Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrelerar skärpemätning och skärpeintryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Ger skärpemätning på ett objektiv en bra uppfattning om hur skarpt objektivet upplevs, eller finns det fallgropar?

Jag är en "mätnisse", och skulle verkligen vilja kunna lita på mätningar, men jag har full respekt för folk som säger att det inte är så.

Kan jag få en kommentar? Gärna av någon som inte tycker att man kan lita på mätningar.

Per.

Mätningen ger endast besked om hur skarpt det uppmätta exemplaret är, inget annat och kanske inte ens det. Vi vet att det finns variationer mellan olika exemplar. Dessutom är många av de uppmätta utvalda av tillverkaren eller dennes generaldistributör och vilket lyfter resultatet jmft med ett normalt inköpt objektiv. Bäst vore ju om grejerna köptes anonymt i en vanlig butik (det förekommer) och då helst flrea exemplar för att se spridningen.

Det var kanske inte svar på din fråga men man skall nog ta testerna med en stor nypa salt.

Ger skärpemätning på ett objektiv en bra uppfattning om hur skarpt objektivet upplevs, eller finns det fallgropar?

Jag är en "mätnisse", och skulle verkligen vilja kunna lita på mätningar, men jag har full respekt för folk som säger att det inte är så.

Kan jag få en kommentar? Gärna av någon som inte tycker att man kan lita på mätningar.

Per.

Mätningen ger endast besked om hur skarpt det uppmätta exemplaret är, inget annat och kanske inte ens det. Vi vet att det finns variationer mellan olika exemplar. Dessutom är många av de uppmätta utvalda av tillverkaren eller dennes generaldistributör och vilket lyfter resultatet jmft med ett normalt inköpt objektiv. Bäst vore ju om grejerna köptes anonymt i en vanlig butik (det förekommer) och då helst flrea exemplar för att se spridningen.

Det var kanske inte svar på din fråga men man skall nog ta testerna med en stor nypa salt.

Den sajt jag brukar använda (photozone.de) rapporterar hur man fått tag i det testade exemplaret. Samtliga fall, där jag läst kommentaren, har de de lånat objektivet av en privatperson. Så här kan det stå: "Lens kindly provided for testing purposes by Tobias Jordan!".

Men visst finns det exemplarvariation! Det vore intressant att mäta den också!

Per.

Exempelvariation finns i all tillverkning och låg sådan är ofta ett utmärkt mått på tillverkarens kvalitetsnivå och inte minst hans kvalitetskontroll. Vi ser ju rätt ofta objektiv som fram- eller bakfokuserar och man tycker ju att detta borde ha uppmätts innan utleverans!?
För att återgå till din fråga så är min känsla att testerna rätt bra stämmer med skärpeintrycket för mina objektiv. Fast i normal fotografering utan pixelpeeping så spelar skillnaderna inte så stor roll som vi "hoppas" på när vi betalat grova pengar för ett halvkilo glas.

Den sajt jag brukar använda (photozone.de) rapporterar hur man fått tag i det testade exemplaret. Samtliga fall, där jag läst kommentaren, har de de lånat objektivet av en privatperson. Så här kan det stå: "Lens kindly provided for testing purposes by Tobias Jordan!".

Men visst finns det exemplarvariation! Det vore intressant att mäta den också!

Per.

Det beror på hur man mäter och bra läsaren är på att tolka siffrorna. MTF kan ge en bra uppfattning, men bara om man mäter vid flera frekvenser, anser jag. Att som Photozone bara mäta hur många linjer per bildhöjd som kan erhållas maximalt, säger egentligen inte ett skvatt om den upplevda skärpan.

I mitt tycke är skärpeintrycket mer beroende av hög lokal kontrast än av absolut högsta upplösning. Av denna anledning finns det objektiv som sopar banan med andra objektiv, trots "samma" upplösningsförmåga.

Skärpa är inte ekvivalent med upplösning.

Det finns ju mer än oskärpa som kan förstöra skärpeintrycket.
- Dåliga motljusegenskaper, ströljus, reflexer.
- Känslighet för vibrationer från slutare, spegel och nerbländning.
- Kontrast, ett objektiv med bra kontrast och sämre skärpa upplevs ofta som bättre än sämre kontrast och bra skärpa (i varje fall då man fotar diafilm).
- Felfokusering som någon nämnde.
Sedan upplever man ofta ett objektiv med stor bländare/kort skärpedjup som skarpare än ett med långt skärpedjup/nerbländat. Verklighen är ju tvärtom, det nerbländade är bra mycket skarpare. Men det upplevs ju så när man jämför med den helt oskarpa bakgrunden.
Mätningar är inte allt. Men själv läser jag också tester.

I mitt tycke är skärpeintrycket mer beroende av hög lokal kontrast än av absolut högsta upplösning. Av denna anledning finns det objektiv som sopar banan med andra objektiv, trots "samma" upplösningsförmåga.

Kan man inte mäta kontrast, då? Jag har inte sett någon sådan mätning, men jag har inte explicit letat.

Tips?

Per.

Kan man inte mäta kontrast, då? Jag har inte sett någon sådan mätning, men jag har inte explicit letat.
Jo, men problemet är ju att kontrasten beror av sensorns dynamiska omfång också. Så man kan nog inte använda en kamera när man mäter.
Sen är det skillnad på global och lokal kontrast.

Jo, men problemet är ju att kontrasten beror av sensorns dynamiska omfång också. Så man kan nog inte använda en kamera när man mäter.
Sen är det skillnad på global och lokal kontrast.

Men är detta invändningar för att inte mäta, eller för att mätningarna kanske inte ger något? Jag tycker att det vore intressant att komma åt kärnan i ett objektivs objektiva(!) optiska kvalitet.

Vad borde jag läsa?

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar