Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortläsare till microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Vad ska man köpa för kortläsare till en 1Gb microdrive? Jag har Firewire på datorn. Är en sådan läsare mycket snabbare med FW jämfört med USB? Kortet är ju inte så snabbt har jag för mig.
- Jag har hört att vissa läsare kan förstöra en microdrive. Är det sant?
- Hur många minuter tar det att tömma ett fullt kort till datorn?

Hej

Det är mycket stor skillnad på farten. Kan inte ange exakta siffror, men klart acceptabel tid med FW, outhärligt med USB

Har känslan 5 min mot 20 minuter.

Kör med den Scanidnavianphoto säljer.

Det enda problemet jag ahr med den är:
1. Den är lite epa mekaniskt, man måste lirka ut microdriven, ett av hörnen fastnar lätt

2. Den tar inte 96MB Viking CF korten, hala skiten hänger sig med omstart av datorn titt som tätt.

Kör W2000 Server som OS och allt fanns med i 2000, bara att plugga i FW kortet och läsaren, var sedan igång.

Roine

Herman_D skrev:
svårt att säga exakt hur mycket snabbare den är än en usb läsare, men kanske 2-5-10 ggr snabbare? =)

Går iaf undan med firewireläsaren jämfört med usb-kabeln.
Körde HD-TACH på en 340 o en 1gb microdrive på firewireläsaren.. finns bilder här:
http://hem.bredband.net/herdah/md340fw.gif
http://hem.bredband.net/herdah/md1gbfw.gif
Väldigt intressanta bilder. 3.4MB/s i snitt blir 5 minuter för 1GB data. USB är max ~1Mb/s (10Mbit/s).
Saken är klar. Firewire är nog oumbärligt om man kör mycket med microdrive.

jag har tyvärr inte möjlighet att köra usb-överföring för att testa farten på den (kör win2000 och wia drivern vill inte ha win2000...), men jag tror knappast man kommer upp i 10mbit, 1.25MB/sek med usbkabeln, uppskattningsvis kring hälften (vid en minikalkylering genom photoshop).

Roine: vi kanske har en likadan läsare, jag har en sån där halvt-genomskinlig sak iaf. Jag tog en kniv (el. skalpell) och filade lite i plasten på öppningen. Nu ploppar microdriven in o ut betydligt lättare.

Hej

Japp, skall ta och skära lite då jag orkar.

Nu lyser ju solen och det regnar inte så vad göra, man bör vara ute....

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar