Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kreativa idéer för blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Carl Taylor har massor av YouTube klipp på sin kanal och nästa allt handlar om blixfotografering i studio. För det mesta använder han studioblixtar, men här är ett där han använder speedlite:
Sök på YouTube, där finns massor med idéer (blandad kvalité förståss).

Här är ett exempel på en bild där två blixtar användes. Med optisk fjärrstyrning. En Canon 580 EX II på kameran och en likadan på ett stativ på andra sidan stigen (från höger i bilden). Kameran var en Canon 7D.

Utan blixtarna var det i det närmaste kolmörkt bland träden på denna nattorientering.

Hur bra håller kinablixtarna jämfört med originalen? Jag har tre gamla sb-800 som fungerar felfritt fortfarande. Av gammal vana håller jag mig till originaltillbehör för att slippa problem med kompatibilitet osv. De funkar både som rena slavblixtar oberoende av vilken sorts blixt som löser ut dem, med nikonkamera med inbyggd blixt eller med ir-sändare su-800 på kameror utan inbyggd blixt. Inomhus funkar ir bra för mina behov.
Vad Canon har som motsvarar har jag dock ingen koll på.
Plasten är betydligt smäckigare på Godox än på Canon. Batteriluckan på Godoxmottagare sitter inte i gångjärn och kan tappas i golvet om man är lite för ivrig i batteribyte.
Jag hade en Godox mottagare som omotiverat och intermittent slutade fungera. Skickade in den till Photax (var det väl?) som inte hittade något fel, men ändå gav mig en ny.

Canon-blixtarna jag har känns vara av en helt annan division avseende materialval och fysisk design.

Detta var då alltså ingen statistik som bevisar någonting. Det var bara personlig erfarenhet av det jag upplevt.

Hur är läget idag 2021? Jag har själv en Canon 5Dmk3 (är ju utan inbyggd blixt) och en Canon 7Dmk2 (som har inbyggd blixt), och ett Canon 430EXII blixtaggregat med påsatt diffusor och bordsfot som tillbehör...(ett kamerastativ finns ju förstås)

För att kunna ställa blixtaggregatet med sin tillbehörsfot t ex på ett bord en par meter från kameran, vad behöver jag för grejor för att kunna utlösa blixten trådlöst?
Som redan påpekats i det första svaret du fick (men det kan ha drunknat i bruset av efterföljande inlägg i tråden) så behöver du inga mer grejor än du redan har för att styra din 430EXII från din EOS 7DII. Titta i manualerna för kameran och blixtaggregatet.

För att göra samma sak med din EOS 5DIII behöver du antingen ytterligare en blixt som kan agera styraggregat, eller ett speciellt styraggreggat som inte kan blixtra, ST-E2.
Blixtar som kan styra din 430EXII trådlöst är bl.a. 90EX , 580EX och 580EXII.

Hur bra håller kinablixtarna jämfört med originalen? Jag har tre gamla sb-800 som fungerar felfritt fortfarande. Av gammal vana håller jag mig till originaltillbehör för att slippa problem med kompatibilitet osv. De funkar både som rena slavblixtar oberoende av vilken sorts blixt som löser ut dem, med nikonkamera med inbyggd blixt eller med ir-sändare su-800 på kameror utan inbyggd blixt. Inomhus funkar ir bra för mina behov.

Nu har jag inte ägt mina Godox blixtar länge, men de har allt vad mina tidigare SB-700 blixtar har. När jag nu inte längre har en inbyggd blixt på Nikon Z6 så kände jag att, köpa en su-800 eller gå helt radio så valde jag gå på godox lösning med xpro sändaren. Det känns som en uppgradering helt enkelt.

Senast ändrad:
...”För att göra samma sak med din EOS 5DIII behöver du antingen ytterligare en blixt som kan agera styraggregat, eller ett speciellt styraggreggat som inte kan blixtra, ST-E2.
Blixtar som kan styra din 430EXII trådlöst är bl.a. 90EX , 580EX och 580EXII.
Bra! Tack för det...Då ska jag läsa på...
/B

Blixt är blixt och fina bilder kan skapas med billiga varianter för några hundralappar. Du har ju också möjligheter med din nuvarande blixt som framkommit. Jag vill dock slå ett slag för de radiostyrda varianterna. Den lilla blixten med radio blir så mycket mer användbar om du inte måste komma billigt undan.

Senast ändrad:
Om jag minns rätt så hade jag en sensorstyrd blixt redan på åttiotalet. Den triggades av blixtljuset från den blixt som satt på kameran.
Ja, och det fanns små sensorgrunkor som man monterade en vanlig blixt på för att åstadkomma samma sak, men "styrd" tycker jag inte är rätt term. Kameran kunde inte styra blixtens brinntid. "Blixttrigger" brukade det kallas.

Det är skillnad på fjärrutlöst och fjärrstyrd.

Även extern blixt kan användas som utlösare. Det är SB-500/700/800/900/910/5000 som går att använda till det. SB-500 behöver en tillräckligt ny kamera för att gå att styra vettigt då en hel del ligger i menyn.

Ja, och det fanns små sensorgrunkor som man monterade en vanlig blixt på för att åstadkomma samma sak, men "styrd" tycker jag inte är rätt term. Kameran kunde inte styra blixtens brinntid. "Blixttrigger" brukade det kallas.

Det är skillnad på fjärrutlöst och fjärrstyrd.
Ja det är det. Men ”off camera flash” som det handlade om är väl inte avgränsat till styrd blixt.

Nej, förvisso, men det är inte heller strikt avgränsat till trådlös blixtutlösning och då försvinner tidpunkten för uppfinningen långt bak i tidens töcken.

Öppnade jag just ”Pandoras ask”? med mitt inlägg...? ”a can of worms...”

Det jag i första jag var ute efter var väl inte egentligen att styra blixten, utan att fjärr-utlösa den, ställd på ett bord t ex för att inte behöva sätta fast den uppe på kameran 5DMk3 i tillbehörsskon...

Om jag hade haft 3 händer kanske jag kunnat fixa det ändå, två händer för att hålla kameran, en hand för att hålla blixten och trycka på utlösningsknappen medan jag har kameran på ”B” i det mörka rummet...

Kapiert?
/B

Det blir lättare om du styr den med TTL-mätningen som din kamera har för blixt. Då behöver du inte räkna ut vilken bländare du ska ställa in med hjälp av blixtens ledtal och motivavståndet.

Med TTL-mätning blir det ungefär lika enkelt att ta blixtbilder med blixten placerad en bit från kameran som det är att ta blixtbilder med blixten i tillbehörsskon, men flexiblare.

Om du ändå vill göra allt manuellt så går det förstås också. Allt finns beskrivet i kamerans och blixtens manualer.

(Men om du vill göra det här med din EOS 5D III, som inte har inbyggd blixt, så behöver du som sagt en extra grunka).

Tack Per!
Bra råd/tips! Ska testa!

Ett specialfall är ju f.n. eftersom jag tänkte använda min analoga artefakt Linhof Technika 6x9 (årsmodell 1956) laddad med iso 100 6,5x9 cm bladfilm...Räknade med att ställa compurslutaren på B, blända ner till bl. 8, ha helmörkt i rummet och bränna av blixten mot uppställningen i barskåpet. (se min tråd om Ljussättningsproblem Produktfoto Glas:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/ljussättningsproblem-produktfoto-glas.176366/)
- (men jag ska givetvis också testa med min 7Dmk2...vill lära mej detta!

Tack Per!
Bra råd/tips! Ska testa!

Ett specialfall är ju f.n. eftersom jag tänkte använda min analoga artefakt Linhof Technika 6x9 (årsmodell 1956) laddad med iso 100 6,5x9 cm bladfilm...Räknade med att ställa compurslutaren på B, blända ner till bl. 8, ha helmörkt i rummet och bränna av blixten mot uppställningen i barskåpet. (se min tråd om Ljussättningsproblem Produktfoto Glas:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/ljussättningsproblem-produktfoto-glas.176366/)
- (men jag ska givetvis också testa med min 7Dmk2...vill lära mej detta!
Med metoden mörkt rum och manuellt utlösa blixten så behöver du räkna ut lämpligt bländarvärde med formeln
bländare = ledtal / motivavstånd.
Ledtalet för en blixt brukar anges för ISO 100 eller 200. För sentida blixtar brukar ledtalet anges för ISO 200. Kolla specifikationen i manualen!
Om ledtalet anges för ISO 200 och du använder ISO 100 film så är det bara att öppna bländaren ett steg från det uträknade värdet.

Om du inte räknar ut lämplig bländare, utan bara chansar lite, så är risken ganska stor att du kommer att överexponera eller underexponera. Det är en bra idé att få lite kläm på manuell blixtanvändning med en digitalkamera. Återkopplingstiden är ju rätt lång när man använder film och man får bara ut 8 stycken 6x9-bilder på en 120-rulle.

Jag tycker att en viktig finess med fjärrstyrda blixtar är att man kan ändra deras inställning utan att ränna omkring och pilla på dem. Mycket behändigare, särskilt om de är besvärliga att komma åt, eller jag vill ändra något lite kvickt.

Med de radiostyrda jag har nu kan jag göra tvärtom också, alltså lösa ut kameran från en av blixtarna. Bra om man vill prova att rikta om den.

Jag tycker att en viktig finess med fjärrstyrda blixtar är att man kan ändra deras inställning utan att ränna omkring och pilla på dem. Mycket behändigare, särskilt om de är besvärliga att komma åt, eller jag vill ändra något lite kvickt.

Med de radiostyrda jag har nu kan jag göra tvärtom också, alltså lösa ut kameran från en av blixtarna. Bra om man vill prova att rikta om den.
Ja, men knepigt om du vill rikta om kameran just när du står vid blixten :cool:

Man borde alltså kunna fjärrstyrs kameran, och de övriga blixtarna, från valfri enhet i systemet!!

Tack Per!
Bra råd/tips! Ska testa!

Ett specialfall är ju f.n. eftersom jag tänkte använda min analoga artefakt Linhof Technika 6x9 (årsmodell 1956) laddad med iso 100 [...]

Artefakt som ord betyder väl ungefär ”av människa skapad”. Det passar nog bra på din Linhof. Annars används ordet också för att beskriva ”döda” pixlar på en bildskärm. Hoppas att det inte är en sådan du använder ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar