Annons

Kostnader - eBay?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linus Sundahl Djerf skrev:
Ungefär hur mycket blir extrakostnaderna om jag köper en kamera på tyska eBay? Frakt, bankavgifter etc.
/Linus
Jag har handlat en del på både ebay.com och ebay.de. Det har fungerat mycket bra. Som exempel kan man ta den senaste affären jag gjorde, ett minolta mc 58mm 1.2 + en Minolta XE-5. Frakten blev i det fallet 23,5 euro inkl transportförsäkring till 500 euro, då skall man tänka på att både kameran och objektivet är tunga pjäser. Sedan skickar jag pengarna kontant i ett rekomenderat brev, det kostar ca 50:-. Så totalsumman för hela denna affär blir omkring 250:-
Jag har tidigare skickat pengar från mitt bankkonto till säljarens konto, då har överföringskostnaden legat på ca 100:- (föreinigssparbanken). Sista gången jag använde banken blev det tyvärr problem, banken drog pengar från mitt konto, men köparen har inte fått något insatt på sitt. Det är över en månad sedan, och sparbanken håller fortfarande på att undersöka vart pengarna tagit vägen.Det blir spännande att se hur det går...
I det stora hela tycker jag man kan rekomendera ebay.de. Det finns ett stort utbud, och det är bra priser. Även om det står i annonsen att säljaren endast skickar till tyskland är min erfarenhet att man kan maila och fråga om det går bra att skicka till Sverige, och då blir svaret oftast "selbstverständlich schicke ich die Kamera auch nach Schweden."

Ungefär hur mycket blir extrakostnaderna om jag köper en kamera på tyska eBay? Frakt, bankavgifter etc.
/Linus
...
...ett enkelt sätt som praktiseras stort utan att det syns är att skicka kontanter..t.ex. till tyskland (euro)...och be säljaren skicka det som privat post....då blir det inga extra kostnader...jag har gjort det många gånger...även på amerikanska ebay...många gånger säger säljaren att dom bara vill sälja inom usa...säger man att man vill skicka kontanter...brukar det alltid gå bra....i 90 % av fallen...så skicka kontanter ...maila lite med säljaren och fråga först om det går bra...och fråga om frakt etc....har funkat som sagt vid alla mina köptillfällen....

Här kommer mina personliga åsikter vid shopping via nätet.

Jag skickar ALDRIG nåra pengar med post, pengar borta = dyrt! Att betala med VISA-kort över webben har för mig funkat superbra, jag har handlat hos ett 10 tal olika företag (dock inte fotogrejer) och det har aldrig varit nåra problem! Beträffande att handla inom EU så är det inga problem med moms o dyl, man betalar de priser och den moms som gäller i affärens hemland (+frakt). Det är ju tanken med EU att det skall vara smidigt. Men så fort man handlar utanför EU då blir det massor med problem!

På det hela taget tycker jag inte att det är krångligare att handla ute i Eu än i Sverige.

Hälsningar Uffe

Uffeadventure skrev:
Här kommer mina personliga åsikter vid shopping via nätet.

Jag skickar ALDRIG nåra pengar med post, pengar borta = dyrt! Att betala med VISA-kort över webben har för mig funkat superbra, jag har handlat hos ett 10 tal olika företag (dock inte fotogrejer) och det har aldrig varit nåra problem! Beträffande att handla inom EU så är det inga problem med moms o dyl, man betalar de priser och den moms som gäller i affärens hemland (+frakt). Det är ju tanken med EU att det skall vara smidigt. Men så fort man handlar utanför EU då blir det massor med problem!

På det hela taget tycker jag inte att det är krångligare att handla ute i Eu än i Sverige.

Hälsningar Uffe

...jag tycker du pratar i nattmössan...om du säger att det blir problem så fort man handlar utomlands....köp grejerna i USA istället...dollarn är billig...jag har handlat ett trettiotal gånger utan problem i USA...och kontant dessutom.......-

ville2002 skrev:
...jag tycker du pratar i nattmössan...om du säger att det blir problem så fort man handlar utomlands....köp grejerna i USA istället...dollarn är billig...jag har handlat ett trettiotal gånger utan problem i USA...och kontant dessutom.......-

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag rekommenderar att handla utomlands, men även att jag tycker att man bör hålla sig inom EU då man betalar landets moms. Köper man grejer utanför EU skall man betala tull och moms på sakerna! Har man tur så kollar inte tullen, men man skall ha i åtanke att om de kollar då kan det bli upp till 50% dyrare. Annars håller jag helt med om dollarkurs o dyl och skulle jag ha ärende till Landet i väst, eller t.ex hongkong så skulle jag tokshoppa. :)

//Uffe

Uffeadventure skrev:
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag rekommenderar att handla utomlands, men även att jag tycker att man bör hålla sig inom EU då man betalar landets moms. Köper man grejer utanför EU skall man betala tull och moms på sakerna! Har man tur så kollar inte tullen, men man skall ha i åtanke att om de kollar då kan det bli upp till 50% dyrare. Annars håller jag helt med om dollarkurs o dyl och skulle jag ha ärende till Landet i väst, eller t.ex hongkong så skulle jag tokshoppa. :)

//Uffe

...om någon skickar ett paket från USA.. med något i ...vem vet om ..jag har köpt det eller om jag har fått det som present...!?!?!...med det är säkert ädelt tänk...det du skrev...

ville2002 skrev:
...om någon skickar ett paket från USA.. med något i ...vem vet om ..jag har köpt det eller om jag har fått det som present...!?!?!...med det är säkert ädelt tänk...det du skrev...

Innan EU-tiden kom en present-Jäger från en kompis i Tyskland, den fick lösas ut på posten och blev dyrare än på systemet..
mvh/gunte..

Tack för svaren!

Johan, menar du att det lätt går att slippa undan tull, då man beställer från USA?
...

..om säljaren....(som alla mina ca: 30 köp från USA)...skickar paketet som privat person ...så har jag iallafall aldrig betalat tull...

men jag har också köpt några saker i tyskland från företag...då har jag betalat tull däremot...

mitt tips är att maila köparen och pratat lite om hur ni kan göra...det har jag alltid gjort...
lycka till linus...dessutom är det billigare att köpa fotoprylar i USA generellt...och att dollarn är billig är ingen nackdel....

Nä man slipper inte tull när man handlar från USA.

Men du kan genomföra ett skattebrott och låta bli att betala tull.

Erik Schalin skrev:
Nä man slipper inte tull när man handlar från USA.

Men du kan genomföra ett skattebrott och låta bli att betala tull.

....ojojoj...hjälp..!...nu avslutar jag den här diskussionen..!...men lycka till Linus...:)...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar