Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera PSD filer till AI filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

De Tomaso

Medlem
Hej

Vad finns det för möjligheter att konvertera PSD/RAR filer till AI fil. Jag har en bild i rar som jag behöver trycka på en tröja. Och då ska det ju vara Vector format. Hur går man tillväga för att få denna rar fil till ai/ vector?

MVH //

Hej

Vad finns det för möjligheter att konvertera PSD/RAR filer till AI fil. Jag har en bild i rar som jag behöver trycka på en tröja. Och då ska det ju vara Vector format. Hur går man tillväga för att få denna rar fil till ai/ vector?

MVH //

Det är en hopplös uppgift. Det går inte att konvertera en PSD till Ai (eller annat vektorformat). Det enda man kan göra är att montera in bilden i Illustrator och sedan vektorisera den. Resultatet blir allt annat än bra, den funktionen är bara bra när det gäller "platt grafik", typ loggor, text o dyl, men inte till bilder. Det GÅR, men man vinner ingenting på det.

Det går naturligtvis att trycka en bild i pixelformat på en tröja. Säger de nej - byt leverantör omedelbart! :)

Senast ändrad:
Tack för svar,

Du säger att den funkar med "platt grafik" Vad mer anses som "platt grafik"? För det jag har är en svart-vit tecknad bild. Den är alltså ritad med Pen Tool i PS. Går det då att tillämpa denna funktion?

MVH // :)

Tack för svar,

Du säger att den funkar med "platt grafik" Vad mer anses som "platt grafik"? För det jag har är en svart-vit tecknad bild. Den är alltså ritad med Pen Tool i PS. Går det då att tillämpa denna funktion?

MVH // :)

Med platt grafik menar man ytor som är fyllda med färg utan graderingar och tonskalor i alla färger. Som en logga t.ex. En bild består av massor med gråskalor i de tre olika färgerna (rgb). Det blir INTE bra att vektorisera en sådan bild, även om det går.

Vet inte riktigt vad du menar med "Pen-tool", är det ritstiftet eller en hård pensel (pencil tool)?

Om det är med något av dessa verktyg ökar möjligheterna att kunna vektorisera den, eftersom de verktygen ger skarpa kanter utan graderingar. Är det ritstiftet du använt så är det re4dan vektor och då är det bara att exportera "banan" (clipping path) till Illustrator

Lägg gärna upp en liten bild av ditt verk.

Då förstår jag.

Och jag menade förstås Pencil Tool, fel av mig. Bilden är helt platt svart utan färgskalor.

då går det säkert bra att fixa i Illustrator. Det finns, eller fanns, dedikerade programvaror för att vektorisera. Adobe Streamline slutade utvecklas 2005 om jag inte minns fel, men som sagt går det bra i Illustrator.

Flash

Jag upptäckte att i Flash finns möjligheten, där är det fler kvallitetsval och det går sedan att exportera i fler olika filformat, även vektor. Det blev mycket bättre än funktionen Ilustrator jag hade tillgång till. Psd, går väl in i Flash, annars så får du gå runt med en jpg?
/ Mats G

MVH //[/QUOTE]

Jag upptäckte att i Flash finns möjligheten, där är det fler kvallitetsval och det går sedan att exportera i fler olika filformat, även vektor. Det blev mycket bättre än funktionen Ilustrator jag hade tillgång till. Psd, går väl in i Flash, annars så får du gå runt med en jpg?
/ Mats G

MVH //
[/QUOTE]

Hur går man tillväga i Flash? :)

@ mats: Tack så mycket, ska testa lite :)

Hur går man tillväga i Flash? :)

@ mats: Tack så mycket, ska testa lite :)[/QUOTE]

Flash går också bra, nu var det ett par år sedan jag jobbade Flash, men jag TROR att det är samma slags "motor" i de båda programmen eftersom det sedan några år är samma tillverkare. Blev lite nyfiken och vill testa lite, maila gärna filen om du vill: [email protected]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar