ANNONS
Annons

Korsformigt brus? FZ38...

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej! Från och med Iso 400 så får jag ett väldigt underligt brus, snudd på korsformigt (det ser ut som kors formats av bruset) + att det är otroligt färgrika områden, ex att det ser ut som gulaktiga fläckar i skuggor osv. Vet någon om detta är någorlunda normalt på denna kamera, eller om jag bör få bytt den? =/

Har ökat exponeringen något i Lightroom + såklart beskurit bifogad bild.

Vad har ni att säga?

Mvh
Fredrik

Bilagor

• P1010413.jpg
    P1010413.jpg
    10.3 KB · Visningar: 210
Hallå, hallå...

Har en känsla av att det är fler än jag som äger denna modell och som är nyfikna på brus osv...?

=)

Fredrik

Har sett liknande mönster från min 40D vid höga iso och JPEG, om jag inte minns helt fel.

Kanske är det ett sk. uppräkningsfel? Peppar, peppar, för nu gissar jag helvilt ;)

korsformigt brus

Hallå, hallå...

Har en känsla av att det är fler än jag som äger denna modell och som är nyfikna på brus osv...?

=)

Fredrik

Hej
Gå till
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033
använd sökfunktionen eller fråga direkt.
Jag har en FZ60 som i dåligt ljus och lite felaktig exponering har samma problem vid iso400 och uppåt det är en "egenskap" som man får jobba runt på olika sätt.
Janne

Jag har sett fenomenet i olika grad på de flesta kameror som man pressar för hårt, även systemare. Snyggt och fult sensorbrus pratar folk ibland om och det lär väl vara det här som de menar. "Digitalt brus" är inte snyggt. Små sensorer är ju pressade redan från start så jag är inte förvånad att det dyker upp redan vid ISO 400, iallafall inte om man exponerar lite fel och rättar till det i datorn. Då pressar man ju bilden en bit till.
Det är alltså inte bara mängden brus utan utseendet som avgör om bruset är acceptabelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar