Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrastomfång hos digitalkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

HåkanLundberg

Ny medlem
Med film vet man ungefär vilket kontrastomfång man har att röra sig med. Men när det gäller digitalkameror får man inte veta så mycket.

Någon som kan komentera detta vad gäller kamerorna Canon 350D och 5D samt Nikon D50 och D200.

Vad jag har förstått så ligger de flesta dSLR:er på ungefär samma omfång som vanlig diafilm, dvs. +/- 2,5 steg.

Det har snackats om att Sigmas kameror med Foveon-sensorer ska ha större dynamiskt omfång men jag har inte sett några konkreta siffror på det.

Med digitala kameror är allt mycket enklare än med film.

Om man ställer upp sin kamera mot fönstret kan vem som helst mappa ljus mot RGB i den färdiga bilden. De flesta kommer att upptäcka att de finns ca sju steg mellan svart och vitt. Tolkningsfrågorna finns kring när det svarta upphört att vara användbart och när det börjar bli brus.

Subjektivt: Alla digitala systemkameror har ett större omfång än diafilmer. Gränslandet när högdagrarna försvinner är dock fulare med digitalkamera. Med negativ film är möjligheterna mycket större.

Teknikaliteter

Jag tror att 350 har 12 bitar, dvs 4096 olika nyanser(värden) mellan helt svart till helt vitt.

1Ds har 14 bitar(16384)

Någon får gärna rätta mig.

Problemet är bara att sensorer är linjära historier. Dvs hälften av bitarna(informationen) går till den ljusaste f-stopen, hälften av hälften till nästa osv. Det gör att det blir väldigt få nivåer i de mörkaste områdena, vilket Jim påpekade.
Vilket gör att det snabbt blir fult om man försöker göra de mörka partierna ljusare.

Det här är väldigt tydlig förklarat i Bruce Frasers Adobe Camera Raw

Jag har själv gjort enklare tester på min D70. Från "medelgrått" har man teckning upp till ca 3 1/3 steg "överexponering". Om man anser att ett rgb-värde av ca 5 är den gräns där man börjar kunna få ut vettig information landar man på ca 4 steg "underexponering". Som Jim skriver så handlar det lite om godtycke, men runt 7 steg kan man nog förvänta sig från de flesta DSLR:er och lite mer från tex Canons fullformatssensorer.

Roger:
Antalet bitar säger bara något om den teoretiska maxgränsen. Man kan ta en kameran som bara har ett stegs dynamiskt omfång och konvertera till 20 bitar, om man vill. Det ger ju inte så mycket med alla de extra bitarna, men man kan inte avgöra hur stort dynamiskt omfång en kamera har genom att bara titta på antalet bitar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar