Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrollmäta min Colormunki Photo..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Team Member

Aktiv medlem
Jag har haft min Colormunki Photo i några år nu och skulle gärna vilja veta om den fortfarande mäter rätt när jag skapar profiler på skärm och papper.
Finns det nån som man kan skicka den till och få den testad?

Jag har haft min Colormunki Photo i några år nu och skulle gärna vilja veta om den fortfarande mäter rätt när jag skapar profiler på skärm och papper.
Finns det nån som man kan skicka den till och få den testad?

Du kan skicka den till X-Rite i Schweiz och få den rekalibrerad, men det kostar en bra slant.

Då och då har jag kurser i skämkalibrering och då brukar jag se till att kolla av min kalibrator innan. Då kan kursdeltagarna mäta sin kalibrator mot min skärm. Får man då snarlika valideringsresultat, så är det stor sannolikhet för att din kalibrator mår bra.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Du kan skicka den till X-Rite i Schweiz och få den rekalibrerad, men det kostar en bra slant.

Då och då har jag kurser i skämkalibrering och då brukar jag se till att kolla av min kalibrator innan. Då kan kursdeltagarna mäta sin kalibrator mot min skärm. Får man då snarlika valideringsresultat, så är det stor sannolikhet för att din kalibrator mår bra.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Tack för svaret Stefan, jag mailade X-rite för ett kostnadsförslag. Får se vart det hela landar.

Tack för svaret Stefan, jag mailade X-rite för ett kostnadsförslag. Får se vart det hela landar.

Misstänker att det kommer kosta mer att få den rekalibrerad än att köpa en ny. Har du anledning att tro att den inte är bra? Min erfarenhet från dessa kalibratorer är att de är mycket stabila. Detta till skillnad från äldre colorimetrar, Spyders av första och andra generationen och EyeOne Display version 1 och 2 är ofta dåliga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar