Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korniga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kikk-i

Ny medlem
Jag har en tendens att få "korniga" foton. De blir inte sådär knivskarpan som jag skulle vilja? Vad kan det bero på? Är det någon inställning jag har råkat vara på?
Jag har en Canon EOS 350d.

Kikk-i

Den vanligaste orsaken är att iso't är satt lite högre... har du någon exempel bild på bruset och kan du lägga upp den med vilken bländare/slutartid/iso du hade?

Då kan vi nog hjälpa mer konkret...

Du är ute efter knivskarpa bilder, Inte det lättaste att få till om man inte använder sig av topputrustning,håller kameran riktigt stilla eller inte använder sig av stativ, vad har du för optik? Bra ljus hjälper till då du kan använda snabbare tider för att få skarpare bilder, dvs mindre risk för rörelseoskärpa, rätt ljus och rätt bländare spelar också in, en relativt liten bländare runt f6 brukar resultera i skarpa bilder där du lägger fokus. Med en eos 350 är det inte lätt att få till knivskarpa bilder heller för den delen, så det är inte säkert att du gör nåt fel, men visst ska du kunna få skarpa bilder om du har bra optik och gör rätt. Som Michael också säger så brukar korniga bilder vara en resultat av för hög isokänslighet.

Senast ändrad:
Du är ute efter knivskarpa bilder, Inte det lättaste att få till om man inte använder sig av topputrustning,håller kameran riktigt stilla eller inte använder sig av stativ, vad har du för optik? Bra ljus hjälper till då du kan använda snabbare tider för att få skarpare bilder, dvs mindre risk för rörelseoskärpa, rätt ljus och rätt bländare spelar också in, en relativt liten bländare runt f6 brukar resultera i skarpa bilder där du lägger fokus. Med en eos 350 är det inte lätt att få till knivskarpa bilder heller för den delen, så det är inte säkert att du gör nåt fel, men visst ska du kunna få skarpa bilder om du har bra optik och gör rätt. Som Michael också säger så brukar korniga bilder vara en resultat av för hög isokänslighet.

Varför är det inte så lätt? 350D har en bra sensor och kör man den med RAW så har man ett underlag som fungerar riktigt bra - JPEG motorn är väl lite svag kanske och brusreduceringen sådär, men så länge du behandlar bilderna i datorn istället så står inte 350D långt efter nyare instegshus så länge man kan hålla ner ISO lite.

Varför är det inte så lätt? 350D har en bra sensor och kör man den med RAW så har man ett underlag som fungerar riktigt bra - JPEG motorn är väl lite svag kanske och brusreduceringen sådär, men så länge du behandlar bilderna i datorn istället så står inte 350D långt efter nyare instegshus så länge man kan hålla ner ISO lite.

Jag menar inte att det inte går att få skarpa bilder med en 350, det var en av mina allra första systemkameror, och den här frågan är ju svår egentligen, vad utgår man ifrån, det bästa jpeg resultatet kameran kan uppnå? Eller en mycket väl bearbetad råfil? Och alla tycker säkert inte lika om hur en knivskarp bild ska se ut, att det går att få skarpa bilder är det inget snack om, men knivskarpa däremot, det vette sjutton. Hur bra man än behandlar en rawfil från 350 så blir den ju inte lika skarp som t.e.x en fil från 550d, och när kallar man en bild knivskarp? Stor skillnad på skarp och knivskarp om du frågar mig.

Jo iofs, men å andra sidan så vill iaf jag har en realistisk skärpa - hårt överskärpa bilder med kraftig färgmättnad och hög kontrast är i mina ögon sällan en bra bild, men smaken skiljer sig såklart. Dock upplevde jag aldrig att det var svårt att få önskvärd skärpa när jag använde 350D och jobbade med RAW - det handlar oftare om vad optiken ger än vad huset ger och de flesta problem beror på att det är luddigt när fotonerna landar på sensorn och då kvittar det hur bra sensor än är. Iofs (igen) så var af på 350D klart sämre på att sätta skärpan än af på 40D vilket i sig gav fler felfokuserade bilder och den oskärpan kan inget rädda i efterhand så att det blir bra.

*host*

*harkel*

Åsså var det det där med att försöka vara hjälpsam och hålla sig till ursprungsfrågan iaf tills TS fått svar, SEN spårar vi.... :)

Jo iofs, men å andra sidan så vill iaf jag har en realistisk skärpa - hårt överskärpa bilder med kraftig färgmättnad och hög kontrast är i mina ögon sällan en bra bild, men smaken skiljer sig såklart. Dock upplevde jag aldrig att det var svårt att få önskvärd skärpa när jag använde 350D och jobbade med RAW - det handlar oftare om vad optiken ger än vad huset ger och de flesta problem beror på att det är luddigt när fotonerna landar på sensorn och då kvittar det hur bra sensor än är. Iofs (igen) så var af på 350D klart sämre på att sätta skärpan än af på 40D vilket i sig gav fler felfokuserade bilder och den oskärpan kan inget rädda i efterhand så att det blir bra.

Vi är överens om det mesta, som sagt önskvärd och bra skärpa går det att få med en 350, helt klart, förutsatt att man har bra optik och fotar i raw, jag vill minnas att jpeg filerna inte var sådär jättebra på den modellen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto