Underexponerade bilder och 400-ASA diafilmer är svårt att få till med denna metod. Blir så himla kornigt och lätt för ljust om man försöker ljusa upp.
Jag kan föreslå en sak:
Särskilt mina Agfa har varit ganska känsliga och har ofta fått fult kleggigt korn över tid och det har gällt framförallt i de väl blå himlar dessa dian ofta får. CT 18 borde vara bättre än exv. CT 21 då den senare är ljuskänsligare och kornigare. (18 resp 21 DIN (Deutsche Industrie Normen) motsvarar ju 50 resp. ASA/ISO)
Det jag gjort med dessa är att med DxO Filmpack emulera Tri-X korn som är finare. Det har varit mitt första steg för att slå sönder kornet i de inskannade diabilderna.
Än viktigare är hanteringen av kontrasten. Ingen annan av de vanligaste konverterarna utom DxO har tillsammans med DxO:s egen plug-in samma valmöjligheter för hantering av kontrast. Den ger "Contrast", "Microcontrast" och "Fine Contrast". Det viktiga är att iaktta största försiktighet med "Microcontrast".
Det jag kommit på är att om jag drar "Microcontrast" så långt åt "minushållet/vänster" som går och istället parerar med att dra upp "Fine Contrast" så försvinner kornet helt i himlarna normalt. Jag lyckades inte med det vare sig i min gamla LR 6.X eller Capture One 12.
Som sagt, Tri-X kornemulering också. Om du kollar någon av mina "bruna" portfolios som just består av inskannade gamla Agfa CT 18 och CT 21, så kan du förhoppningsvis se. Som jag sagt tidigare så ger jag alla dessa bilder en brunfärgad ton då jag inte haft lust och tålamod att lägga all den tid jag annars hade tvingats lägga på att återställa den ofta förlorade färgbalansen.
https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm
De som kör DxO kan även tänka på följande. Trots att man reprofotat med en digitalkamera, så fungerar inte en del funktioner bra med dessa bilder. En sådan funktion är oskarp mask. Jag har ett dumt manuellt Samyang 100mm makro och det är möjligen också synd i sammanhanget, eftersom DxO då inte kan aktivera några lens profiles. Det i sin tur innebär att de nya mycket bra "Lens correction"-algoritmerna för skärpning inte ens är tillgängliga i konverteraren som med riktiga E-mountobjektiv.
Om du orkar ladda ner testversioner av DxO och Filmpack 5, så tror jag att du skulle lyckas bättre med att aktivera den funktionen då du har ett Canon 100mm.
Skärpa i DxO åstadkommer jag istället med "Fine Contrast" och genom "Bicubic sharper" vid exporten.
Du pratar om att delar av dina bilder blir väl ljusa om du lyfter bilderna men det måste väl finnas verktyg idag i LR som låter dig precis som i DxO, bara lyfta delar av bilden. Man kan säkert lyfta "shadows" och "blacks" utan att lyfta "midtones" eller high lights".
Det är mycket pickel och testning innan man hittar vad som är optimalt med de grejor man har och det kanske finns någon som läser detta och kan komplettera med tips för de som bara kör LR eller Capture One.