Annons

Korkade krav vid konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ibanez Magnus skrev:
Löjlig artikel i Aftonbladet (inte helt ovanligt) att inte skriva på vilket sätt kontraktet bryter mot svensk lag.
Om nu kontraktet bryter mot svensk lag så är det väl ogiltigt (åtminstone de delar som bryter mot lagen)?

Alltså bör man kunna strunta i (de delarna av) kontraktet även om man skriver på det.
 
Jag har pratat med Journalistförbundet om saken, och det man ville från Avrils management var att det skulle skrivas under i kontraktet att den amerikanska upphovsrättslagen skulle ersätta den svenska vid fotandet av hennes konsert i Sverige. Alltså ett totalt vidrigt krav som både är omöjligt och orimligt.
 
Vore inte det en fördel för fotograferna? Amerikansk upphovsrätt räcker väl längre än svensk?

Fast jag förstår inte varför konsertarrangören kommer med ett krav som ger fotograferna längre upphovsrättsskydd. Vilken f.ö. inte skulle gälla i Sverige, som redan påpekats. Kan man gissa att kontraktet skulle vara giltigt i USA?
 
PMD skrev:
Vore inte det en fördel för fotograferna? Amerikansk upphovsrätt räcker väl längre än svensk?

Fast jag förstår inte varför konsertarrangören kommer med ett krav som ger fotograferna längre upphovsrättsskydd. Vilken f.ö. inte skulle gälla i Sverige, som redan påpekats. Kan man gissa att kontraktet skulle vara giltigt i USA?

I Sverige är till exempel upphovsrätten en tvingande lag, vilket innebär att det inte går att avsäga sig den ideella upphovsrätten för ett verk. På andra sidan pölen är det tydligen ganska vanligt att musikfotografer får påtryckningar till att göra just det.
 
Det är inte arrangören som kommer med kravet, utan artistens management. Jag kan inte den amerikanska upphovsrätten, men uppenbarligen så är den till nackdel för fotografen. Förmodligen därav alla löjliga kontrakt man vill tvinga fotograferna att skriva på, där de avsäger sig äganderätten till sina bilder.

SJF uppmanar sina medlemmar att inte ta emot instruktioner hur vi ska utföra våra arbeten. Vi måste ju följa de yrkesetiska reglerna, som regleras via yrkesetiska nämnden.
 
I Ass Fucked GP skrev:

Stora artister säljer slut stadiums på ett par minuter,

Här kommer dilemmat. om inte tidningarna skriver att artisten kommer till stan, så är det ju ingen förutom inbitna fans som vet att dom kommer, och om ingen allmänhet vet om att artisten kommer så kommer ju ingen på konseren.och varför skulle tidningen skicka fotograf/journalist om dom måste skriva en massa papper som avsäger dom rättigheterna till bilder/recention? moment 22.


e.v stavfel bjuder jag på.
 
Jag tror att om svenska tidningar satte sig ner, och tillsammans bestämde vilka villkor de kan tänka sig gå med på när de skickar skribenter/journalister till en koncert, så skulle samtliga artister/producenter/koncertarrangörer se sig tvingade att gå med på deras villkor. Förutsättningen är dock att tidningarna verkligen inte skriver något alls om artister som vill ha andra/konstiga villkor. Helst skulle tidningarna i det fallet heller inte ta in anonser för berörda artister.
 
Uffe_Nordholm skrev:
Jag tror att om svenska tidningar satte sig ner, och tillsammans bestämde vilka villkor de kan tänka sig gå med på när de skickar skribenter/journalister till en koncert.

Kartellbildning om priser är väl knappast tillåtet.
 
Det är lite därför jag är inne på att TU, BLF och SJF m.fl. borde föra diskussionen bland sina medlemmar. Det krävs att både stora och små tidningar samt anställda och frilansande fotografer ställer upp.
 
ps82 skrev:
Här kommer dilemmat. om inte tidningarna skriver att artisten kommer till stan, så är det ju ingen förutom inbitna fans som vet att dom kommer, och om ingen allmänhet vet om att artisten kommer så kommer ju ingen på konseren.och varför skulle tidningen skicka fotograf/journalist om dom måste skriva en massa papper som avsäger dom rättigheterna till bilder/recention? moment 22.


e.v stavfel bjuder jag på.

Vem får reda på konserter via en tidning i dessa tider?
Alla som har någon som helst interesse av att se en konsert vet det ju vanligen 4 månader innan det står någonstans. Och tidningarna skriver bara om det artister som är så stora att man måste vara under en sten för att inte veta det ändå.
Ingen går på konserter om det inte är intresserade redan innan ändå, tror jag.

I vilket fall så är det före konserten det skulle stå om folk skulle se det för att gå.
Fotandet är under konserten och artikeln skrivs efter den, när folk redan varit där.

En tidning som helt tog bort sin musik del skulle nog rätt många tröttna på, tror jag.
Som jag skrev innan så behöver tidningarna stora artister väldigt mycket mer än artisterna behöver tidningarna, speciellt nu för tiden.
Små band behöver tidningar, men det ställer heller inga krav.

/magnus
 
På sätt och vis behöver inte stora band tidningarna, men tidningarna behöver på sätt och vis inte de stora banden heller. Kanske därför det är så dålig rapportering från en massa intressanta, och samtidigt kända band.

Jag hävdar att bägge har ett lika stort intresse av varandra. Och det är inte banden, utan deras skivbolag/management som hittar på dumheterna. Rolling Stones är ju ett bra exempel, som läser recensioner av sina egna spelningar. Det har väl inte ungått alla att Keith Richards var förbannad på Aftonbladet för en dålig recension?
Man måste ju skilja på förhandsinfo och recensioner i efterhand, och självklart vill läsaren se bilder från konserterna när han/hon läser om dem.

Tänk om man skulle göra likadant i sportsammanhang. Fotning endast tillåten första 10-15 minuterna. Och så skriva på att fotbollsklubben äger rätten till bilderna etc. Vilket ramaskri!
 
Re: Angående blixt

FredrikArvidsson skrev:
Har stått i fotodiket en gång och plåtat en konsert. Jag körde med blixt på kameran. Efteråt kom jag på att jag kanske borde ha frågat först om det var okej att plåta med blixt.

Nu nästa vecka ska jag iväg igen och plåta en ny konsert. Den här gången ska jag fråga arrangören innan om det är okej att använda blixt.

Jag har två frågor till er mer erfarna fotografer:

1. Hur pass vanligt är det att man tillåts använda blixt när man som ackrediterad står nere i fotodiket och plåtar konserter? Konserterna i fråga jag tänker på är utomuskonserter.

2. Finns det några andra oskrivna regler i fotodiket som man som fotograf bör tänka på?
Senast jag plåtade var det en fotograf som puttade mig i ryggen. Verkade som han ansåg att jag tog för stor plats.


1. jag har aldrig varit med om tillåtelse med blixt inte för att jag vill ha den med heller.blir absolutinte samma känsla med ljuset.

2.Jag brukar alltid geden andre fotografen en klapp på axeln visa att jag står bredvid honom å ska gå förbi så han vet var han har mi å inte backar så han inte snubblar om han skulle gå in i mig då det oftast är trångt med både vakter å fotografer på en å samma plats.
sen en självklarhet ett INTE springa framför någon annas kamera.
HA det gött M.V.H Dalle
 
tidning = papper/nätet.Utan tidning så skulle man inte kunna spontan gå på konserer. och som jag skrev, då skulle det vara mest inbitna fans som hänger i forum och community grupper som vet att artisten kommer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.