Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera till s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Jag är lite intresserad att göra om lite bilder som jag har till s/v. Har väll hört knep förr hur man skulle göra i PS men har glömt bort det. Man kan ju ställa ner ljusheten i nyans mättnad men tror inte det är rätt sätt.
 
Det finns, som du säger, en massa sätt. Jag tycker peronligen att det funkar bra att lägga ett "channel mixer"-lager, kryssa för monochromrutan och pilla med kanalerna tills man blir nöjd...
 
Eftersom Blanda kanaler inte finns i Elements så får man göra på ett annat sätt där:

Skapa ett justeringslager med nyans/mättnad och dra mättnaden helt till vänster så all färg försvinner.

Skapa ett justeringslager Nivåer och lägg det under lagret nyans/mättnad.

Gå igenom de olika färgkanalerna och dra i reglagen tills du är nöjd.

Slå ihop allt till ett lager och ändra till gråskala. Klart.

Det här receptet hittade jag i Photoshop Elements 3 för digitalfotografer. En ganska bra bok om man står ut med de pubertala kommentarerna från författaren ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.