Annons

Kontakt med tidningarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Det här är kanske mestadels gallup, eller om någon har bra tips.

Jag brukar ta bilder i olika (bil)evenemang och har en tidning i Finland som har köpt material. Har tänkt lite andra länder också och började att ta kontakt med engelska tidningar, har bott i England och kan ju språket. Har någon gång tidigare skickat bilder till tidningarna men har fått då ingen svar, nu skickade jag igen till fyra tidningarna som jag tänkte kunde vara mest intresserade - ingen av dom har svarat.

Och min fråga är: hur är det med som har lyckats, ska man bara skicka bilder om och om igen, ta kontakt med telefon, vad ska man göra? Är det typiskt engelskt? Har skickat bildexemplar i mejl, borde man skicka USB eller disk istället? Jag har räknat att alla ska inte svara men däremot hade tänkt att åtminstone någon slags svar från någon borde man ha fått.

Förresten, när jag bodde där fick jag artikel publicerad där men den redaktören har tyvärr slutat, ny redaktör verkar inte svara några mejl överhuvudtaget...

Jag brukar ta bilder i olika (bil)evenemang och har en tidning i Finland som har köpt material. Har tänkt lite andra länder också och började att ta kontakt med engelska tidningar, har bott i England och kan ju språket. Har någon gång tidigare skickat bilder till tidningarna men har fått då ingen svar, nu skickade jag igen till fyra tidningarna som jag tänkte kunde vara mest intresserade - ingen av dom har svarat.

Och min fråga är: hur är det med som har lyckats, ska man bara skicka bilder om och om igen, ta kontakt med telefon, vad ska man göra? Är det typiskt engelskt? Har skickat bildexemplar i mejl, borde man skicka USB eller disk istället? Jag har räknat att alla ska inte svara men däremot hade tänkt att åtminstone någon slags svar från någon borde man ha fått.

Förresten, när jag bodde där fick jag artikel publicerad där men den redaktören har tyvärr slutat, ny redaktör verkar inte svara några mejl överhuvudtaget...

De hör bara av sig om de vill ha din bild och då oftast per telefon för då har de plötsligt brått, de får MASSOR med bilder.

Tack för svaret, har någon gång undrat hur mycket/ofta tidningen verkligen får sådana kontakt(försök).

Råkar du ha några tips hur man kunde ha bättre chans? Man kunde tänka att man helt enkelt borde ha kontakter, liksom den före detta redaktör jag hade...

Tack för svaret, har någon gång undrat hur mycket/ofta tidningen verkligen får sådana kontakt(försök).

Råkar du ha några tips hur man kunde ha bättre chans? Man kunde tänka att man helt enkelt borde ha kontakter, liksom den före detta redaktör jag hade...

Jag har sålt en del men bara om det haft nyhetsvärde. Alla andra bilder jag skickat in har ignorerats. Vad jag förstått får de fotografers bilder dagligen.

Det här får väl falla under Gallupkategorin då..

Skickar du både text och bild, eller bara bilder? För när jag läser ditt inlägg kan jag inte undgå att fundera över om tidningarna får materialet med inriktningen, eller vinkeln, given. Annars tror jag att jag skulle känna det som redaktör att jag får en bunt lösa bilder som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera eller vet var jag ska göra av.
Klart att man i så fall kan svara på ett mejl och fråga om syftet, såvida det inte framgår i mejlet redan att man också skickar till andra konkurrerande tidningar. Men om brittiska tidningar har genomgått samma förändring som tidningar här i Sverige så är redaktionerna förmodligen rätt slimmade och det finns inte så mycket personal och tid att lägga på obeställt material.

Har du för säkerhets skull kollat så att de inte använt ditt material utan att betala?

Några tankar utifrån mina egna erfarenheter, dels av att jobba direkt mot publicerande tidning, dels mot bildbyråer.

Till att börja med så skriver du inte vilken typ av evenemang det är frågan om.
Inte heller vilken typ av tidningar det är frågan om.
Båda har en viss betydelse för hur tidningarna arbetar.

Men rent generellt, att skicka bilder efter eventet, utan att ha haft kontakt med ansvarig redaktör redan före eventet, är knappast något som kommer att ge utdelning.
Möjligtvis kan det fungera om du har något tillräckligt unikt/speciellt.

Mitt första tips är att du tar kontakt med potentiella kunder/uppdragsgivare redan innan eventet.
För att se vilket intresse som finns.

För ett rent generellt resonemang om hur man säljer bilder till tidningar så finns det tre sätt att få sina bilder sålda.

1. Ett uppdrag från tidningen, som är överenskommet redan före eventet.
2. Att leverera till någon bildbyrå med lämplig inriktning.
3. Att du har något unikt speciellt av stort nyhetsvärde, i detta fall är mitt tips att kontakta tidningarna eller någon bildbyrå (med nyhetsinriktning) via telefon.

Skickar du bilder efter eventet, utan föregående kontakt, så är risken mycket stor att bilderna slängs, och aldrig når ansvarig redaktör.

Vad det gäller större event, och större dagstidningar så tar tidningarna i princip bara in bilder från egna fotografer, eller någon bildbyrå.

Gäller det sport på högre nivå så brukar vi som jobbar för någon bildbyrå skicka bilder i pauserna/under pågående match.
Varefter tjänstgörande bildredaktör skickar bilderna direkt in i de större tidningarnas "bildsystem".
Där blir bilderna sökbara på den metadata (spelarnamn osv) som fotograf/bildredaktör lagt in i bilden.
Här handlar det väldigt mycket om att vara först med rätt bild.
Det förekommer att vi som jobbar för någon bildbyrå, skickar bilder direkt från kameran till en bildredaktör, som redigerar bilden och lägger på metadatan, för att sedan skicka bilden direkt till tidningarnas bildsystem.

Avslutningsvis, en bra portfolio är att anse som ett måste för att kunna få ett direkt uppdrag från en tidning där du inte har kontakter sedan tidigare.

Senast ändrad:
Hej! Jag har läst tråden och tycker det verkar intressant. Jag har en liten bifråga om det går bra.. Jag har en kontakt på en Svensk dagstidning och har blivit uppmuntrad att visa mina bilder där, men jag har ingen aning om hur det fungerar... Går folk runt och visar tryckt folio bok eller duger det med iPad?? Hoppas på det senare även om tryckt låter bättre haha!!

...
Jag har en kontakt på en Svensk dagstidning och har blivit uppmuntrad att visa mina bilder där, men jag har ingen aning om hur det fungerar...

Personligen så har jag en portfoilo på nätet/min hemsida.
(http://photo-it.net/)
Vilket jag tycker är det viktigaste.
Detta eftersom det går att hänvisa till den via epost/telefon osv, utan att behöva ha en iPad eller tryckt portfolio.
Vad det gäller dagstidningar så borde det i övrigt funka med en iPad.
Finns en del appar specifikt för att ha en portfolio på en iPad.

Fördelen med att använda en iPad för detta är att det går att anpassa portfolion för olika klienter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar