Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtstativ m hållare för paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Väntar på lev av två stativ med vridbart blixtfäste. från Kaffebrus. Har två 550EX som jag tänkte använda.

Hmm..verkar ju mindre bra att man får mecka om blixtfästena för att man skall få i blixten. Kitet är ju iofs billigt men för det skall det ju funka tycker man.

Rapporterar när jag fått grejorna och testat!

/john
 
Blixten är körd med E-tll 420 går inte att ställa manuellt (tyvärr.)
Jag har ställ kameran manuellt så jag får lagom underexponerade skuggor allt blixten träffar blir normal exponerat.
 
Don't do this at home, folks!!

Tänkte prova Kaffebrus enkla stativ (2,2 m) med ett vinklingsbart blixtfäste (för paraply och vanlig kamerablixt) som ett lättviktsalternativ att släpa med sej. Fick inte så mycket info om själva fästet, inte mer än att det passar vanliga kamerablixar, tänkte att då passar det nog mina 550EX-blixtar.

Innan grejorna kom hem så läste jag denna tråd, och inlägget där Karin skriver att hon nästan inte fått bort blixten pga blixtskon på blixthållaren är för tajt.

Nåväl, grejorna kommer hem. Kikar lite, blixtskon (och fästet som skon sitter på) är tillverkat i nån lättmetall. Själv skon (som man trär i blixten i) har ett gods som är rätt tjockt. Ungefär dubbelt eller kanske tredubbelt så tjockt som på mina Canon-hus. Ser rejält ut!

Ivrig som man är, och trots att jag läst denna tråd, och antagligen efter att ha KOPPLAT BORT HJÄRNAN helt och hållet, så försöker jag få på en av blixtarna. Det går inte. För trångt. Fortsätter jag så skadar jag blixtfästet på blixten.

Kikar lite till: I botten av blixtskon sitter ett metallbleck som täcker hela blixtskon. Metallblecket har ett hål (ca 6-7 mm i diameter) på mitten. Hålet går vidare genom blixtskon och genom fästet. Ser ut att vara gängat med 1/4" gänga. Metallblecket är nån halvannan millimeter tjockt.

Tar bort det. När jag gjort det ser jag hålet som jag beskrev ovan, och två andra små hål som döljer två popnitar som fäster själva blixtskon på fästet.

Hmm..trycker dit blixten. Nu passar den. Sitter bra. Blir nog bra det här! Skall därefter ta bort blixten. Sitter fet-fast!! Omöjlig att få bort. Börjar förstå vad som hänt. Något eller några av blixtens fjädrande stift har givetvis fastnat i de hål som finns i blixtskon. F---N!!! Så korkat att trycka dit blixten. Rött kort! Straffspark! Utvisning...resten av säsongen!!

Vad göra? Efter ca två timmars svärande, trixande och pillande lyckas jag få bort blixten. Inte utan att använda visst våld. Upptäcker att två stift på blixten är borta. Efter noggrannare granskning visar det sig att de är intryckta (normalt skall de vara utfällda och fjädra inåt). Ett stift kommer ut efter lite meckande, puh, ett till kommer ut efter lite tvekan. Detta "kärvar" lite, men verkar fungera.

Sätter mej och granskar konstruktionen: För att få blixtskon att passa en vanlig 550EX måste jag ha metallblecket bortplockat OCH göra som Jonas beskrev tidigare; fräsa ur ett spår rakt genom blixtskon med tillhörande hål. Spåret måste vara ca 8-9 mm brett och så djupt att stiften går fria när man för på blixten (ca 4-5 mm) Inte helt lätt när man bor i lägenhet och inte har någon snickarboa med adekvata verktyg eller maskiner.

Funderar på att skicka tillbaka själva fästet, en aning besviken eftersom jag trodde det skulle passa en vanlig kamerablixt (annars hade jag aldrig beställt det) :-(

Nåväl, slog på datorn, smurfade runt på nätet och upptäckte att det inte finns så många billiga alternativ till fästet.

Började mecka lite, efter nån timme eller två har jag nu lyckats skapa kanalen i blixtskon med hjälp av borrmaskin, fil, bågfil, några muggar glögg och ett antal osande ramsor.

Vill med detta inlägg göra alla andra som tänkt att beställa den vinklingsbara blixthållaren från Kaffebrus uppmärksamma på att en rejäl modifiering av blixtskon behövs, i allafall om man skall använda Canon 550EX.

Och gör för allt i världen inte som jag, dvs tryck dit blixten utan att modifiera blixtskon. Det höll på att kosta mej en dyr rep av en 550..

Lärdom #1: Anslut hjärnan innan du gör något.
Lärdom #2: Man KAN ha metallslöjd i hemmet utan snickarboa, pelarborrmaskin och metallfräs .-)

Trevlig helg!!

/john
 
Håller med föregående inlägg till fullo. Tänk på att blixtskon måste modifieras för att passa Canons blixtar, när det väl gjort sitter blixten perfekt och allt är frid och fröjd. Själv använde jag en vanlig metallfil, satte blixtskohjållaren i skruvstädet som jag har i källaren och filade lite. Tog väl allt som allt 5 minuter, sedan på med lite svart eltejp. Men har man inte tillgång till filar och tejp är det så klart en annan sak.

Jonas
 
John & Jonas. Det hade varit kanonbra om ni orkade att ta några fina macro-produktbilder på era modifieringar, så vi får se resultatet.

Jag har alltid svårt att se saker "i huvudet" (till min sambos stora förtret när vi ska t.ex. måla om huset ; ) )

Tack på förhand.
 
Efter att ha köpt Manfrotto 026 och ett paraply kan jag bara rekommendera fästet från Manfrotto. Dock måste man komplettera det med ett fäste för blixten eller använda det i plast som följer med när man köper en blixt.
 
Hej,

Orkade ni läsa mitt lååånga inlägg .-) Var tvungen att skriva av mej lite.

Karin: Jo, det går nog att använda plastfoten och skuva fast den. Om man inte vill beställa mellandelen från Cyber så får man fixa en exakt lagom lång 1/4" gängad pinne som man först skruvar ner i hålet i blixtskon, och som man sedan i andra ändan gängar fast plastskon i. Hmmm...

Jonas: Skruvstäd? 5 min? Jo du! Här blev det att hålla fast skon med fingrarna mot en tidning lagd på en skärbräda lagd på matbordet.Och sen borra lite hål med borrmaskinen och sedan fila resten för hand :)

Jan: Du har helt rätt, tänkte inte på det förrens nu. Ganska enkelt att ta en bild. Skall göra det nästa gång jag skall förklara nåt svårberättbart.

Nej, nu skall jag ta mej en lussekatt och förklara dagsverket avklarat ,-) I morgon blir det till att plåta!

Återkommer med lite bildexempel på två 550EX, ST-E2 och två egenhändligt modifierade stativ med paraplyer.

Ha det!

/john
 
PerFogelberg skrev:
När jag läser den här tråden hoppar ordet dumsnål upp i mitt huvud.

Hmm, vet inte vad du syftar på men alla kanske varken har möjlighet eller vill lägga ut massor av pengar på de dyraste o bästa belysningsstativet....
 
Dumsnål?

Ja du, det är ju alltid en fråga om pengar och prioriteringar.

Kikade på Manfrotto (gillar detta märke, har både fotostativ och enbenare, mycket nöjd).

Eftersom jag inte vet ännu hur mycket jag kommer att använda belysningsstativen så kändes dock Manfrotto alltför dyra med fäste och allt. I allfall för min plånbok som den ser ut just nu.

Stativen från Kaffebrus var ok. Fästet hade jag önskat annorlunda. Men man får väl uppgradera om man märker att den dumsnåla utrustningen från Kaffebrus inte orkar med.

Karin: Fungerar det bra med stativ, blixt och ST-E2? Ha du några alster att visa? Skall försöka posta några exempel själv här...


/John "uppenbarligen dumsnål" Valgren
 
Dumsnål!

Ja, det kan noga stämma. Trodde att hållaren skulle vara bättre än den var men när jag kunde fixa den på 5 minuter så tyckte jag det var enklare än att skicka tillbaka och köpa någon annanstans. Stativet är ganska klent också men det är lätt vilket är en fördel när man ska ha med sig det, har oxå en del blixtstativ och paraply liggande men det är större och tyngre prylar så detta blir ett bra komplement.
 
Uttryck skrev:
Hmm, vet inte vad du syftar på men alla kanske varken har möjlighet eller vill lägga ut massor av pengar på de dyraste o bästa belysningsstativet....
Allt är inte svart eller vitt. Jag brukar varken köpa det billigaste eller dyraste. Jag köper det som ger mest valuta för pengarna.

Kvalitetsprodukter kan man ofta sälja vidare om man tröttnar på dom.
 
Är själv på G att skaffa stativ och annat för att kunna använda blixten på ett mer kreativt sätt. Så jag kan inte låta bli att slänga in en fråga här jag också.

Hittade den är historien på kaffebrus:

http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/info.pl?artist=Radios%E4ndare&titel=inkl.+mottagare&media=Studio

Är det någon som vet ifall själva sändaren funkar separat till Canons blixtar?

Dessutom en tanke. Om man väljer att köra manuellt (vilket jag personligen föredrar om det är möjligt) borde man ju kunna hitta rätt billiga blixtar av piratmärken. Har sett ganska kraftiga manuella historier för runt tusen kronor. En sådan blixt och en slavmottagare borde ju funka bra om man vill ha flera blixtar.

/Joakim
 
Joakim: Den där sändaren behöver nätspänning för att fungera. För övrigt så behöver man en liten adapter med hot shoe-fäste för blixten.

Till vanliga kamerablixtar finns det enklare saker för att synkronisera dom trådlöst. Finns det inte inbyggd fotocell för slavblixtfunktion kan man köpa en lös fotocell att sätta i blixtens fot i.
 
PerFogelberg skrev:
Joakim: Den där sändaren behöver nätspänning för att fungera. För övrigt så behöver man en liten adapter med hot shoe-fäste för blixten.

Okej, det är en sådan pryl. Jag trodde eventuellt att den lilla sändaren skulle kunna trigga även Canons blixtar. Men så är det alltså inte.

Det är lite snålt med infon på kaffebrus!

Till vanliga kamerablixtar finns det enklare saker för att synkronisera dom trådlöst. Finns det inte inbyggd fotocell för slavblixtfunktion kan man köpa en lös fotocell att sätta i blixtens fot i. [/QUOTE]

Ja det är ju en billig lösning.

Mitt problem är att jag har en 420 EX som inte går att ställa manuellt. Så det hade varit bra om man kunnat styra den via kameran och sedan haft en billig separat slavblixt för upplättning-, bakgrund- eller konturljussättning.

Jag får väl fundera ut en annan lösning helt enkelt! :)

/Joakim
 
Joakim: I ditt fall hade jag monterat 420 EX på kameran och kompletterat med en annan blixt med inbyggd slavfunktion att montera i paraplyet.

Aningen utlöser du den andra blixten med en fotocell eller så använder du en synk-sladd. Ska du använda fotocell måste den vara av varianten som tänder på andra blixtimpulsen då din kamera sänder ut en förblixt för ljusmätningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.