ANNONS
Annons

Konstrastlöshet

Produkter
(logga in för att koppla)

Neree

Avslutat medlemskap
Hej alla,

Om jag framkallar två rullar film i samma dosa och den ena rullens bilder blir perfekta medan den andras nästan genomgående är tämligen kontrastlösa och "platta", var ska jag börja söka efter problemet. Detta har hänt flera gånger.

Jag funderade först kring på exponeringen, men bägge rullar hade en mängd bilder tagna under olika förhållanden, allt från soliga eller regniga dagar till blixtfoton inomhus. Jag tror inte att någon av bilderna med denna kontrastlöshet är underexponerad.

Detta har hänt flera gånger, att mina bilder blir platta och inte så kontrastrika... (tre av fyra rullar jag har framkallat hittills).

Tack!

Vad kör du med för film?

Vilken framkallade har du?

Hur mycket framkallare använder du när du framkallar två rullar?

edit: Låter som att du har för lite framkallare i dosan. Har hänt mig en gång att jag fick hjärnsläpp och blandade till framkallare för en rulle men hade två i dosan. Resutlatet blev att den övre blev kraftigt underframkallad, platt och kontrastlös.

Finns det inga andra problem på den kontrastlösa filmen (mystiska ränder, ojämn framkallning och liknande, som borde uppstå om du haft för lite framkallare så det bara täckt den nedre filmen) så är det nog så att den film som är kontrastlös helt enkelt har motiv med genomgående lägre kontrast än den andra filmen. Den skulle då behöva framkallas lite längre tid för att kompensera detta.

http://gelatin-silver.blogspot.com

På en Patersondosa står angivet hur mycket vätska man skall ha vid 120 resp 135-film. Min erfarenhet är att värdena är snålt tilltagna och att nivån precis nätt och jämnt går upp till övre filmkanten. Jag fick bättre resultat när jag fyllde 20% mer.

Hej igen!

Här kommer mer info.

FRAMKALLARE: jag använder Paterson FX-39

FILM: den film jag hittils har använt har varit Kodak Tmax. Två rullar iso 400 och två iso 100. De två filmrullarna jag nämnde tidigare var bägge TMax iso 100. De var dock fotade med olika kameror. Den som blev bra med en Smena 8M och den andra med en Fed 5b.

VOLYM: Jag använde den mängd som står på patersondosan jag har. 500 ml för 120 film och typ en fjärdedel mer för två 35 mm filmer (dosan är hemma, minns inte exakt. Jag var tämligen nogrann med beräkningarna).

TEMPERATUR: vår lilla toa (och mitt mörkrum) badrum håller en temperatur på 22 grader. Jag brukar hälla upp vatten någon dag i förväg i flaskor och låta den temerera sig själv. Fixen och stoppen som jag återanvänder står bredvid. På så sätt blir alla vätskor lika tempererade, dvs 22 grader. Sedan har jag använt tabellen som kom med frakallaren för att anpassa framkallningstiden. För iso 400 Tmax blir det således 9 istället för 11 minuter.

MÄRKEN OCH FLÄCKAR: de enda felaktigehter jag kan identifiera har nog andra orsaker. Repor från kameran. Damm när jag råkade tappa en film på golvet och lite krux vid scanningen. Ingen flammighet eller liknande. Bara jämn "platthet".

Jag kan lägga upp bilder när jag kommer hem.

TACK FÖR ALL HJÄLP!

Vad kör du med för film?

Vilken framkallade har du?

Hur mycket framkallare använder du när du framkallar två rullar?

edit: Låter som att du har för lite framkallare i dosan. Har hänt mig en gång att jag fick hjärnsläpp och blandade till framkallare för en rulle men hade två i dosan. Resutlatet blev att den övre blev kraftigt underframkallad, platt och kontrastlös.

På en Patersondosa står angivet hur mycket vätska man skall ha vid 120 resp 135-film. Min erfarenhet är att värdena är snålt tilltagna och att nivån precis nätt och jämnt går upp till övre filmkanten. Jag fick bättre resultat när jag fyllde 20% mer.

Åhå! Jag kanske kan testa att ha i mer då. Det skulle kunna vara så att den film som blev bra i omgånden då jag körde två samtidigt var den undre. Det är ju en rationellt rimlig förklaring...

Kan man ha i FÖR MYCKET framkallare/stop/fix? Eller spelar det ingen roll om man har i lite merginal?

Kan man ha i FÖR MYCKET framkallare/stop/fix? Eller spelar det ingen roll om man har i lite merginal?

Det beror lite på agiteringsmönstret. Det blandas om bättre om det finns lite luft i dosan, så man kanske måste vända några gånger mer med full dosa om man agiterar med vändning.

Av den information du gett så skulle jag tro att orsaken är att dina två kameror exponerar helt olika. Slutarna ger olika tider trots att du förmodligen ställt in rätt efter exponeringsmätaren. Kamerorna du använder har väl ingen inbyggd exponeringsmätare, och har du använt olika lösa mätare kan felet även ligga där (att de båda visar olika). Det skulle ju även kunna vara så att du ställt in ISO-talet olika på mätaren, trots att du använt samma film?

Edit: Optiken i den kamera som gav kontrastlösa negativ kan också vara slöjad eller behäftad med felaktigheter som t.ex att bländarlamellerna inte fungerar som de ska.

http://gelöatin-silver.blogspot.com

Åhå! Jag kanske kan testa att ha i mer då. Det skulle kunna vara så att den film som blev bra i omgånden då jag körde två samtidigt var den undre. Det är ju en rationellt rimlig förklaring...

Det kan du nog utesluta om du inte har konstiga ojämnheter, ränder och annat på filmen som blev för kontrastlös.

Hej alla,

Om jag framkallar två rullar film i samma dosa och den ena rullens bilder blir perfekta medan den andras nästan genomgående är tämligen kontrastlösa och "platta", var ska jag börja söka efter problemet. Detta har hänt flera gånger.

Jag funderade först kring på exponeringen, men bägge rullar hade en mängd bilder tagna under olika förhållanden, allt från soliga eller regniga dagar till blixtfoton inomhus. Jag tror inte att någon av bilderna med denna kontrastlöshet är underexponerad.

Detta har hänt flera gånger, att mina bilder blir platta och inte så kontrastrika... (tre av fyra rullar jag har framkallat hittills).

Tack!
Jag fyller alltid dosan full med framkallare resp. fix. " Knackar " dosan flera gånger för att få bort eventuella
luftblåsor som satt sig på filmen i dosan agiterar enligt anvisningarna för filmen, samt förlänger framkallningstiden enligt erfarenhet eller anvisningar för just den filmen. Upplever sällan kontrastlöshet eller flammighet.

Av den information du gett så skulle jag tro att orsaken är att dina två kameror exponerar helt olika. Slutarna ger olika tider trots att du förmodligen ställt in rätt efter exponeringsmätaren. Kamerorna du använder har väl ingen inbyggd exponeringsmätare, och har du använt olika lösa mätare kan felet även ligga där (att de båda visar olika). Det skulle ju även kunna vara så att du ställt in ISO-talet olika på mätaren, trots att du använt samma film?

Edit: Optiken i den kamera som gav kontrastlösa negativ kan också vara slöjad eller behäftad med felaktigheter som t.ex att bländarlamellerna inte fungerar som de ska.

http://gelöatin-silver.blogspot.com

Ja. Detta har jag också tänkt på. Att kamerorna exponerar lite olika, eller att ljusmätaren inte ger det optimala värdet.
Jag lutar åt det senare alternativet då jag har tre filmrullar med samma fenomen och alla tre är fotograferade med olika kameror (Lubitel 166 U; Zeiss Ikon Nettar och Fed 5b).

Det är ju lätt att testa om det är ljusmätaren som mäter lite fel genom att konekvent över eller underexponera nästa rulle. Men vilken av dessa bör det bli? Intuitivt tänker jag att kontrasten blir bättre om jag släpper igenom ett steg mer ljus... eller???

Det är ju lätt att testa om det är ljusmätaren som mäter lite fel genom att konekvent över eller underexponera nästa rulle. Men vilken av dessa bör det bli? Intuitivt tänker jag att kontrasten blir bättre om jag släpper igenom ett steg mer ljus... eller???

Din terminologi är en aning luddig här. Hur vet du om du exponerar "rätt" och vad som är över- respektive underexponering?

Och nej, kontrasten ändrar sig inte på det sättet. När du släpper in mer ljus ökar svärtan, eller om du framkallar mindre så minskar kontrasten. Omvänt, om du har tunna negativ, så har du exponerat knappt, och då ökar kontrasten om du framkallar mer. Framkallningen styr kontrasten, medan exponeringen avgör hur skuggpartierna kan komma fram.

Däremot kan det hända, när en kamera är mycket gammal, att det har blivit beläggning på linsytorna, så att ljuset sprids där, och det både minskar ljuset som släpps in och sänker kontrasten. Om det ser lite matt ut när du tittar genom objektivet, eller tittar framifrån på det mot slutaren, så har du någon slags beläggning. Ofta handlar det om svampbeläggning, men det kan också vara annat, som att glaset "svettas" och det bildas en matt hinna. Om det är mögel så kan man torka bort det ganska lätt, men man får lov att plocka isär objektivet. Det är mycket lätt på de flesta gamla kameror. Man får bara vara noga med att sätta ihop det likadant igen.

Tack för all hjälp. Jag ska undersöka några av de tankar som lyfts här och se om resultatet blir bättre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar