Annons

Krångel vid byte från Elements till Ps

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
Har börjat abonnera på Adobes tjänster men känner mig inte hemma med Ps.
Saknar "bildremsan" från Elements med alla öppna bilder. Hur hittar jag dem?
Ska göra något så enkelt som att dra en bild in i ett nytt tomt dokument och
skriva en text under bilden men när jag öppnar det tomma dokumentet försvinner
bilden. Hur gör jag?
 
Den ligger ovanför som en flik som du klickar på så öppnas den och du kan kopiera den (ctrl A - ctrl C) och sedan öppnar du det tomma dokumenten och klistrar in (ctrl v). Finns säkert ett tiotal andra sätt som med allt annat i PS.
 
Kul för en falk att få svar från en örn :) Tack för det!
Jo jag har sett dom där flikarna med filnamnen men om man gör ett collage med ett antal bilder blir det svårt att hålla reda på namnen. Det är mycket enklare att se bilderna. Men det går alltså inte?
 
Det tror jag men jag kommer inte ihåg hur man gör. Hoppas någon kan klargöra för jag har också saknat det men inte orkat ta reda på hur man gör. Du kan bara dra ner flikarna till arbetsarean så hamnar alla där över varandra och du kan förminska dem (ctrl -) så tar de inte så stor plats och flytta runt dem. Men jag tror att det finns ett läge så man kan se dem vid sidan om eller under arbetsarean.
 
Senast ändrad:
Om du tar tag i fliken och drar den neråt, så frigör du den och får en "lös" bild som du kan flytta runt. Vill du dra bilden till ett annat dokument får du klicka på Move Tool (eller tryck v). Om det nu var detta du frågade efter. Bildremsan i Elements får du använda Bridge till i Photoshop.
 
Jo jag har sett att man kan flytta runt bilden och dra den till ett annat dokument. Tycker bara att det är enklare att se alla öppna bilder istället för filnamnen. Använder inte Bridge, gör det mesta i Lr men ibland måste jag använda Ps om jag ska skriva text eller göra montage.
 
Jo men om jag har t ex tio bilder som jag jobbar med så blir det trångt och rörigt om bilderna inte ligger för sig.
En annan sak. När jag klickar på "Visa linjaler" får jag upp en linjal som förmodligen visar antalet pixlar men jag vill ha millimetermått. Hur ändrar jag på det?
 
Det är bara att högerklicka på linjalen och välja enhet den ska visa.

Det finns bra hjälptexter också! Testa!
 
Då har du väl även Bridge! Man ordnar och har sig, sedan är det bara att öppna därifrån! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.