F.G.
Aktiv medlem
Photosession skrev:
Anar en viss sarkasm i ditt inlägg...
Ironi kan möjligtvis detekteras i texten, sarkasm är något annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Photosession skrev:
Anar en viss sarkasm i ditt inlägg...
tormig skrev:
Dagens recensioner i DN och SvD av Dolly Parton är ett bra exempel. Två nästan identiska, totalt intetsägande bilder från den konserten, av två olika fotografer. Jag antar de (fotograferna altså) var begränsade i tid och rum, därav de likartade bilderna. De tillför absolut ingenting till artikeln vad mig anbelangar, det finns betydligt ballare bilder på henne att tillgå. Men jag antar att det fyller upp utrymme i tidningen så skribenten slipper skriva alltför mycket ...
Enligt följande som är saxat från Wikipedia så är tolkningen fri:F.G. skrev:
Ironi kan möjligtvis detekteras i texten, sarkasm är något annat.
FredrikArvidsson skrev:
Har stått i fotodiket en gång och plåtat en konsert. Jag körde med blixt på kameran. Efteråt kom jag på att jag kanske borde ha frågat först om det var okej att plåta med blixt.
Nu nästa vecka ska jag iväg igen och plåta en ny konsert. Den här gången ska jag fråga arrangören innan om det är okej att använda blixt.
Jag har två frågor till er mer erfarna fotografer:
1. Hur pass vanligt är det att man tillåts använda blixt när man som ackrediterad står nere i fotodiket och plåtar konserter? Konserterna i fråga jag tänker på är utomuskonserter.
2. Finns det några andra oskrivna regler i fotodiket som man som fotograf bör tänka på?
Senast jag plåtade var det en fotograf som puttade mig i ryggen. Verkade som han ansåg att jag tog för stor plats.
FredrikArvidsson skrev:
Tack för svaret Andreas.
Undrar vad det är för kriterier som spelar in om det är tillåtet eller ej tillåtet med blixt på konserterna?
tormig skrev:
Managent säljer ju en produkt, är det så konstigt att de försöker ha koll på hur den här produkten presenteras?
För övrigt undrar jag varför det är så viktigt att ha bilder från just den konserten man recenserar. Vid recensioner från teater och operaföreställningar tycks man använda teatrarnas egna bilder, tagna vid repetitioner förmodar jag, varför duger inte det vid konserter? Sannolikt skulle ingen i publiken på en teater eller opera acceptera att ett gäng fotografer sprang runt och sabbade föreställningen. Varför skall det vara självklart vid konserter?
vox2000 skrev:
Jag plåtar konserter som en deltidsinkomst, och har råkat ut för kontrakt då och då. Det är väldigt sällan jag och mina kollegor i konsertfotobranchen skriver på. Dock händer det inte så ofta, som tur är.
Det är ofta inte banden/arrangören själva som bestämmer det här , utan girigt/felfuntat/annat management som tycker och tänker lite snett i bland. Det är ett gissel, de förstår inte att vi VILL ju föra ut deras musik. Det är ju därför vi är där.
Håhåjaja.
Ibanez Magnus skrev:
Tycker du verkligen att det är konstigt att de vill vara med och kontrollera bilderna?
Du tjänar ju pengar på att de spelar, de finns utan dig, ditt konsertfoto finns inte utan dom.
Ibanez Magnus skrev:
Är det verkligen ”föra ut bandets musik” konsertfotografer vill göra?
Jag har aldrig hört en fotograf säga ”de bandet är så jävla bra att jag måste försöka få ut bilder med dom så att alla får upp ögonen för dom”.
Är inte sanningen mer att det börjar med att det är så kul att fota live grejer (skitsamma vilket band det är) och sen när man ”kommit in lite” så kan man sälja bilder och tjäna lite pengar och till sist är det bara om att tjäna pengar på bilderna, ett jobb?
Ibanez Magnus skrev:
Jag tycker att det är galet att bandet skulle äga bilderna, det är ingen lösning.
Men kanske skulle fotograferna få betala för att få fota konserten (så att en del av bildernas inkomst går till de som gör bilderna möjliga, alla fotografer betalar fotomodellen trots att de också behöver publicitet i början)?
Eller helt enkelt bara ha en egen fotograf som alla köper bilder av för en billig peng och så får inga fotografer komma in.
/Magnus
vox2000 skrev:
Nja nje, nu drar du i väg lite. Ja, jag tjänar pengar på mitt konsertfotograferande. Men det har jag inte alltid gjort. Skulle jag sluta få betalt, skulle jag ÄNDÅ gå och plåta dem.
Det är en kombination av alltihopa, men - FÖR MIG - mest handlar det om musiken. De andra delarna spelar in, men inte lika mycket. Musiken kanske 50%, de andra delarna, fotografera live 40% och pengarna 10%. Jag får in pengar på annat sätt. Pengar är inte primärt på något sätt för mig.
Att inte släppa in någon annan fotograf än sin egen är att skjuta sig i foten. Många tidningar (inte alla!) funkar så att utan fotograf - ingen artikel. Ingen artikel - ingen publicitet. Ingen publicitet - fail.
Angående att betala för att fotografera bandet tror jag skulle ge en negativ effekt, då det blir mer administration än vad det kanske ger tillbaka. Jag har inget bra svar på hur man kan lösa det.
Det går ju att spekulera hur länge som helst om varför bolagen eller bandens management gör som dom gör.Ibanez Magnus skrev:
Är det någon som har några funderingar på vad det kan vara som gjort att artister börjat göra så? Det kommer ju troligen inte från ingenting.
Löjlig artikel i Aftonbladet (inte helt ovanligt) att inte skriva på vilket sätt kontraktet bryter mot svensk lag. Vad det är Avrile eller hennes folk vill skall gälla.
/Magnus
Och? Förväntas artisterna syssla med välgörenhet? Om nu någon tjänar pengar på konsertbilder varför skall artisten inte ha en del av kakan? Det handlar om ett ömsesidigt beroende (även om jag inte så säker på vem som tjänar mest på förhållandet) men tydligen skall artisten ge bort sin del av resultatet till fotografen och tidningen. Varför, Artisten eller bandet står ju trots allt för innehållet i bilden.Photosession skrev:
Det går ju att spekulera hur länge som helst om varför bolagen eller bandens management gör som dom gör.
Du har säkert rätt i att det finns en anledning till att dom gör det dom gör. Och ska jag vara lite krass så tror jag att det mest handlar om pengar och kanske lite om bildkontroll...
Och artisterna ställer ju självklart upp och spelar gratis eller hur?tormig skrev:
Och? Förväntas artisterna syssla med välgörenhet?
Artisten eller bandet står ju trots allt för innehållet i bilden.