ANNONS
Annons

Kontrasten ej bevarad!!

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Jag har en korrekt exponerad bild i RAW-format tagen från min Nikon D100. När jag ändrar den till .jpg för att lägga upp här och använder "Save for web" så blir färgerna "urvattnade" och inte alls lika klara som innan! Varför detta? Har jag gjort något fel? Detta händer även om jag bara sparar som "vanlig" .jpg!

Här är bilden i fråga, den har mycket klarare färger i RAW-filen, kossan är rödare och gräset grönare och gulare! Denna bild ser ut som om den legat framme och blivit solblekt!

Bilagor

• urvattnad.jpg
    urvattnad.jpg
    25 KB · Visningar: 324
Jag kanske missförstår dig nu, men jpeg är ju en destruktiv komprimering och att färgåtergivningen blir sämre är helt naturligt. Det "ska" fungera så.

Hur mycket komprimerar du bilden i "Spara för webb"?

Du har säkert bilden i Adobe RGB-färgprofilen och när du lägger upp den här så tolkas den av de flesta webläsare som sRGB. Färgerna ser då urvattnade ut. Gå in under Image->Mode->Convert to profile i Photoshop och konvertera till sRGB innan du gör 'Spara för webb'.

Nja, så mycket ska inte färgerna ändras att det ser helt klart dassigare ut.
Jag har inte upplevt inte att färgerna skulle blivit annorlunda alls faktiskt, med jpg. Enda man märker ofta av är att röd färg blir "smetig" och man tappar nyanser vid hög komprimering.

Låter mer som om du har annan färgrymd i kameran eller annat med färghanteringen att göra.
Brukar vara såna problem, när det ser annorlunda ut i photoshop än med webläsaren.

/Henri

Karolina
Se efter vad har du för inställningar i rawprogrammet.

I vilken vald färgrymd skickas bilden till ditt bildbehandlingsprogram?.

Har du valt en större färgrymd som exv Adobe RGB så behöver du konvertera de färger som innefattas i den större färgrymden till den mindre S-rgb för att bilderna skall se bra ut på PC och webbläsare.

(Mac klarar att visa i webbläsaren Safari bilden på samma sätt oavsett det är adobe rgb eller s-rgb)

Alltså
Välj färgrymd/profil ut från ditt rawprogram, välj exv Adobe RGB att arbeta med i ditt bildbehandlingsprogram.

Arbeta sedan vidare med bilden i ditt bildbehandlingsprogram, korrigera, gör den klar, Konvertera bilden till s-rgb. Räkna ner bilden till 400 pixlar om den skall upp på FS . Lägg en svag skärpning. Spara sedan bilden i "spara för webben" . Beroende på färgmättnad/information i bilden får du nu välja jpg medium eller hög för att bildens filstorlek skall tillåtas att skickas med.

Mikael

Senast ändrad:
Sitter vid en mac men bilden är ändå dassig i färgerna. Detta beror på att din bild inte är tilldelad någon färgprofil och då antar webläsaren Safari att bilden är sRGB om jag har förstått rätt.

I photoshop cs tilldelade jag din bild adobeRGB och sedan konverterade den till sRGB. Sparade den som vanligt sedan.

Man kan kryssa i en ruta för att tilldela bilden en färgprofil då man sparar för webben. I alla fall på macen.

/Johan

Bilagor

• mule_srgb.jpg
    mule_srgb.jpg
    55.3 KB · Visningar: 210
Du kan tilldela en arbetsfärgrymd/profil om du inte vet något om bilden. Detta betyder bara att du har satt ytterändarna/gränserna för de färger valörer som finns i bilden.

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar