Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrast på TFT?

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Vid köp av TFT-skärm. Skall man gå på så högt kontrasttal som möjligt? Vilket värde är bra?
När jag tittar på olika skärmar i butiken tycker jag mig uppfatta att skärmar med blank yta visar skarpare färker än en med matt. Störs man i längden av "blänket" i en blank skärm?

/Per
 
Ja...jag störs av blänket.

Observera att kontrasten inte är ett exakt mått på bildkvalitet i skärmen, utan påverkas av ett stort antal andra faktorer som tex. typ av bildmatris (SIPS, MVA, P-MVA, TN osv...) samt vilket typ av bakgrundbelysning och betraktningsvinkel. Exempelvis använder både Apple och Dell samma LG.Philips matris (dock olika typ av bakgrundbelysning) i deras 20"wide skärmar, Dell specar sin till 600:1 medans Apple 400:1, den verkliga skillnaden på dessa två skärmar är minimal. Dessutom kan dessa (SIPS-baserade) skärmar mycket väl mäta sig bildmässigt med andra TN-baserade skärmar som skryter med kontrastdata på upp till 1000:1, när det gäller upplevd kontrast. Dessutom har SIPS mycket bättre färger...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.