ANNONS
Annons

Kopiera in sin signatur på papperet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Om man tar en bit transparant plast och skriver sitt namn med tuschpenna och lägger på papperer innan man exponerar det, borde man inte då få med sin signatur på bilden?
Eller finns det någon anledning till att det inte funkar?
Hur ska man göra om man vill ha signaturen i någon gråton?
 
Det låter väl rimligt. Skriver du med heltäckande svart så blir det en vit signatur, skriver du med en halvtransparent färg så blir det väl en signatur i gråton.

Frågan är hur den transparenta plasten påverkar bilden i övrigt? Märks det inte alls, eller försämrar det på något sätt?
 
Om man tar en bit transparant plast och skriver sitt namn med tuschpenna och lägger på papperer innan man exponerar det, borde man inte då få med sin signatur på bilden?
Eller finns det någon anledning till att det inte funkar?
Hur ska man göra om man vill ha signaturen i någon gråton?

Hej !
Om det är ditt namn som fotograf du vill ha på bilderna så finns det ett betydligt enklare sätt.Med dom bilder som jag säljer följer alltid en syrafri passepartout. På denna signerar jag bilden. Jag ger oftas inte ut bilder mer än i en begränsad upplaga, därför gör jag som man skall, skriver vilket nr bilden är i upplagan.
Vad gäller att få textur eller text så har bla Paterson haft ett "kit" för detta. Är säkert inte på "fotohyllorna" längre.
 
Hej !
Om det är ditt namn som fotograf du vill ha på bilderna så finns det ett betydligt enklare sätt.Med dom bilder som jag säljer följer alltid en syrafri passepartout. På denna signerar jag bilden. Jag ger oftas inte ut bilder mer än i en begränsad upplaga, därför gör jag som man skall, skriver vilket nr bilden är i upplagan.
Vad gäller att få textur eller text så har bla Paterson haft ett "kit" för detta. Är säkert inte på "fotohyllorna" längre.

Det är lite sent påtänkt, men kanske du håller koll på det här forumet ändå? I alla fall ville jag bara meddela att jag prövade en gång att kopiera bilden med en tunn glasskiva, (som täcker hela bilden) ovanpå där jag skrev en signatur med tunn, svart tusch i nedre högra hörnet. (På själva glaset alltså, inte på fotopapperet...)
Det fungerade bra. Det viktiga är att glasskivan, plexiglaset eller vad man nu använder är tillräckligt tunt och tillräckligt rent. Dessutom måste hela bilden vara plan, därför är glas så bra för att det är relativt tungt och slätar ut fotopapperet.
Se bara upp med reflexer som kan störa exponeringen...

Hälsningar: Per L.
 
Men enklast är väl (om man nu inte signerar under bilden (på den vita kanten med blyerts, ljusbeständig tusch/bläck eller annan lämplig penna) att fota av sin signatur i närbild på vitt papper med en grafisk film i 135-format. Man får då ett negativ med helt svart bakgrund och genomskinlig signatur. Detta lilla negativ fäster man på lämplig utklippt plats i ett helt ljustätt svart större papper (där man vill ha signaturen) som sedan läggs över bilden. Och gör så en sista belysning (efter att den ordinära är klar). Om bilden är för mörk i hörnan kan man kopiera in den på annan lämplig plats och man kan alltså behöva några olika ark med olika placering av signaturen.
 
Det är lite sent påtänkt, men kanske du håller koll på det här forumet ändå? I alla fall ville jag bara meddela att jag prövade en gång att kopiera bilden med en tunn glasskiva, (som täcker hela bilden) ovanpå där jag skrev en signatur med tunn, svart tusch i nedre högra hörnet. (På själva glaset alltså, inte på fotopapperet...)
Det fungerade bra. Det viktiga är att glasskivan, plexiglaset eller vad man nu använder är tillräckligt tunt och tillräckligt rent. Dessutom måste hela bilden vara plan, därför är glas så bra för att det är relativt tungt och slätar ut fotopapperet.
Se bara upp med reflexer som kan störa exponeringen...

Hälsningar: Per L.

Hej Per!
Nu var det väl inte jag som behövde några tips om signatur på papperet.Det var väl Dez som frågade eller ?Jag använder mig av en metod som köpare av bilden tycker är bra -nämligen att inte ha någon störande signatur på själva bilden.
Om man nu vill ha en signatur direkt på bilden ,varför krångla till det- skriv direkt på bilden med "specialpenna".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.