Don't do this at home, folks!!
Tänkte prova Kaffebrus enkla stativ (2,2 m) med ett vinklingsbart blixtfäste (för paraply och vanlig kamerablixt) som ett lättviktsalternativ att släpa med sej. Fick inte så mycket info om själva fästet, inte mer än att det passar vanliga kamerablixar, tänkte att då passar det nog mina 550EX-blixtar.
Innan grejorna kom hem så läste jag denna tråd, och inlägget där Karin skriver att hon nästan inte fått bort blixten pga blixtskon på blixthållaren är för tajt.
Nåväl, grejorna kommer hem. Kikar lite, blixtskon (och fästet som skon sitter på) är tillverkat i nån lättmetall. Själv skon (som man trär i blixten i) har ett gods som är rätt tjockt. Ungefär dubbelt eller kanske tredubbelt så tjockt som på mina Canon-hus. Ser rejält ut!
Ivrig som man är, och trots att jag läst denna tråd, och antagligen efter att ha KOPPLAT BORT HJÄRNAN helt och hållet, så försöker jag få på en av blixtarna. Det går inte. För trångt. Fortsätter jag så skadar jag blixtfästet på blixten.
Kikar lite till: I botten av blixtskon sitter ett metallbleck som täcker hela blixtskon. Metallblecket har ett hål (ca 6-7 mm i diameter) på mitten. Hålet går vidare genom blixtskon och genom fästet. Ser ut att vara gängat med 1/4" gänga. Metallblecket är nån halvannan millimeter tjockt.
Tar bort det. När jag gjort det ser jag hålet som jag beskrev ovan, och två andra små hål som döljer två popnitar som fäster själva blixtskon på fästet.
Hmm..trycker dit blixten. Nu passar den. Sitter bra. Blir nog bra det här! Skall därefter ta bort blixten. Sitter fet-fast!! Omöjlig att få bort. Börjar förstå vad som hänt. Något eller några av blixtens fjädrande stift har givetvis fastnat i de hål som finns i blixtskon. F---N!!! Så korkat att trycka dit blixten. Rött kort! Straffspark! Utvisning...resten av säsongen!!
Vad göra? Efter ca två timmars svärande, trixande och pillande lyckas jag få bort blixten. Inte utan att använda visst våld. Upptäcker att två stift på blixten är borta. Efter noggrannare granskning visar det sig att de är intryckta (normalt skall de vara utfällda och fjädra inåt). Ett stift kommer ut efter lite meckande, puh, ett till kommer ut efter lite tvekan. Detta "kärvar" lite, men verkar fungera.
Sätter mej och granskar konstruktionen: För att få blixtskon att passa en vanlig 550EX måste jag ha metallblecket bortplockat OCH göra som Jonas beskrev tidigare; fräsa ur ett spår rakt genom blixtskon med tillhörande hål. Spåret måste vara ca 8-9 mm brett och så djupt att stiften går fria när man för på blixten (ca 4-5 mm) Inte helt lätt när man bor i lägenhet och inte har någon snickarboa med adekvata verktyg eller maskiner.
Funderar på att skicka tillbaka själva fästet, en aning besviken eftersom jag trodde det skulle passa en vanlig kamerablixt (annars hade jag aldrig beställt det) :-(
Nåväl, slog på datorn, smurfade runt på nätet och upptäckte att det inte finns så många billiga alternativ till fästet.
Började mecka lite, efter nån timme eller två har jag nu lyckats skapa kanalen i blixtskon med hjälp av borrmaskin, fil, bågfil, några muggar glögg och ett antal osande ramsor.
Vill med detta inlägg göra alla andra som tänkt att beställa den vinklingsbara blixthållaren från Kaffebrus uppmärksamma på att en rejäl modifiering av blixtskon behövs, i allafall om man skall använda Canon 550EX.
Och gör för allt i världen inte som jag, dvs tryck dit blixten utan att modifiera blixtskon. Det höll på att kosta mej en dyr rep av en 550..
Lärdom #1: Anslut hjärnan innan du gör något.
Lärdom #2: Man KAN ha metallslöjd i hemmet utan snickarboa, pelarborrmaskin och metallfräs .-)
Trevlig helg!!
/john