Linus Sundahl Djerf
Medlem
Ungefär hur mycket blir extrakostnaderna om jag köper en kamera på tyska eBay? Frakt, bankavgifter etc.
/Linus
/Linus
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har handlat en del på både ebay.com och ebay.de. Det har fungerat mycket bra. Som exempel kan man ta den senaste affären jag gjorde, ett minolta mc 58mm 1.2 + en Minolta XE-5. Frakten blev i det fallet 23,5 euro inkl transportförsäkring till 500 euro, då skall man tänka på att både kameran och objektivet är tunga pjäser. Sedan skickar jag pengarna kontant i ett rekomenderat brev, det kostar ca 50:-. Så totalsumman för hela denna affär blir omkring 250:-Linus Sundahl Djerf skrev:
Ungefär hur mycket blir extrakostnaderna om jag köper en kamera på tyska eBay? Frakt, bankavgifter etc.
/Linus
...Linus Sundahl Djerf skrev:
/Linus
Uffeadventure skrev:
Här kommer mina personliga åsikter vid shopping via nätet.
Jag skickar ALDRIG nåra pengar med post, pengar borta = dyrt! Att betala med VISA-kort över webben har för mig funkat superbra, jag har handlat hos ett 10 tal olika företag (dock inte fotogrejer) och det har aldrig varit nåra problem! Beträffande att handla inom EU så är det inga problem med moms o dyl, man betalar de priser och den moms som gäller i affärens hemland (+frakt). Det är ju tanken med EU att det skall vara smidigt. Men så fort man handlar utanför EU då blir det massor med problem!
På det hela taget tycker jag inte att det är krångligare att handla ute i Eu än i Sverige.
Hälsningar Uffe
ville2002 skrev:
...jag tycker du pratar i nattmössan...om du säger att det blir problem så fort man handlar utomlands....köp grejerna i USA istället...dollarn är billig...jag har handlat ett trettiotal gånger utan problem i USA...och kontant dessutom.......-
Uffeadventure skrev:
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag rekommenderar att handla utomlands, men även att jag tycker att man bör hålla sig inom EU då man betalar landets moms. Köper man grejer utanför EU skall man betala tull och moms på sakerna! Har man tur så kollar inte tullen, men man skall ha i åtanke att om de kollar då kan det bli upp till 50% dyrare. Annars håller jag helt med om dollarkurs o dyl och skulle jag ha ärende till Landet i väst, eller t.ex hongkong så skulle jag tokshoppa.
//Uffe
ville2002 skrev:
...om någon skickar ett paket från USA.. med något i ...vem vet om ..jag har köpt det eller om jag har fått det som present...!?!?!...med det är säkert ädelt tänk...det du skrev...
...Linus Sundahl Djerf skrev:
Tack för svaren!
Johan, menar du att det lätt går att slippa undan tull, då man beställer från USA?
Erik Schalin skrev:
Nä man slipper inte tull när man handlar från USA.
Men du kan genomföra ett skattebrott och låta bli att betala tull.