Annons

Konvertera gammal Contax-optik till Canon EOS 350D, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbebobbe

Medlem
Rubriken är lite missvisande då märket på optiken inte är "Contax", men den sitter på en sådan kamera, en gammal SLRkamera.

I alla fall, det jag undrar är om man på något sätt kan använda den optiken till min 350D? Finns det någon slags konverter av något slag som funkar mellan min kamera och den optiken? Och var i sånna fall kan man få tag i den?

Okej, med hjälp av google så har jag hittat hjälp. Man behöver en enkel konverter bara och det finns tydligen sådana att använda mellan just EOSfästen och Contax.

Enda problemet är att hitta en svensk återförsäljare av såna, så är det någon som vet av någon så hör gärna av er.

Jag har en drös med zeiss/contax-objectiv samt några andra fabrikat med samma fäste (Contax/Yashica eller C/Y) Jag har köpt mina adaptrar på ebay.

Det finns massor av säljare och av varierande kvalitet. Problemet är att hitta en med rätt tjocklek då de flesta är för tjocka. Det medför att du får problem när du försöker att fokusera på oändligheten. Så jag har en adapter för respektive objektiv som jag har anpassat individuelt.

En canon 350 är inget underverk när det gäller att fokusera manuellt. Du har en liten sökare som inte är något vidare, närmast värdelös, när du måste fokusera manuellt.
Det finns i dag adaptrar med speciella chips som lurar kameran att tro att det sitter ett Autofokus-objektiv på kameran. Det innebär att du får ljud- och ljusindikation när du har valt objekt i fokus. Jag har en tidigare variant av detta chip på nästan alla mina adaptrar. I dag säljs det adaptrar med en nyare och smalare chip som verkar passa alla objektiv. Det gamla chippet fick du montera själv. Jag har provar några av de nya adaptrarna och det är lite lotteri om du får några som fungerar. Jag ahr köpt 3 från Hong Kong och 2 har fungerat. Priserna varierar men jag köpte mina, med chip, för ca 45 dollar. Utan chip finns dom från ca 10 dollar.

Jag har personligen aldrig handlat adaptrar av någon svensk säljare så den svenska marknaden vet jag inget om, och det var den du faktiskt frågade efter :)

Har du nån länk till en beskrivning av konvertern, så nästa som söker kommer direkt till den infon =)

Här finns ännu fler adaptrar till bra priser för Canon EOS:
http://www.enjoyyourcamera.com/Canon-Zubehoer:::2.html

Jag har Contax - EOS adaptern som kostar 30 euro, den fungerar utmärkt tillsammans med mitt Carl Zeiss 50/1.4. Men mitt Carl Zeiss 28/2.8 & 45/2.8 fungerar bättre ihop med min betydligt dyrare cameraquest adaptern som kostar 175$, men den är ändå väl värd priset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar