor utsträckning idag mot det som jag tycker är viktigt och intressant, för att det ska vara acceptabelt åtminstone för mig.