Annons

Krisen i branschen sänker Nordens Fotoskola m.fl.

Produkter
(logga in för att koppla)
... det finns faktiskt en djup motsättning i detta med reklamen och det är ju när en gratistidning inte har mer reklam än en man betalar för. Då blir det problem för de som kräver betalt för sina tidningar trots att det finns lika lite av värde att läsa i dessa som de andra.

Om du tycker att "det finns lika lite av värde att läsa" i t ex DN, SvD, Sydsvenskan och Aftonbladet som i Metro så förstår jag inte vad problemet är. Håll dig till gratistidningarnas TT-nyheter!

En del av oss andra tycker fortfarande att det är värt att betala för de andra stora dagstidningarnas ambitiösa journalistik, både när det gäller text och bild, men kraven och ambitionerna är ju olika.
 
...
Till och med fotoskolor får problem eftersom framtiden för fotografyrket är så osäker och vad blir mervärdet i en gammal stolt papperstidning när räknenissarna till slut har sparat bort det och gjort sig av med både fotografer och annan kompetens som stod för mervärdet? Jo kvar blir masstillverkade nyheter som är till förvillelse lika oavsett media ungefär som när fotositerna ekar pressreleaser. Mångfald har blivit enfald fullt ut.

Att DN kostar mer än Metro.
Beror ju just på att DN faktiskt satsar på kvalitét.
Till skillnad från andra tidningar så satsar de på sina fotografer.
Hur många prisbelönta fotografer har Metro anställda?
Just det, noll och därför är deras tidning billigare att framställa.

Grundproblemet är att läsarna vill ha kvalité, men inte betala för den.
 
Grundproblemet är att läsarna vill ha kvalité, men inte betala för den.

Jag delar inte den synen. I mitt tycke handlar kvalité inom tidningsbranschen till stor del om förtroende. De flesta tidningarna tar idag upp samma nyheter och du väljer att läsa den du förväntar dig presenterar en mest objektiv eller mångsidig syn på händelsen.

Idag (2012) är journalister den yrkesgrupp vi har absolut lägst förtroende för och som ett naturligt steg så följer man istället personer man har förtroende för. Gång på gång har t.ex. DN publicerade osanna artiklar vilket akademiker slagit i spillror på några minuter genom att faktiskt läsa rapporterna. Trots det fortsätter man att referera till sina egna nyheter som sanningar.

Varför betala för tidningen om du kan få en bredare bild direkt från en forskare med relevant utbildning? Det är t.o.m. så att många är villiga att betala dessa gratisarbetarna vilket vi bland annat kan se genom crowdfunding-projekt där folk gladeligen skänker hundratusentals kronor utan att få något materiellt tillbaka med bara förhoppningen att man genomför granskningen.

Tidningarnas största problem är inte att folk inte betalar (se t.ex. på Magasinet Neo som slog prenumerationsrekord) utan att läsarna inte ser något mervärde i just deras tidning. Skriver två tidningar om samma nyhet och du saknar förtroende för båda så är det naturligt att man inte betalar utan att få något mervärde.

Du säger att man erbjuder kvalité. Jag hänvisar till förtroendemätningen och osanna artiklar.
 
Om du tycker att "det finns lika lite av värde att läsa" i t ex DN, SvD, Sydsvenskan och Aftonbladet som i Metro så förstår jag inte vad problemet är. Håll dig till gratistidningarnas TT-nyheter!

En del av oss andra tycker fortfarande att det är värt att betala för de andra stora dagstidningarnas ambitiösa journalistik, både när det gäller text och bild, men kraven och ambitionerna är ju olika.

Inte i DN ännu men de är inne på en väldigt farlig väg för de håller på att tappa både mitt och andras förtroende. Aftonbladet däremot ger mig inte ett dugg mer än Metro som jag faktiskt ofta ser som mer seriös för i Aftonbladet är numera nyheter något som relaterar till vad som hänt i senaste TV-såpan. Det avhåller sig i allmänhet Metro från. Det är ju rent sorgligt vad som hänt med Aftonbladet.
 
Det var mycket länge sedan jag köpte ett Aftonblad, men kan tyvärr inte undgå att se vad det står på löpsedlarna ibland och det är ju inte sällan rent beklämmande för en tidning som en gång var en viktig "nyhetstidning" i Sverige och dessutom en tidning med en tydlig politisk inriktning. Var är allt det idag? Jag säger bara:" Vilket förfall!" Jag ser också alla dessa bilagor som gör tidningarna mer till veckotidningar varje dag än nyhetstidningar. Någonstans där försvann väl både identiteten och integriteten antar jag.

Det finns ju en poäng i det Stefan skriver ovan. Om journalistyrket hamnar i botten i förtroendeligan år efter år så vore det ju konstigt om man skulle generellt ha speciellt höga uppfattningar om det de skapar.

Det är nog mer så att jag och många inte följer en tidning utan ett antal som vi fortfarande har hyfsat högt förtroende för. Inga av de jag har högt förtroende för jobbar på någon kvällstidning. Om vi talar om en handfull personer så kan väl knappast deras löner vara det som får tidningen att gå runt eller inte. Det är det du ska ha i minne när jag säger att med all den reklam vi får "på köpet " så borde väl den tidningen redan vara betald. Det är dessa människor som avgör om vi finner det värt att bära ut detta pappersberg av reklam till återvinningen året runt och nästa år. Så nära är i alla fall jag nu att det snart tippar över och det trots att jag gillar papper och tycker det fortfarande är bättre i många avseenden än det elektroniska.
 
Senast ändrad:
Det var mycket länge sedan jag köpte ett Aftonblad, men kan tyvärr inte undgå att se vad det står på löpsedlarna ibland och det är ju inte sällan rent beklämmande för en tidning som en gång var en viktig "nyhetstidning" i Sverige och dessutom en tidning med en tydlig politisk inriktning. Var är allt det idag?
Det finns kvar och håller kanske högre klvalitet än någonsin. Fast den politiserade nyhetsbevakningen från 1970-talet slipper vi tackolov.

Vad man väljer att exponera på löpsedeln har mycket sällan att göra med vilken nyhet som får störst utrymme i tidningen eller av redaktionen anses viktigast, utan beror på vad man erfarenhetsmässigt vet påverkar lösnummerförsäljningen mest. Ibland är det 24 sidor om regeringskrisen, ibland är det fyra spalt om något tv-program.
 
ANNONS