Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsumentköplagen, Internet resp. Butik

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Vad säger lagen i dessa fyra fall beträffande ångerrätt, garanti, skadat gods, etc:
(jag agerar som privatperson, och butiken är någon form av svenskt företag som agerar i sverige)

1. Jag beställer och betalar via internet, leverans sker via post eller fraktfirma.

2. Jag beställer och betalar via internet, men hämtar själv varorna i butiken.

3. Jag beställer via internet, men betalar när jag hämtar i butiken.

4. Jag handlar direkt i butik, utan att använda internet.

Fall 1 & 2 är verkar för mig vara solklara "distans köp" med ångerrätt. Att du hämtar i butik är ett annat sätt att lösa transporten.

Fall 3& 4 så sker köpet i butik och ångerrätten är upp till avtal mellan dig och detajlist.

Jag är dock ingen jurist så ta inte mina ord som korrekt tolking av lagen.

Det finns säkert mer info på konsumentverket.se

Tack för svaret.

Anledningen att jag frågar är att fler och fler butiker i närområdet öppnar web-butik, och då kan det ju ha betydelse för t ex hur lätt det är att returnera varor. Med din tolkning skulle det alltså vara att föredra att beställa OCH betala via nätet, då distansköplagen i s f gäller.

Men är det verkligen så att det är hur betalningen görs som avgör om det är ett distansköp? Borde det inte räcka att jag gör beställningen via nätet för att få de lite fördelaktigare villkoren?

Förresten, vad innebär ångerrätt mer exakt? Är det obruten förpackning som gäller? Eller har jag rätt att testa utrustningen innan jag returnerar den?

Nja, det är säkert hårklyveri men om du gjör en beställning så kan man se det som en plocklista. du gjör affären och betalar i butik.
Det kanske är så att fall 2 inte heller faller under distansavtals lagen för vissa handlare.

Om nu butiken finns i närheten så skulle jag knata ned och prata med dem. Man kan säkert prata till sig öppet köp vid kassan.
Observera att öppet köp inte innebär att per automatik man får prova prylarna, oavsett om man köper på distans eller i butik.
Distansavtalslagen är för att skydda konsumenterna mot impulsköp. Man skall retunerna vara som den kom.
Garanti ärenden är en helt annan sak. Där gäller samma för butik / distans handel.

Edit: du han släng in en till fråga, men den hadde lag redan svarat på ....

rixlex: (distansavtalslagen)

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

ok, jag tolkar "väsentligt oförändrat skick" som "obruten förpackning".
Så det är upp till handlaren om köparen ska erbjudas något fördelaktigare alternativ.

Men åter till ursprungsfrågan:
Är det inte så att ett avtal är ingånget då accepten är mottagen (av säljaren eller köparen, beroende på vem som initierar förhandlingen)?
Dvs, ett avtal borde definitivt vara ingånget när jag gjort beställningen (via internet) och mottagit en orderbekräftelse från säljaren.

Eller beror klassningen även på avtalets innehåll vad gäller betalning och leverans?
(dvs om det klassas som distansköp eller vanligt köp).

Ur konsumentverkets broschyr om distans- och hemförsäljningslagen:
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans_o_hemforsaljningslagen.pdf

Distansavtal – ett distansavtal är när du och näringsidkaren inte träffas personligen. För att lagen ska vara tillämplig måste näringsidkaren ha sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås på distans. Några exempel på distansavtal är köp via Internet, telefonförsäljning, postorder, TV-shopping och e-post.

Att "inte träffas personligen" borde ju innebära att man inte besökt butiken (för att hämta eller betala).

müsli skrev:
ok, jag tolkar "väsentligt oförändrat skick" som "obruten förpackning".
Jag skulle tolka det som att det är helt ok att packa upp grejorna och kolla så att det funkar som det ska/prova. Så länge man inte bryter förseglingar så ser jag inget hinder alls att kunna återställa det till "väsentligt oförändrat skick".

Sant. Men det beror kanske också på vem som gör tolkningen, jag eller säljaren.

Håller med dig om att skicket borde kunna anses "väsentligt oförändrat" även om jag använt varan utan att påverka dess skick, eller förpackningens skick. T ex för att testa funktionen.

Så frågan blir kanske mer vem som har tolkningsföreträde.
(Eller i praktiken vem som har bevisbördan vad gäller "obruten förpackning")

Det är ju företaget som som borde påvisa att varan är "väsentligt förändrad", kan de inte påvisa det så har de ju inget att komma med tycker jag?

"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den" borde väl definitivt vara tillämpligt. Det är väl bara ytterst enkla varor i transparenta pinupförpackningar som går att undersöka utan att bryta förpackningen?

macmolarin skrev:
rixlex: (distansavtalslagen)

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.
jimh skrev:
"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den" borde väl definitivt vara tillämpligt. Det är väl bara ytterst enkla varor i transparenta pinupförpackningar som går att undersöka utan att bryta förpackningen?
Det låter som en sund tolkning.

Slutsatsen blir väl att i första hand, om möjligt, handla på distans.

Men det innebär väl även att man som kund kanske får acceptera att en del varor är "begagnade" i någon mening. Det skulle väl inte fungera för distansförsäljarna annars, eller? Låter annars som en ganska dyrbar historia om säljaren tvingas återställa alla "testade" varor för att kunna sälja dem igen.

Men det har kanske det goda med sig att tillverkarna drivs till att förpacka på ett "testvänligt" vis, att det helt enkelt blir mer accepterat att "demo ex" säljs som nya varor, förutsatt att skicket är väsentligt oförändrat.

müsli skrev:
Ur konsumentverkets broschyr om distans- och hemförsäljningslagen:
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans_o_hemforsaljningslagen.pdf

Distansavtal – ett distansavtal är när du och näringsidkaren inte träffas personligen. För att lagen ska vara tillämplig måste näringsidkaren ha sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås på distans. Några exempel på distansavtal är köp via Internet, telefonförsäljning, postorder, TV-shopping och e-post.

Att "inte träffas personligen" borde ju innebära att man inte besökt butiken (för att hämta eller betala).

Rätt!

Finns många som tar fel på detta...

Jag kan säga så här:
Jag jobbar för en internet handels företag ( om man läser gamla inlägg från mig så kan ni sen vem)

1. Distansköps lagen gäller EJ när man handlar på Internet men HÄMTAR i butik. Men det finns företag som godkänner det ändå, men om man går vidare till skiljenämd så förlorar kunden oftast.

När det gäller vad man får och inte får så är det olika från företag till företag, men enl jurister så kan man köpa varan öppna och använda den och hävda ångerrätt innom 5 eller 7 dagar ( kommer inte ihåg exakt)

Det man måste komma ihåg är att man INTE få ha en skada på något sätt på varan, samt att allt måste självklart vara kvar även kartong.

Men man bör veta att flera företga kommer vägra dig retur.

Hoppas detta kan hjälpa till lite..

//Samuel

garwin skrev:

men enl jurister så kan man köpa varan öppna och använda den och hävda ångerrätt innom 5 eller 7 dagar ( kommer inte ihåg exakt)

Enligt jurister ja, men ej prövat i någon instans så vitt jag vet. Än så länge så är det "relativt fritt" att tolka lagen som man vill.

Jag vet om att folk har gjort det hos oss och andra återförsäljare, men jag vet inte om någon prövning nej.

I många affärer finns inte möjligheten att prova varan innan köp. Vad gäller då? Ska man behöva köpa på distans för att ta reda på vilken kamera man vill ha?

macmolarin skrev:
I många affärer finns inte möjligheten att prova varan innan köp. Vad gäller då? Ska man behöva köpa på distans för att ta reda på vilken kamera man vill ha?
Ja, jag var och kikade på en nattkikare på teknikmagasinet för ett par år sedan, jag frågade om man fick prova den och de sa att det inte fanns utrymme för det, jag frågade om öppet köp, de sa att de inte hade det på den.
Då sa jag att jag skulle gå hem och betställa den via postorder och då sa de att det gick bra, då skulle jag kunna testa den och ångra mig om jag ville sa de:)

Så här säger Konsumetverket!

Öppet köp

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

Detta ger att om man ska "prova" något så måste man hitta en ÅF som har öppetköp eller bara köpa över internet och använda Distansköpslagen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar