Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraftigt sänkta priser 1DmkII N

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Affären jag brukar handla kamera grejor i (FotoFile Bangkok) sänkte precis priset på 1DmkII N med ungefär 7000 kr. Även 5D sänktes med några tusenlappar.
Skulle tro det kommer ersättare till kamerorna ganska snart :)
 
Hmm... de listar 5D för 150 000 Bath. Det är ca 19 000kr, d v s ungefär samma pris som i Sverige ex moms efter cashback. Dessutom står det på sidan att den är uppdaterad senast 6 augusti. Hmmm... är du säker på denna sänkning? När gjordes den, och med ungefär hur mycket?
Är det som du säger vore det suveränt. Dessutom inte helt oväntat nu när det dyker upp massor med 10Mpix, Nikon, Sony och snart Pentax i segmentet runt 8000+moms.
 
SixBySix skrev:
Hmm... de listar 5D för 150 000 Bath. Det är ca 19 000kr, d v s ungefär samma pris som i Sverige ex moms efter cashback. Dessutom står det på sidan att den är uppdaterad senast 6 augusti. Hmmm... är du säker på denna sänkning? När gjordes den, och med ungefär hur mycket?
Är det som du säger vore det suveränt. Dessutom inte helt oväntat nu när det dyker upp massor med 10Mpix, Nikon, Sony och snart Pentax i segmentet runt 8000+moms.


De listar 5D för 99.900 baht. Och det priset inkluderar VAT som du får tillbaks.

Och 150.000 baht är inte alls 19.0000 kr som du skriver..........

Allt du skrev var fel så jag vet inte riktigt var du har tittat :) eller var du växlar pengar. Men jag skulle gärna växla till mig 150 000 baht mot 19 000 kr.
 
danielstenholm skrev:
Ok, men hur mycket pengar blir det nu då i svenska för 5D respektive 1DmkIIN?

Låter ju intressant! :)

/Daniel

150000 bath är väl snarare 29-30000 SEK vilket inte gör en 5D speciellt billig. Framför allt med tanke på att den saknar garanti här hemma.

Enligt deras hemsida så gäller förjande priser:

1Dmk2n - 150.000 bath - 29.700 SEK
5D - 99.900 bath - 19.800 SEK
30D - 49.900bath - 9.900 SEK
 
Senast ändrad:
morfius skrev:
150000 bath är väl snarare 29-30000 SEK vilket inte gör en 5D speciellt billig. Framför allt med tanke på att den saknar garanti här hemma.

Enligt deras hemsida så gäller förjande priser:

1Dmk2n - 150.000 bath - 29.700 SEK
5D - 99.900 bath - 19.800 SEK
30D - 49.900bath - 9.900 SEK

Ta bort 7% på de priserna. Det är VAT (moms) som man får tillbaka på flygplatsen.
Skulle även tro du räknat på någon Forex turist kurs för sedlar för den är sämre än den riktiga bank-kursen.

Och 150.000 baht för 5D är bara någon siffra som Niclas hittat på för den har aldrig funnits på deras sajt :)
 
Ja jo... jag var väl lite trött. 150t Bath för 1D MkII och 99,9t Bath för 5D med kursen 5,2 Bath/1 SEK (Forex ett högt medelvärde) (Priser www.FotoFile.net.
Om man drar av 7% moms. Blir det ca 18,4t SEK.
Räknar du www.pixass.de ca 2440 Euro, x 9,3(valutakurs), x 0,84 (drar av moms) -2600 (cashback - bankavgift) hamnar du på ca 16,4t SEK.
 
SixBySix skrev:
Ja jo... jag var väl lite trött. 150t Bath för 1D MkII och 99,9t Bath för 5D med kursen 5,2 Bath/1 SEK (Forex ett högt medelvärde) (Priser www.FotoFile.net.
Om man drar av 7% moms. Blir det ca 18,4t SEK.
Räknar du www.pixass.de ca 2440 Euro, x 9,3(valutakurs), x 0,84 (drar av moms) -2600 (cashback - bankavgift) hamnar du på ca 16,4t SEK.

Ja, man får runt 5,2 baht för en krona.
Tråden var mer för att visa att det nog kommer lite nya kameror än för att köpa dem i denna affären. Men givetvis är de billiga och bra där. Ska själv dit och shoppa snart.....
 
En intressant spekulativ fråga är huruvida butiken i fråga VET något om kommande nyheter eller om du bara - liksom oss andra - spekulerar.

Det är ju rätt troligt att det kommer en ny 1:a och troligen något i 5-klass med. Även om det inte är just 5:an som blir utbytt så kommer den antagligen gå ner i pris för att passa in under en eventuell ny kamera. Kanske taänke bara Bangkokaffären ungeför som jag och råkar ha ett lager som de inte vill chansa med utan passar på att sälja av lite billigare. Eller så vet de något...

Det vore rätt intressant att veta hur Canon centralt kommunicerar de har sakerna. Givet att de oftast lyckas bevara hemligheter väldigt bra så är det ju bra gjort att samtidigt ge lämplig info och lyckas hålla handlarna nöjda.
 
Affären vet nog att det kommer något. Men jag tror inte Canon säger vad det är till dem. I så fall skulle det komma ut ganska snabbt.
Men när man sänker priset 40.000 baht över natten på kameran så är det inte så svårt att gissa att den är på väg att ersättas. Speciellt ett par veckor innan foto-mässan.....

De gånger tidigare som affären sänkts så här så har det kommit en ny kamera.....
 
Jo... det känns som det börjar bli dax... och bara lite 44 dagar kvar till Photokina (om det nu är någon som räknar hrm hrm... 0:) Jag tror vi får de första informationerna om vad som är på gång ca 3 veckor innan.
 
SixBySix skrev:
Ja jo... jag var väl lite trött. 150t Bath för 1D MkII och 99,9t Bath för 5D med kursen 5,2 Bath/1 SEK (Forex ett högt medelvärde) (Priser www.FotoFile.net.
Om man drar av 7% moms. Blir det ca 18,4t SEK.
Räknar du www.pixass.de ca 2440 Euro, x 9,3(valutakurs), x 0,84 (drar av moms) -2600 (cashback - bankavgift) hamnar du på ca 16,4t SEK.

Ja, men cashbacken gäller väl inte längre eller? Dessutom kan du inte handla tax free inom EU så momsen får du gladeligen betala om du nu inte har ett företag som drar in lite pengar.
 
Såvitt jag vet är cashback förlängt till oktober... och vad gäller ex moms så har jag företag. Det är dock inte det intressanta. Det som är intressant är att försöka lista ut:
1) Om prissänkningen på Fotofile innebär att Canon sänker sitt pris ut till återförsäljarna för att det är en ny modell på gång in. Då måste man rensa priserna på moms och rabatt för att kunna jämföra.
2) Om butikerna sänker sina marginaler till under nuvarande nivå för att minska sina lager. Även här måste man rensa priserna på skatt mm för att kunna jämföra.
 
Ok Niclas.

Jag tror absolut inte att 5D får någon ersättare redan. Jag tror det dröjer minst ett år till. Priset kommer ju däremot sjunka på den. 1D Mk II N är fortfarande marknadsledande på sitt område, men det känns som det borde komma en ersättare. Men kanske kommer det en "1Ds Mk III" först...
En 1D Mk III med 5D sensor, nytt hus och 1.3 crop läge är vad jag tycker borde släppas på Photokina. Och kanske en 1Ds Mk II N. Vem behöver liksom 22mp i ett Canon hus? :)
 
Peter,
Man kan ju ha 1.3x crop läge så man kan få mindre bildfilder och högre bildfrekvens. Som D2X har fast de har 2x crop läge.
 
MartinB skrev:

En 1D Mk III med 5D sensor, nytt hus och 1.3 crop läge är vad jag tycker borde släppas på Photokina.

Varför släppa det som redan finns? 1D mark II N har samma sensor, bara tillskuren i olika storlekar.

Jag ser gärna en 1D med småbildssensor och hög bildfrekvens. Men jag skulle gärna vilja kunna sätta ner både RAW och JPG-filerna till 8 MP.
 
thefinger skrev:
Kan en fullframe sensor få 1.3ggr crop?

Nej. Inte om man följer definitionen som innebär "obeskuren småbild".

Full fram = småbildsformat

Men frågan om 1D ska ha småbildsformat eller 1,3x är väldigt intressat.

Jag är kluven. 16-35:an får ett perfekt omfång med 1,3x. 16mm är onödigt extremt på småbild. Samtidigt är det ju läckert med kort skärpdjup med telegluggarna. Å andra sidan har man ju nytta av 1,3x ibland också på telesida... Suck.

En 1,3-version av dagens 1Ds mark II-sensor skulle innebära 12 megapixel. Ganska lagom.
 
froderberg skrev:
Varför släppa det som redan finns? 1D mark II N har samma sensor, bara tillskuren i olika storlekar.

Jag ser gärna en 1D med småbildssensor och hög bildfrekvens. Men jag skulle gärna vilja kunna sätta ner både RAW och JPG-filerna till 8 MP.

För att få det bästa av två världar givetvis! Småbildssensor när du inte behöver jättehög bildfrekvens, mer vidvinkel och men större bildfiler. 1.3x crop när du behöver hög bildfrekvens, mindre bildfiler och mer tele ex. vis för sport och natur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.