Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kontaktkartor digitalt, hur!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag undrar om ni där ute har några tips på hur man ENKELT kan framställa kontaktkartor av färg neg?

Jag har en filmscanner som jag scannar alla neg i, men den scannar bara en ruta åt gången och jobbar inte så snabbt så att gå den vägen tar för mycket tid.

men de ska väl gå på andra sätt?!

Beror på hur underbart fantastiska kontaktkartor du vill ha men du kan prova att lägga filmen på ett ljusbord och fotografera av med digitalkamera.

Sedan vänder du bildfilen i Photoshop - Ctrl i - för att få den positiv.

Färgjustera eller gör om till gråskala.

tack för tipset!
har nu testat detta och jag kan säga att det blev bättre än när jag körde i en något föråldrad flatbäddskanner. meeeen jag får inte till färgjusteringen, hur jag än drar reglagen så får jag inte till de de går bara i cyan. Vill heller inte göra de svartvitt. hjälp...?

Pröva detta:

Plåta
Ta in i datorn
Invertera i PS

Välj levels

Sätt svartpunkten (den pipetten med svart innehåll) på ett ställe som inte har bild, dvs i själva filmbasen. Sätt vitpunkten manuellt eller på ett bra ställe. Funkar det?

Har testad det också, klart bättre än tidigare försökt men INTE bra. färgerna ser rent förjävliga ut, kan ju inte behöva vara så svårt att göra kontaktkartor i färg, året är ju ändå 2008 nu.. hur gör ni egentligen för att får bra färgåtergivning!?

Jag skannar dem i min Epson 4990. 48bitar, 600ppi. Ingen korrigering alls i skannerprogramvaran utom Gammavärde. Öppna i PS (om det är från 35 mm neg skannar halva filmen åt gången, för att de inte får plats i skannern), invertera, levels, svartpunkt, vitpunkt (manuellt). Korrigerar med kurvor. Klart.

Jag skannar mycket sällan C-41 neg, nästan alltid svartvitt eller vänddia. Ikväll blir det vanligt C41 dock. Jag kan ju återkomma med ett exempel på hur det blev.

Det låter ju så enkelt...men någonstans går det snett. Jag har iofs fotograferat av mina negg från ljusbordet, inte skannat alltså, kan de göra så mycket skillnad? fast de är klart de blir väl mer färgstick när jag sen inverterar dem. men då borde jag ju bara kunna sticka i sticket för att få det att sticka men det gör det inte!

Vi kanske har olika syn på OK? Kan du lägga upp ett exempel?

Här är en av mina gamla kartor, gjort så jag beskrivit innan. Tycker det funkar....

Bilagor

• 0509b_contact.jpg
    0509b_contact.jpg
    42.5 KB · Visningar: 524
Problemet är den gul/orange/bruna masken som finns på negativ färgfilm. Det är inte så enkelt att bara invertera färgerna när man har skannat in eller fotograferat av filmen rätt av.

Skanners som är avsedda för film (neg färg, svv och dia) brukar ha lite olika inställningar för de olika slagen av film och då speciellt negativ färgfilm. Det borde gälla även för en flatbäddsskanner som har den kapaciteten. Då får man redan vid inskanningen en anständig bild. Någonstans i din skanners inhämtningsprogram borde det finnas det inställningar för negativ färgfilm av olika typer och fabrikat.

Jag läste för flera år sedan en artikel av Stefan Olsson som inte hade mycket till övers för de här skannerprofilerna, men du kan prova dej fram till en som funkar någotsånär.

Jag tror inte att det går att få något vidare resultat vid avfotografering av negativ färgfilm såvida du inte nöjer dej med svv kontaktkartor. men då måste du höja kontrasten rejält i en efterföljande bildbehandling.

Att fotografera dia och svv går alldeles utmärkt däremot och allra bäst om ljuset är neutralt så man slipper kompensera för färgstick i den senare bildbehandlingen.

tack för det svaret, logiskt när man tänker efter..!
Någon som har något tips på en scanner för just den här uppgiften? inte allt för dyr alltså

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar