Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kontrastfattiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik-Seger

Aktiv medlem
jag satte just igång att framkalla. men bilderna blir kontrastfattiga, och jag skriver detta inlägg för att försöka reda ut problemet. det jag tycker är märkligt är att jag framkallade förra helgen också, men då blev bilderna kontrastrika och bra. vad skulle kunna vara fel?

antingen så är det ju vid exponeringen (vilket jag tycker verkaar orimligt) eller så är det framkallaren som är annorlunda. men det är en likadan blanding som förra veckan, jäg är nästan helt säker.

vad tror ni?

Är det kopiorna eller negativen du upplever som kontrastfattiga?

Rådde det samma ljusförhållanden vid fotograferingen? Var det liknande motiv?

kopiorna. ja, samma ljusförhållanden och samma motiv. jag blandade precis till ny framkallare, men med samma krontastlösa resultat.

Fredrik-Seger skrev:
kopiorna. ja, samma ljusförhållanden och samma motiv. jag blandade precis till ny framkallare, men med samma krontastlösa resultat.

Men hur ser negativen ut? Har negativen från de olika framkallningsyillfällen samma omfång. Vad använder du för filmframkallare? Och blandade/spädde du den enligt anvisning?

Fredrik-Seger skrev:
ja.

Om bilderna är kopierade från samma negativ och med samma papperstyp (samma kontrastgrad eller med samma filterkomb.) och i samma förstoringsapparat (med samma optik och nedbländning), framkallade i samma typ av (nyblandad) framkallare och om framkallningstid och temperatur är densamma så måste det vara något materialfel. Kom ihåg att alltid framkalla ut bilden ordentligt (minst 2 min) annars kan kontrasten upplevas olika.

Ev kan papperet ha blivit slöjat av för starkt mörkrumsljus och då får man lägre kontrast (mjukare grad. på papperet).

okej, nu har det löst sig och det har jag dig Nils bergkvist att tacka för, tack.
jag är verkligen nybörjare, detta är andra gången jag framkallar kort. felet jag gjorde var att inte låta korten framkallas ut helt. jag har ända från min första testremsa tagit upp korten när de sett färdigframkallade ut. dvs jag har aldrig gjort rätt. det funkade första gången. men inte idag. men nu har jag lärt mig ännu en sak.

man lär av sina misstag heter det ju.

Kul att man kan vara till nytta. Vill man göra bilden mörkare eller ljusare så reglerar man det med belysningen av fotopapperet i först. apparaten. Bilden ska sedan alltid framkallas ut. Ser man under framkallningen att den blir för mörk och tar upp den för tidigt så blir säkert kontrasten lägre.
Hälsn, Nils.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto