Advertisement

Annons

Kraftig magentastick i gamla diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla som kör Capture One hyfsat seriöst är säkert ganska väl orienterade i hur Levels funkar i CO. Om inte för annat så för att sätta svart och vitpunkter. Axel Svet som brukar tipsa om finesser i CO skickade ut detta igår.

Den första länken behandlar hur man kan arbeta i Levels-verktyget

https://mailchi.mp/captureoneblog/h...-capture-one-properly-cuzjsz1adz?e=d6f8e433c1

I denna artikel finns även en länk till vad man kan göra i Levels i "Single Color Channel Mode".

https://blog.captureone.com/less-cl...ickid=zkn3qdy0AxyJTEY0RFzYkRCrUklW:d2-ex-5y40

Min fråga är om någon testat detta på problematiska dian. Jag har inte gjort det än men jag ska göra några försök när jag får tid.

Finns det nån motsvarande för Lightroom?
Helst hade jag velat kunna ta bort blåsticket på åldrade dia direkt i Vuescan.
 
-
Jag har inte Lightroom men har för mej att ACR finns i Lightroom precis som den plug-in jag har till min gamla Photoshop. Jag skannar heller inte diorna utan fotar av dem och får alltså in bilderna som raw-filer i datorn.
Vid kraftigt blåstick använder jag den funktion i ACR som är tänkt att användas när man ska göra svv bilder. I min engelska version av ACR heter det HCL/Grayscale. Där kan man justera hur olika färger ska översättas i gråskalan. Jag använder alltså den här funktionen för att få till färgerna i diat.
Det finns tre flikar: Hue, Saturation, Luminance.
Där finns reglage för de olika färgerna, och längst ner Purples och Magentas.
Gå till fliken Saturation och dra reglaget Purples (kan det heta violett i den svenska versionen?) till vänster en rejäl bit och kolla om det hjälper. Magentas kan användas ibland också.
Jag har fotat av dior från bl.a 70- och 80-talet och använde då på den tiden nästan enbart AGFA color CT18 och senare AGFA chrome. CT18 har behållit färgerna bra men AGFA chrome har fått ett rejält blåstick eftersom framför allt gult bleknat och ibland även rött nästan helt. I många fall, men inte alltid, går det att komma tillrätta med blåsticket på det sätt jag beskriver ovan, men naturligtvis i kombination med övriga inställningar. Har jag fått till en bra inställning sparar jag den och använder sedan den som utgångspunkt för övriga bilder i det magasin som jag just då fotar av.
 
Problemet är att jag inte har reprostativ eller ljusbord för att fota av bilder.
Jag har ett makroobjektiv Canon EF 100 mm f/2,8L. Vilket stativ och ljusbord ska jag köpa?
Sen behövs väl en hållare för att placera diabilderna i?
På 90-talet fotade jag mycket med Konica Diafilm (Konica R100 KS står det på filmen. Den var billigast att köpa.
Jag använder skanner idag.
Jag har Plustek Opticfilm 8200i, Reflecta RPS 10M.
 
3 bilder från programmet Vuescan.

Bild 1 visar hur blå bilden har blivit av ålder och utan justering i skannerprogrammet.
Bild 2 visar blå diabild Med förbättra urblekt bild i Vuescan ikryssat.
Bild 3 visar blå diabild efter justering i Vuescan genom att dra ner resp öka ljusstyrkan i färgkanalerna.

Bilderna finns i större upplösning här

Att enbart kryssa i förbättra urblekt bild gav inte rätt färg helt. Bussen är orange. Då provade jag justering i Vuescan genom att dra ner resp öka ljusstyrkan i färgkanalerna och då kom jag närmare rätt färg på bussen.
Skulle jag få bättre resultat genom att fota av bilderna?
 

Bilagor

  • Blåa diabilder före justering i Vuescan 2020-02-09.jpg
    Blåa diabilder före justering i Vuescan 2020-02-09.jpg
    62.3 KB · Visningar: 18
  • Blåa diabilder Med förbättra urblekt bild i Vuescan 2020-02-09.jpg
    Blåa diabilder Med förbättra urblekt bild i Vuescan 2020-02-09.jpg
    54.2 KB · Visningar: 16
  • Blåa diabilder efter justering i Vuescan 2020-02-09.jpg
    Blåa diabilder efter justering i Vuescan 2020-02-09.jpg
    60.6 KB · Visningar: 21
Jag tog en av de stora bilderna som du hade justerat i Vuescan och tog upp den i ACR via Bridge. Jag har en äldre Photoshop V11 eller CS4 och den ACR som hör till den har inte möjlighet att använda kurvor i de olika färgkanalerna. Jag använde istället Autofärg och gjorde sedan små ändringar i blått-gult och grönt rött tills jag tyckte bussen, grönskan och muren till höger såg bra ut och sparade som jpg.
Men jag har ju ingen aning hur bussen såg ut i verkligheten.
Jag är tveksam till om du skulle få bättre resultat om du fotade av bilderna. Lite efterarbete i Lightroom ger säkert minst lika bra resultat.
Överst min version.
 

Bilagor

  • 2020-02-09_220916_x.jpg
    2020-02-09_220916_x.jpg
    243.8 KB · Visningar: 9
  • 2020-02-09_220916.jpg
    2020-02-09_220916.jpg
    84.7 KB · Visningar: 9
Problemet är att jag inte har reprostativ eller ljusbord för att fota av bilder.
Jag har ett makroobjektiv Canon EF 100 mm f/2,8L. Vilket stativ och ljusbord ska jag köpa?
Sen behövs väl en hållare för att placera diabilderna i?
På 90-talet fotade jag mycket med Konica Diafilm (Konica R100 KS står det på filmen. Den var billigast att köpa.
Jag använder skanner idag.
Jag har Plustek Opticfilm 8200i, Reflecta RPS 10M.

Jag har testat det mesta (diaduplikator och skanner med eller utan Digita ICE och automatisk färgkorrigering) men har landat i reprofoto och tethering till dator med Capture One. Det är verkligen till hjälp med C1 för i det finns bl.a. en skärpemask man kan aktivera och med den ser man direkt hur skärpan ligger. Ibland kan man se stor skillnad i den bara genom att styra blixtens styrka efter de olika motiven.

Jag har det billigaste reprostativ man kan tänka sig (Kaiser RS 2 XA) som väl går att få för kanske 2500 spänn nytt. Finns kanske begagnat med lite tur. Filmhållare har du väl från skannern? Objektivet funkar säkert finfint. Kör med 100mm makro själv.

Viktigt också med ljuskälla. Började med ljusbord och LED-platta men tycket det gav får dåligt med ljus. Man vill helst kunna blända ner några steg då man annars får väl korta skärpedjup och filmen blir aldrig perfekt plan även i en filmhållare. För att lösa ljusproblemet kör jag med radiostyrd blixt och lyset rätt genom reprostativets bord genom en extra duffusor. Om man inte har någon sådan så finns ett antal olika Kina-tillverkare vars blixtar kan fås för några tusen plus. Det låter ju som om det kan bli mycket pengar men man kan ju faktiskt sälja grejorna när man är klar om man känner för det.

Om jag skulle skanna så skulle jag nog göra TIFF:ar trots allt och inte göra något annat än att skanna de väl rengjorda filmerna rakt av och göra allt annat i konverteraren.

Beträffande färgrestaureringen så kanske du faktisk skulle kolla även på DxO Photolab 3 och funktionen "Color Wheel" som används för HSL. Det här tycker jag faktiskt är både mer flexibelt och enklare än lösningen i Capture One. Jag tycker själv den här lösningen var underbar när den kom i version 3. Capture One var länge det bästa alternativet tyckte jag innan detta kom men om man helt vill byta färg på ett område så är det inte lika intuitivt i C1. Däremot har ju C1 ett verktyg som saknas i DxO fortfarande och det är möjligheten att bara markera en färg i bilden och sedan göra en automask på just alla de ställen där den färgen finns i bilden. När det kommer i DxO så är jag i Nirvana :).

https://youtu.be/cEQ9QvNcekw
 

Den lösningen har jag faktiskt inte sett tidigare. Den Ohnar-duplikator jag hade byggde inte på att man skulle ha ett makroobjektiv utan den var komplett att skruva på kameran. Var nog inte topp när det gällde optiken för jag var inte imponerad av bilderna.

Om det funkar som jag tror så ska den belysas mot diffusorn och då skulle nog jag använda en fjärrstyrd (radiostyrd blixt istället). Ljusbord eller LED-plattor brukar inte ha den effekt åtminstone jag har haft behov av. Det borde kunna funka bra med den ljuskällan (tänk på det korta skärpedjupet med ett makro på säg 100 mm.

Annars verkar det ju smidigt om man nu är nöjd med kvaliteten på sina monterade dian men det är bara det att det har jag aldrig varit. Många av mina har var mjölkiga (vitaktig hinna) eller hade andra typer av förändringar såsom Newton-ringar eller annat skräp. Man vill inte ha glasen kvar vid repron om man kan slippa och montera bilder på nytt i glaslösa ramar (har jag också testat) är inget kul det heller. Om man vill reprofota gamla småbildsnegativ så är det heller inte optimalt för då är det bättre med exv. den filmhållare som tar filmremsor med upp till sex bilder att föredra tycker i alla fall jag.

Jag vet att många (inklusive undertecknad) försökt rationalisera själva reproprocessen genom att använda ramarna som de är men det leder nog bara mest till ett dåligt resultat och mer arbete vid efterbehandlingen i datorn. Jag har själv landat i att det är bäst om man kan få diabildfilmerna så rena från skit och damm det går innan själva fotograferingen. Det är därför jag all film i dubbla bad av tekniskt ren bensin. Det tar också effektivt bort alla limrester och rester av svart papper som ofta fastnat från mina gamla klistrade Agfa-ramar.
 
Ny har jag beställt från min hovleverantör i Umeå; Cyberphoto.

Kaiser Reprostativ RS 2 XA 5411

Dörr LT-2020 LED-ljusbord 20 x 20 c

Kaiser RB 218N HF belysningsenhet
5464


Manfrotto Bordsstativ Pixi Evo Svart

Med detta paket kan jag köra reprofoto av färgkort och diabilder 📸, makrofoto mm.
Jag kommer att använda 5D Mark IV och 6D Mark II med 100 mm f/2,8L Makro.

Dock funderar jag på om jag bevöver:
Canon RC-6 trådlös fjärrutlösare

Cool!

Man kan ju köra med ett par sekunders fördröjning som finns på de flesta kameror till nöds men det är en fattigmans lösning. Man ska aldrig trycka på ofördröjd avtryckarknapp på kameran. Du fotar ju med ett makro som inte tillåter mycket till skakningar, trots att kameran sitter på stativ.

Så fjärrutlösare tycker jag är ett krav men om du kör tethering med exv. Capture One så behövs det egentligen inte då det finns möjlighet att styra det helt via C1, inklusive de nödvändiga parametrarna i kameran som bländare, exponeringstid och ISO bl.a.
 
Har inte Capture One utan kör med Lightroom. Vet inte Hur man gör för att få in dem direkt till datorn utan att gå via minneskort.
Kommer fota med 6D2 och 5D4. Har Windows i datorn om det nu har någon betydelse.
 
Har inte Capture One utan kör med Lightroom. Vet inte Hur man gör för att få in dem direkt till datorn utan att gå via minneskort.
Kommer fota med 6D2 och 5D4. Har Windows i datorn om det nu har någon betydelse.

Lightroom har nog möjligheten också, har dock aldrig använd det. Använde nåt annat gratis program när jag fotograferade min fotokopior, men kommer inte ihåg namnet.
 
Har inte Capture One utan kör med Lightroom. Vet inte Hur man gör för att få in dem direkt till datorn utan att gå via minneskort.
Kommer fota med 6D2 och 5D4. Har Windows i datorn om det nu har någon betydelse.

Kör du Canon så finns det säkert bra tethering numera. Jag tror inte Canon-användarna hade problem med detta ens i gamla LR 6:an. Adobe brydde sig mest då om att lösa sånt för Canon- och Nikon-användarna. Vi som hade Sony eller Konica Minolta då var alldeles för få för att de skulle bry sig.

Du kan bara sätta en USB-kabel mellan din Canon-kamera och datorn, så flyger bilderna in direkt i Lightroom om du först bara konfigurerat i kameran så USB-kommunikationen med datorn funkar. De måste du väl bara testa Micke? Det är så mycket smidigare. Då ser du ju också direkt om det är något du måste ändra i kamera eller blixtinställningarna för att det ska bli bra. Kanske kan man numera även i LR styra kamerainställningarna och trycka av. Om du kan det behöver du ju heller ingen annan fjärrkontroll.
 
Det finns inte längre någon konfiguration att göra manuellt i Canonkamerorna för USB-porten. Det är bara om man kör via Ethernet eller WiFi som man behöver konfigurera vad man vill åstadkomma.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar