Annons

KORT FRÅGA: Vilket stativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

into_se

Aktiv medlem
Vilket stativ med vilket huvud rekomenderar ni?

Är 180cm lång ocg det bör inte kosta mer än 1500.

//Torfi
 
Kolla in Manfrottos stativkombinationer på t.ex Scandinavianphoto. 190B och 055 är mina rekommendationer, varav den senare om jag vill ha ngt mer stabilt och inte bryr mig så mycke tom vikt.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Kolla in Manfrottos stativkombinationer på t.ex Scandinavianphoto. 190B och 055 är mina rekommendationer, varav den senare om jag vill ha ngt mer stabilt och inte bryr mig så mycke tom vikt.

Mvh Niclas,

Kan du vara mer specifik med vilket huvud? ev bifoga en länk.

det är ju en djungel.

//Torfi
 
Jag är ingen expert på området men vet att de jag nämner är ok stativ för den pengen.


Manfrotto Digi 724B + Kulled 484

Sök den på Cyberphoto,, ser ok ut för lite normalt lätta fotoprylar.

Mvh Niclas,

Ps, vänta på fler svar, då jag inte e så insatt i detta nu för tiden...
 
Niclasfoto skrev:
Jag är ingen expert på området men vet att de jag nämner är ok stativ för den pengen.


Manfrotto Digi 724B + Kulled 484

Sök den på Cyberphoto,, ser ok ut för lite normalt lätta fotoprylar.

Mvh Niclas,

Ps, vänta på fler svar, då jag inte e så insatt i detta nu för tiden...

Manfrotto Digi 724B levereras med fast kulled för ca 1000 sek, du behöver då ingen 484. Jag tycker Digistativen ser lite veka ut, men det går ju kanske att börja med ett sådant och använda det som resestativ när du tröttnar. Om du enbart skall använda det till din IXUS fungerar det säkert.

Om du planerar att använda det till en systemkamera hade jag nog, med din budget, satsat på ett 055PROB eller 190PROB med kulled 486rc2.

055/486rc2 säljs i paket av Scandinavian Photo.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=3863506

Med din längd är nog 055 bekvämast att jobba med men det är ganska tungt.

Annars finns det kolfiberalternativ, t. ex. Feisol, men då är man definitivt utanför din budget.

Finns även en bra artikel här på FS om stativ.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3692.htm
 
Själv har jag Manfrottos 055DB med 390RC-huvud (trevägs, snabbfäste, precis lagom trögt så det går att hantera utan att låsa upp helt, men håller sig still när man inte själv gör något). Det är inte riktigt som Kalle Ankas stativ (tänk julafton) men fungerar alldeles utmärkt för mig trots att jag är ganska lång själv. Snabbfästet är smidigt och känns väldigt stadigt. Lägsta objektivet jag har är 200 mm (småbild, ja, och ingen bildstabilisering) men trots att jag vid några tillfällen haft slutartider på 1/4 till en sekund med tele så har det inte blivit skakningsoskarpa bilder, om bara stativet stått stadigt. Att få motivet att hålla sig stilla är en helt annan sak, och där hjälper inget stativ i världen.

Jag betalade 1550 kr för stativ plus huvud, nytt i affär, och är mycket nöjd.
 
Martin Gunnarson skrev:
Manfrotto Digi 724B levereras med fast kulled för ca 1000 sek, du behöver då ingen 484.


Nej, jag vet inte bara klippte texten ifrån cybers sida..


Själv har jag ett 055 och är relativt nöjd med det även om jag använder långt tele.

Fotar i stort sett i marknivå så jag tycker det är stabilt nog...

Rekommenderas för den som inte bryr sig om vikten så enormt.

MVH Niclas,
 
Då vågar jag påstå att du kan köpa vad som helst.
Du är inte beroende av någonting tex: tid (att sätta upp), stabilitet, vikt, regn, is...

Annars är Manfrotts växelhuvuden otroligt trevliga att jobba med. Tyvärr syns det på prislappen.
 
Det tyngsta du hittar, ett gammalt studiostativ, lantmätarstativ, begagnat Gitzo 505 eller liknande.

En sandsäck är inte dumt att ha heller. Lägger man den på en riktigt stabil arbetsbänk har man den stabilaste lösningen av alla.

/Pontus
 
Letar också efter stativ till min canon 350D. Funderar på ett Manfrotto Stativ 055 PROB från scandinavian photo.
Vilken kulled ska man välja?

// Anders
 
Har beställt från scandinavianPhoto.se nu och det blev Manfrotto Stativ 055 PROB med Manfrotto Kulled 486RC2. Ett paketpris på ca 1800 inkl freakt och allt. Låter vettigt tycker jag. Hoppas på att sakerna är bra också!
 
Strandhagen skrev:
Har beställt från scandinavianPhoto.se nu och det blev Manfrotto Stativ 055 PROB med Manfrotto Kulled 486RC2. Ett paketpris på ca 1800 inkl freakt och allt. Låter vettigt tycker jag. Hoppas på att sakerna är bra också!
För pengarna mycket bra!

/Pontus
 
Strandhagen skrev:
Har beställt från scandinavianPhoto.se nu och det blev Manfrotto Stativ 055 PROB med Manfrotto Kulled 486RC2. Ett paketpris på ca 1800 inkl freakt och allt. Låter vettigt tycker jag. Hoppas på att sakerna är bra också!

Har en sådan kombination själv, och jag är MYCKET nöjd med detta !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.