Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har Problem med blåstick i del diabilder. upptäckte ikväll att mina diabilder från Portugal 1993 blivit blåa.
Konica diafilm R-100 KS är det.
Hur sjutton skannar man såna bilder? Finns en funktion i Vuescan som tar bort blåsticket men då får jag andra färgstick som är svåra bli av med typ rödgrönt eller nåt.
Jag skannar med Reflecta RPS 10M.
Visst kan man skanna men jag har lämnat skannandet för länge sedan och reprofotar istället så jag får en vanlig RAW att utgå från. Bildinnehållet blir ju inte bättre för det men det är ju åtminstone en naturligare ingång i en RAW-konverterare än TIFF eller JPEG.
Med tanke på hur många gamla diabilder folk ofta har så är nog tipsen om automatiska processer i Photoshop inte så dumma om man verkligen vill försöka återskapa färgbalansen i bilderna. Men om det inte löser problemet fullt ut utan ändå kräver ett stort mått av handpåläggning så undrar jag om det är pratiskt försvarbart för många. Risken är nog rätt stor att många tappar sugen ganska snabbt när de inser hur krävande detta kan bli. Jag gjorde i alla fall det. Jag fick svårt att försvara den tid det tog per bild för mig själv.
Ja, jag gav upp som den tunnis jag förmodligen är! Istället konverterarde jag allt till svartvitt och lade en brun ton på allt. Så om ni kroknar så går det ju ofta bra att konvertera till svartvitt. Bättre än att helt ge upp helt kanske och bättre för husfriden. Men inte ens det är en enkel resa alla gånger för mina RAW-konverterares verktyg fungerar ofta inte alls med mina reprofotade dian eller åtminstone klart sämre än med digitalt födda bilder. Det tog mig flera år av testande med skanner, diaduplikator och reprofotande och olika processer i mina tre olika RAW-konverterare innan jag hamnade där jag hamnade. Efter det har jag hållit mig konsekvent till min process.
Så numera ser mina dian konsekvent ut som i mina sju bruna portfolios jag hittills lagt ut på FS. Det är klart att det är ett stort nederlag att tvingas skippa all färg men jag har insett att jag inte klarar av att få till färgerna på allt och därför avstår jag konsekvent även när det gäller de dian som faktiskt fortfarande är hyfsade:
https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm