Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korridor

Produkter
(logga in för att koppla)

foto klasse

Medlem
Hur gör man för att fånga djupet i en korridor. Jag skall ta en bild i en flygplanskorridor på min dotter, så hon måste ju också vara relativt tydlig..Kan man få en fingervisning på vilka tal / val i manuella inställningarna, slutartid-bländare som man bör ligga mellan? Om man inte har en digital kamera så vill man ju inte ta för många bilder i onödan!!
tack h claes
 
En korridor kan du ju fota väldigt symmetriskt om du vill. Placera henne mitt i korridoren och försök fota ganska högt så att vägglinjerna i korridoren drar ögonen inåt i bilden.

Testa stående format!

Inställningar är ju väldigt situationsberoende, men jag hade nog försökt att köra med ganska liten bländare, max f/4 för att göra korridoren mer suddig ju längre den leder!

Testa dig fram...ställ en bländare och låt kameran sköta tiden!
 
Mera vidvinkel ger längre korridor, medan telet kortar av planet.

Men se upp med vida vinklar, då de kan förvränga ditt motiv när du står riktigt nära.
 
bländare

ok skall testa det men när det gäller vinkeln. Menar du en lite grodperspektiv? Hon är 1 år så det blir väl att sitta på knä då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.